نوشته شده توسط : rf

حسن خلق دارای آثار و فواید فراوانی است. این آثار در دنیا و آخرت دیده می شود از جمله:

 

آثار دنیوی حسن خلق

 

الف: پیوندهای دوستی را محکم و پایدار می کند. پیامبرگرامی اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «حُسْنُ الْخُلْقِ یُثَبِّتُ الْمَوَدَّة؛ خوشرویی دوستی را پایدار می کند».

 

ب: موجب آبادی سرزمین ها و طول عمر می گردد. امام صادق علیه السلام در این باره فرمود: «اِنَّ الْبِرَّ وَ حُسْنَ الْخُلْقِ یَعْمُرانِ الدَّیارَ وَ یَزیدانِ فِی الْاَعْمارِ؛ به درستی که نیکوکاری و خوش خلقی، سرزمین ها را آباد می کند و بر عمرها می افزاید».

 

ج: روزی را زیاد می کند. امام علی علیه السلام می فرماید:«فی سِعَةِ الْاَخلاقِ کُنُوزُ الْاَرزاقِ؛ گنجینه های روزی در نرمخویی و گشاده رویی است».

 

د: موقعیت اجتماعی انسان را بهبود می بخشد. همان حضرت می فرماید: «کَمْ مِنْ وَضیعٍ رَفَعَهُ حُسْنُ خُلْقِهِ؛ چه بسیار فرد بی مقداری که خوشرویی اش او را برتری بخشیده است».

 

و: مشکلات و ناهمواری های زندگی را هموار می سازد. همان امام فرمود: «مَنْ حَسُنَ خُلْقُهُ سَهُلَتْ لَهُ طُرُقُهُ؛ هرکس خلقش نیکو شد، راه های زندگی برایش هموار می گردد».

 

آثار اخروی حسن خلق

 

الف: موجب نیل به درجات عالی می شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «اِنَّ الْعَبْدَ لَیَبْلُغُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ عَظیمَ دَرجاتِ الاخِرَةِ وَ اَشْرَفَ الْمَنازِلِ وَ اِنَّهُ ضَعیفُ الْعِبادَةِ؛ به درستی که بنده، در سایه خوش خلقی خود به درجات بزرگ و مقامات والایی در آخرت می رسد، با آنکه عبادتش ضعیف است».

 

ب: حساب را آسان می کند. امام علی علیه السلام می فرماید: «حَسَّنْ خُلْقَکَ یُخَفِّفِ اللهُ حِسابَکَ؛ اخلاقت را نیکو کن تا خداوند حسابت را آسان کند».

 

ج: آمرزش گناهان. امام صادق علیه السلام فرمود: «اِنَّ الْخُلْقَ الْحَسَنَ یُمیثُ الْخَطیئَةَ کَما تُمیثُ الشَّمْسُ الْجَلیدَ؛ به درستی که اخلاق نیکو لغزش ها را ذوب می کند همان گونه که آفتاب یخ را».

 

د: ورود به بهشت. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «اَکْثَرُ ما تَلْجُ بِهِ اُمَّتیَ الْجَنَّةَ تُقْوی اللهِ وَ حُسْنُ الْخُلْقِ؛ بیشترین امتیازی که امت من به سبب داشتن آن به بهشت می رود، تقوای الهی و خوش خلقی است.

 

كامل ترین مؤمنان

 

امام باقرعلیه السلام كه شكافنده ى علوم و حقایق و بیناى به اسرار است در این زمینه مى فرماید :«إنَّ أكمَلَ المُؤمنینَ إیماناً أحْسَنَهُم خُلْقاً؛ كامل ترین مؤمنین از جهت ایمان نیكوترین آنان از نظر اخلاق است» (كافى 2 / 99، باب حسن الخلق، حدیث 1). معلوم مى شود بدون مكارم اخلاقى و حسنات نفسى، ایمان در وجود انسان ناقص و در مرتبه اى ضعیف است، و این نقص و ضعف را ارزش هاى اخلاقى درمان مى كند و ایمان را به برترین و كامل ترین درجه ى خود مى رساند.

 

مقرب ترین انسان در قیامت به پیامبر

 

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «أقربُكُم مِنّى مَجلِساً یَومَ القِیامَةِ أحسنُكُم خُلْقاً وَخیرُكُم لاِهلِهِ؛ نزدیك ترین شما به من از نظر جایگاه در قیامت نیكوترینتان از جهت اخلاق و بهترینتان نسبت به خانواده اش مى باشد» (عیون اخبار الرضا:2 / 38، باب 31، حدیث 108؛ وسائل الشیعه: 12 / 153، باب 104، حدیث 15927). در روایتى دیگر فرموده است: «أقربُكم مِنّى غَداً فِى المَوقِفِ أصدَقُكُم لِلحَدِیثِ وَأدّاكُم لِلأمانَةِ وَأحسَنُكُم خُلُقاً؛ نزدیك ترین شما به من در قیامت راستگوترینتان در گفتار و اداكننده ترینتان نسبت به امانت و نیكوترینتان از نظر اخلاق است» (مجموعه ى ورام: 2 / 31؛ بحار الانوار: 74 / 152، باب 7، حدیث 83 ).

 

کمال ایمان

 

حضرت صادق علیه السلاممی فرماید: «أربعُ مَن كُنَّ فیه كَمُلَ إیمانُهُ وَإن كانَ مِن قَرْنِهِ إلَى قَدَمِهِ ذُنُوباً لَم یَنْقُصْهُ ذَلِك ، قالَ : وَهُو الصّدقُ وأداءُ الأمانةِ وَالحَیاءُ وَحُسنُ الخُلُقِ؛ چهار خصلت است اگر در كسى باشد ایمانش كامل مى شود، اگرچه از سر تا پایش گناهانى باشد، این گناهان چیزى از او نمى كاهد؛ فرمود: و آن چهار چیز: صدق و اداى امانت و حیا و حسن خلق است» (كافى: 2 / 99، باب حسن الخلق، حدیث 3 ؛ بحار الانوار: 68 / 374، باب 92، حدیث 3).



:: برچسب‌ها: حسن خلق , ایمان , آثار ,
:: بازدید از این مطلب : 54
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

روز به روز شبکه های اجتماعی اینترنت در کشور ما فراگیر می شود اما این فراگیری با خوشبینی ها و بدبینی هایی به همراه است.

خیلی ها به این دلیل که می توانند از این طریق به زودترین فرصت به اطلاعات دسترسی پیدا کنند این شبکه ها را بسیار تاثیر گذار می دانند اما شماری هم این شبکه ها را مشکل ساز برای جامعه می دانند.

شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، یوتیوب، تویتر، اسکایپ، وایبر، وی چت و ... از پر کاربردترین شبکه های اجتماعی در سال های اخیر در افغانستان می باشند. با وجود این که عمر خیلی درازی ندارند اما توانسته اند تاثیرات شگرفی در جوامع مختلف داشته باشند.

بهار عربی و سرنگونی چندین دولت مقتدر خاورمیانه نمونه های خوبی هستند که منشا آن مثلا فیس بوک بوده است. یافتن دوستان در گوشه و کنار دنیا، آشنایی با افراد تازه، قرار گرفتن در جریان هرگونه رویداد چیزهایی است که خوش بینی ها را درباره این شبکه ها به بار آورده است.

از سویی برخی دیگر نظر متفاوتی دارند. آن ها بیشتر به بخش های آسیب پذیر این شبکه ها تمرکز می کنند که به گفته آن ها هم افراد را از کتاب خواندن دور می کند و وحشت هایی را در میان مردم نسبت به آینده افغانستان ایجاد کرده است.

با تمام این ها متخصصین رشته ارتباطات می گویند: موضوعاتی که در شبکه های اجتماعی مطرح می شوند ارتباط به برداشت ها و فرهنگ های هر جامعه دارد و برای افغانستان بسیار مفید است.

از طرف دیگر تحقیقات جدید نشان می دهد که شبکه‌های اجتماعی اعتیاد آور هستند و سالانه صدها بیمار معتاد به این شبکه‌ها برای درمان به کلینیک‌های تخصصی مراجعه می‌کنند.

معمولاً افرادی که بیش از 5 ساعت برای شبکه‌های اجتماعی وقت خود را صرف می‌کنند به نوعی این عمل آنها منجر به معتاد شدن آنها به این شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان بالای 35 سال نیز به گیم نت یا اینترنت بیش از اندازه رجوع می‌کنند که در نهایت به معتاد شدن آنها منجر خواهد شد. به گفته پزشکان، اکثر دختران به دلیل رقابت زیاد با هم سن و سال‌های خود به چنین اعتیادی مبتلا هستند.

اما حقیقت دیگری درباره این شبکه ها:

اخیرا استعمارگران و استبداد غرب گرا, با راه اندازی شبکه های اجتماعی گوناگون سعی در وارد ساختن هجمه های سنگین تهاجمات فرهنگی خویش به خصوص بر پیکره کشورهای اسلامی دارند. شبکه های اجتماعی نظیر واتس اَپ، وایبر، تانگو، بی تاک، وی چت، لاین و….تلاش می کنند تا با تاثیر بر ایدئولوژی افراد جامعه مورد هدف، به مرور زمان جهان بینی آنان را نیز مورد حمله قرار داده و با جایگزین کردن فرهنگ غربی و ضد دینی، فرهنگ غنی ایشان را در تزلزل و سقوط محض جای دهند.

در زمانهای گذشته اگر دختر و پسری از یک خانواده از خانه بیرون می رفتند پدر و مادر نگران شده و دلواپس فرزندان بودند اما اکنون با شیوه های جدید و هدفمند فرزندان و خانواده ها تحت حمله استبداد غرب وغرب گرایان لائیک هستند هم اکنون فرزند خانواده در خانه و از طریق اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل خود، می تواند در جهان سیر کرده و از خانواده,خویش و دین و فرهنگ خود فاصله بگیرد.

شبکه های اجتماعی اخیرا پر رنگ در گوشی های موبایل جلوه گری می کنند و اغلب اجتماع خصوصا جوانان در عضویت حداقل یک شبکه می باشند. شاید عده ای به ظاهر باسواد و مثلا تحصیلکرده ایراد وارد کرده و ترقی و پیشرفت و دهکده جهانی را مثال آورده و از مشارکت در این شبکه ها دفاع جانبدارانه کنند. اما ای کاش از طریق این شبکه های نو ظهور آیات قرانی، احادیث و روایات پیامبران و ائمه اطهار (ع) حشر و نشر پیدا می کرد. که متاسفانه با بررسی و نگاهی علمی و حساب شده کاملا مشهود است که بیش از حدود ۵۰% از موجودیت این شبکه ها به طنزهای هدفدار، شوخی های بی معنی و عکسها و فیلم های غیرمتعارف و ترانه های غربی وابسته است.

آنهایی که در این شبکه ها عضویت دارند یا بصورت انفرادی و یا گروهی خویش را سرگرم می کنند برخی شبکه ها مخاطبین گوشی تلفن شخص را عضویت داشته و بعضی دیگر بطور ناشناس عضو گیری می کنند که خطر و آسیب دسته دوم به مراتب بیشتر احساس می گردد. بعضی از خانواده ها و یا جمع دوستان ویا جمعی از همکاران یک اداره و یا شرکت و…گروه تشکیل داده و مراودات خویش را در قالب گروه پیگیری می کنند.

یکی از آسیب های جدی در زمان حال این است که بعضی اعضاء و یا اغلب کسانی که در این شبکه ها عضویت دارند ادعای باسوادی می کنند و این به خودی خود خطرناک است چه رسد به اینکه این افراد به ظاهر باسواد تحت الشعاع اهداف شوم و پلید این شبکه ها نیز قرار گیرند.

دربعضی گروه ها اعضاء کم کم با دیدن عکسها و فیلم های مبتذل از گروه جدا می گردند .کسانی که علی الظاهر دم از سواد زده و در گروه ها اظهار فضل می کنند از خویش هیچ ندارند برای خالی نبودن عریضه از اینترنت و یا کتب و یا مقالات و مجلات کپی برداری کرده و به اسم خود در گروه مشارکت می کنند.

دیده شده زن تحت تاثیر گروه از شوهر جداشده و شوهر با تاثیری که نوشته های هدفمند و یا بی هدف بروی گذارده اند نسبت به زن و فرزند بی خیال شده و در زندگی شخصی دچار تزلزل گردیده است.

لذا چه خوب است ابزار علمی و امکانات و رفاهیات موجود امروزی در چارچوب اخلاق ناب اسلامی هدایت شود و اگر اینترنت و ماهواره و شبکه های اجتماعی هستند با هوشیاری از آن استفاده کنیم و در راه هدف و هویت و فرهنگ ناب اسلامی گام برداشته و بهره بریم نه چشم بر واقعیات بسته و با دست خود، خویش و فرزندان و خانواده خود را طعمه افکار فریب، غربیان و دشمنان اسلام کنیم.

 



:: برچسب‌ها: شبکه های اجتماعی , معایب , مزایا ,
:: بازدید از این مطلب : 39
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

آیت‌الله حسین نوری همدانی گفت: وسعت کار هیچ وزارتخانه‎ای همچون فرهنگ و ارشاد نیست و به همین دلیل باید رویکرد انقلابی را در این وزارتخانه حاکم کنید.

به گزارش ایسنا، آیت‎الله‎ نوری همدانی روز پنجشنبه (۳۰ دی) در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ مهمترین بُعد زندگی انسان است و مهمترین حرف را در چالش‎ها و سازش‎ها می‎زند.

وی افزود: پیامبران الهی همیشه دعوت خود را از فرهنگ آغاز کردند؛ ساختن فرهنگ صحیح از توصیه‎های اسلام است؛ خداوند کریم علاوه‌بر تعلیم کتاب، حکمت را نیز به مردم می‎آموزند و این وظیفه بر عهده پیامبر و پیشوایان دین است.

این مرجع تقلید گفت: فیلم‎ها، کتب و مطبوعات و فضای مجازی امروز دارای وسعت عظیم است و مباحث قرآنی از جمله وظایف این وزارت خانه به شمار می‎رود.

‌آیت‎الله نوری همدانی اظهار کرد: یکی از موضوعات بسیار مهم، ارتباط با حوزه و علما است که وزارت ارشاد باید این ارتباط را روز به روز بیشتر کند.

وی بیان کرد: همیشه همه دولت‌ها و حکومت‌ها به رسانه‌ها احتیاج دارند و باید به آن توجه کنند؛ مردم نیز از ما می‎خواهند مشکلات را به دولت منعکس کنیم؛ ما نیز بیان کرده‌ایم که مباحثی چون دیرکرد اقساط ربا و حرام است، ولی این مشکل حل نمی‌شود.

وی گفت: امروزه اجناس بسیاری در کشور تولید می‎شوند که باید مثل دیگر کشورها کل قیمت‎ها در کشور یکسان باشد؛ مطالبات ما از دولت همیشگی است، ولی مهم آن است که به این توصیه‌ها عمل شود.

‌آیت‎الله نوری همدانی اظهار کرد: مسایلی چون کنسرت‎ها در کشور برگزار می‌شود که با این شکل که در آن بی‌حجابی و اختلاط انجام شود با اسلام همخوانی ندارد؛ اسلام با تفریح مشکلی ندارد، ولی با ضدارزش مشکل دارد.

این مرجع تقلید بیان کرد: اسلام با هنر مشکل ندارد، بلکه هنرپرور است؛ خودِ قرآن و نهج‌البلاغه هنر است؛ اسلام از هنری دفاع می‌کند که با ارزش‌ها همخوانی داشته باشد.

وی گفت: نباید مسئولی در این شرایط بیان کند که درهای ما برای ارتباط با آمریکا باز است، چون این مباحث با رویکرد انقلابی سازگار نیست.



:: برچسب‌ها: آیت الله نوری همدانی , اسلام , هنر ,
:: بازدید از این مطلب : 46
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

شهردار تهران با عدم تایید برخی آمارها از کشته شدگان حادثه پلاسکو، از مردم درخواست کرد که به شایعات توجه نکنند.

به گزارش ایسنا، قالیباف با ابراز تاسف از حادثه پلاسکو، گفت: آتش سوزی در ساعت 7:59 صبح به اطلاع نیروهای 125 رسید و آنها نیز در مدت 2 دقیقه در محل حادثه حاضر شدند.

وی بااشاره به تخلیه ساختمان قبل از ریزش تاکید کرد: ساختمان قبل از ریزش بطور کامل تخلیه شد و کسی از مردم و صاحبان پاساز در آن حضور نداشت .

نیروهای آتش نشانی بعد از خاموشی سعی کردند از طبقات بازدید کنند تا کسی باقی نمانده باشد و برخی از افراد نیز در طبقات بالا ساختمان گرفتار شده بودند که با پله اضطراری نجات داده شدند.  در عین حال ممکن است یک یا دو نفر از مردم داخل پاساژ مانده باشند.

 شهردار تهران با بیان اینکه آمارهای ما در حال حاضر خیلی دقیق نیست، ادامه داد: حدود 20 الی 25 نفر از عزیزان آتش‌نشانی در زیر آوار گرفتار شدند و همچنین مجروحان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

به گفته قالیباف، در حال حاضر نیز نیروهای امدادی مشغول به فعالیت هستند. مدیران ارشد سازمان آتش نشانی نیز حضور دارند و همه تلاش ما این است که آوار ساختمانی را با برش و جرثقیل برداشته و افراد را با دستگاه های زنده یاب نجات دهیم.

شهردار تهران در خاتمه با عدم تایید برخی آمارها از کشته شدگان از مردم درخواست کرد که به شایعات توجه نکنند.

 



:: برچسب‌ها: ساختمان پلاسکو , قالیباف , آتش نشانان ,
:: بازدید از این مطلب : 56
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

وقتی که در حال نشستن روی باند فرودگاه هستید، در حال تماشای برف و تگرگ از آسمان زیبایید و به این فکر می‌کنید که چگونه ممکن است این بارش ماشین شما یا سقف خانه‌تان را بپوشاند، می‌بایست این را هم در نظر بگیرید که موضوع ذکر شده برای هواپیماها نیز اتفاق می‌افتد. با وجود اینکه یخ بستن وسایل شخصی یا پیاده‌رو محل سکونت شما ممکن است برخی آشفتگی‌ها را به همراه داشته ‌باشد، وجود یخ روی سطح هواپیما از نقطه نظر ایمنی برای تعداد زیادی از افراد بسیار مهم است. این تنها به خاطر سنگینی یخ یا منجمد شدن بخش مهمی از هواپیما نیست، بلکه پوشش یخی روی هواپیما جریان هوای تشکیل شده در اطراف بال‌ها را مختل می‌نماید و بر توانایی بلند شدن آن نیز تاثیر می‌گذارد.

یخ‌زدایی (Deicing) فرآیند از بین بردن یخ از روی هواپیما است. گام دومی که ضد یخ کردن نام دارد، ممکن است گاهی مورد نیاز باشد تا بر اساس آن از تشکیل مجدد یخ پس از پاک کردن آن جلوگیری نمود. در ادامه این مطلب، چگونگی کارکرد این دو فرآیند را برای حفظ امینت هواپیما و مسافرانش شرح می‌دهیم.

عوامل یخ‌زدایی ترکیبات ساخته‌شده‌ از مواد شیمیایی گلیکول و آب هستند. گلیکول نقطه انجماد مایع را کاهش می‌دهد. این عوامل طبق فرمولاسیون‌های مختلفی و برای انواع شرایط آب‌وهوایی تهیه می‌شوند، اما هر کدام از این فرمول‌ها به صورت مشابه استفاده می‌گردند. با گرم نمودن و اسپری کردن آن به وسیله شلنگ مخصوص برف، یخ یا مه روی هواپیما را پاک می‌کنند. خلبانان در مواقع ضروری و نظارت بر روند کاری اقدام به برقراری تماس برای یخ‌زدایی می‌نمایند و این فرآیند مطابق با ضوابط اداره هوانوردی فدرال (FAA) انجام می‌گیرد. در واقع، قوانین FAA شامل فصل‌هایی در زمینه یخ‌زدایی است و تمامی موارد مربوط به ساخت و اعمال اجزای یخ‌زدایی را طبق برنامه خاص خود ذکر نموده‌ است.

زمان تمدید

سرعت و دقت در استفاده از مایع ضدیخ شرط واجب است. به همین ترتیب، مواد تهیه شده باید به موقع و به نحو احسن مصرف بگردند. به این نظم اعمال شده زمان تمدید گفته می‌شود که به میزان وقت تعیین شده برای یخ‌زدایی و گرم‌کردن یک هواپیما گفته می‌شود. زمان تمدید بر اساس نحوه ساخت اجزا متفاوت بوده و توسط کارخانه سازنده مایع مشخص می‌شود. علی‌رغم اینکه قیمت ‌تهیه اجزای یخ‌زدایی بیش از 5 دلار برای هر گالن قیمت دارد، این فرآیند ممکن است هزینه‌ای بالغ بر هزاران دلار (با در نظر گرفتن مبالغ حمل و نقل و ذخیره‌سازی) به همراه داشته باشد. به همین دلیل موضوع زمان تمدید از اهمیت بالایی برخوردار است. این زمان علاوه براین بیان می‌کند که چرا برای هر بار استفاده از هواپیما و به پرواز در آمدن آن ضروری است. زمان تمدید ممکن است تنها چند دقیقه زمان ببرد، بنابراین پس از بکارگیری ضد‌یخ‌ها هواپیما باید برای حرکت روی باند آماده شود و به سرعت به آسمان برود.

عوامل ضد یخ عموما برای جلوگیری از تشکیل مجدد مه یا یخ طراحی نمی‌شوند. از این رو، اگر هنگام یخ‌زدایی برف، تگرگ یا باران ببارد، هواپیما ممکن است نیاز به یخ‌زدایی مجدد پیدا کند تا از تشکیل دوباره یخ پیش از به پرواز درآمدن آن ممانعت کرد.

لایه نازکی از عوامل ضدیخ به صورت یک نواخت روی هواپیما پاشیده می‌شود. توصیه FAA این است که عوامل ضدیخ در ۳ دقیقه مصرف بشوند و این کار در صورت یخ زدن مایع ضدیخ یا تشکیل دوباره مه روی هواپیما انجام نگیرد.

در صورتی که سطح هواپیما تنها با لایه‌ای از مه غلیظ  پوشیده شود، این امکان وجود دارد که از ضدیخ و مواد یخ‌زدای اشاره شده همزمان استفاده نمود. در این مثال، مایع ضدیخ هم به عنوان یخ‌زدا برای از بین بردن مه و هم به عنوان یک ضد یخ به کار می‌رود.

با توجه به اطلاعات ذکر شده توسط FAA، بخش‌هایی از هواپیما که ممکن است نیازمند فرآیند یخ‌زدایی و ضدیخ باشند به شرح زیر هستند:

  • بال
  • سطوح دم افقی و عمودی
  • بدنه
  • ورودی موتور و پره‌های فن
  • سطوح کنترل و شکاف‌ها
  • ادوات فرود و درب آن
  • آنتن‌ها و سنسورها
  • پروانه‌ها

خدمه زمینی و خدمه پرواز باید با یکدیگر همکاری کنند تا بتوانند درباره ضرورت یخ‌زدایی سطوح تصمیم‌گیری کنند و بهترین ایده را بر اساس شرایط دمایی و آب‌وهوا ارایه دهند. در اکثر اوقات، روش‌های یخ‌زدایی و اعمال ضدیخ در بخش گیت انجام می‌شود، هرچند که می‌توان این کار را در مکان‌های دوردست دوباره تکرار نمود.

پیشنهاد FAA این است که از دو تا چهار وسیله نقلیه یخ‌زدا برای جت‌های تجاری استفاده بشود. این روش از بدنه هواپیما شروع می‌شود، سپس برای بال‌ها، عقب بدنه و تثبیت‌کننده عمودی ادامه می‌یابد و درنهایت روی تثبیت‌کننده افقی تکمیل می‌گردد.

در هنگام پرواز، خود هواپیما با سیستم‌هایی طراحی شده که از پوشش یخ روی سطح آن جلوگیری می‌کنند. این سیستم‌ها به طور یکسان برای فصل زمستان و تابستان ضروری‌اند، چرا که در طول سال درجه حرارت در ارتفاعات بالاتر، پایین‌تر از نقطه انجماد است. در بیشتر جت‌های تجاری، لوله‌هایی وجود دارند که هوای گرم تولید شده توسط موتور را به بال و دم انتقال می‌دهند تا مانع یخ زدن آن‌ها شوند. علاوه براین هواپیماها شامل تجهیزات اضافه‌ای در هرکدام از این سیستم‌ها هستند تا در صورت بروز مشکل برای یکی از آن‌ها، سیستم‌های دیگر روی کار بیایند.

ارایه روش‌ نوین

تحقیقات جدید با الهام از آرایش بیولوژیکی قورباغه سمی، در حال ساخت یخ‌زدایی هستند که کارامدتر بوده و سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. قورباغه سمی از دولایه پوستی برخوردار است. لایه خارجی می‌تواند تهدیدها را شناسایی کند و لایه داخلی در صورت تهدید شدن قورباغه سم ترشح می‌نماید.

اخیرا یک دانشمند فرآیند ضدیخ را ارایه کرده که روش کار آن مشابه مورد ذکر شده‌ است. با تهیه پوسته بیرونی روی یک هواپیما که می‌بایست فوق آبگریز باشد، قطرات آب از روی آن سر می‌خورند. در صورتی که آب‌وهوا در شرایط بد قرار داشته باشد و قطرات موجود روی هواپیما شروع به یخ زدن کنند، لایه داخلی انجماد روی سطح را تشخیص می‌دهد و از داخل مایع ضد یخ می‌پاشد، به طوری که کل سطح (پوسته) خارجی هواپیما را فرا بگیرد. در این حالت تنها قسمت‌های مورد نیاز هواپیما یخ‌زدایی می‌گردند و دیگر احتیاجی به اسپری انبوه نخواهد بود. این پژوهش (منتشر شده در سال 2015) در آزمایشگاه با موفقیت روبه‌رو شده‌ است و به احتمال زیاد در چند سال آینده، به طور معمول برای هواپیماها مورد استفاده قرار می‌گیرد

منبع:how stuff works



:: برچسب‌ها: بدنه هواپیما , طراحی , یخ زدایی ,
:: بازدید از این مطلب : 57
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

وشیدن آب روزانه می تواند سلامتی شما را تضمین کند.

اما یک خطر در همین مسیر ممکن است شما را تهدید کند. نوشیدن آب درون بطری های پلاستیکی بسیار مضر است. مخصوصا بطری هایی که بیش از چهار هفته آب درون آنها مانده باشد.

ساختار بطری های پلاستیکی

بطری های آب که از جنس پلاستیک ساخته شده اند ترکیبی از پلی اتیلین ترفتالات می باشد. این ماده در مسیر تولید هنگامی  که حرارت داده شده است یک ماده  شیمیایی به نام آنتیموان تولید می کند. مادامی که آب درون بطری ها برای مدت طولانی می ماند، گرمای محیط می تواند سبب تحلیل این ماده خطرناک در آب شود.

به طور کلی پلی اتیلین ترفتالات از خطرناک ترین ماده های شیمیایی برای بشر محسوب می شود. ترکیبات این ماده با آب برای سلامتی انسانها به خصوص کودکان بسیار بسیار مضر است.

نگهداری از  آب

water bottle

ترکیب ساخت بطری های پلاستیکی همان طور که گفته شد برای سلامتی مضر و یکی از دلایل بروز سرطان محسوب می شود. مطالعات در این زمینه نشان داده بطری های پلاستیکی که بیش از چهار هفته در معرض گرما می باشند، در بدترین حالت شیمیایی هستند که می توانند به راحتی آب داخل بطری را با تجزیه و تحیلیلات شیمیایی  آلوده کنند.

در مناطقی که امکان کمبود آب هست، درون این بطری ها یا حتی گالن های پلاستیکی  آب برای مدت طولانی ذخیره می شود. حواستان باشد که نگهداری آب در این شرایط  می تواند آن را به یکی از سمی ترین و کشنده ترین مواد شیمیایی تبدیل کند. می توان گفت بهترین مصرف بطری های پلاستیکی صرفا جهت دارو یا شیر می باشد.

مصرف آب مانده درون بطری های پلاستیکی از پر ضررترین مایعات محسوب می شود.

نوشیدن این آب نه تنها به سلامتی شما کمکی نمی کند بلکه سبب بروز بدترین حالات در سیستم بدن شما خواهد شد.

 



:: برچسب‌ها: آب , بطری , پلاستیکی ,
:: بازدید از این مطلب : 55
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

سم زدایی از کبد عامل مهم و اساسی در سوزاندن چربی به شمار می‌رود زیرا کبد به سوزاندن چربی‌های ذخیره شده در بدن کمک می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، معمولا با گرفتن رژیم‌های لاغری دوست داریم که هر چه سریع‌تر وزنمان کم شود و به تناسب اندام ایده‌ال برسیم اما برای رسیدن به این هدف مطلوب باید مسیر صحیحی انتخاب شود که معمولا این مسئله با چالش‌های فراوانی روبه رو است.

یکی از مواردی که معمولا در رژیم‌های غذایی مغفول واقع شده کم توجهی به وعده غذایی صبحانه است در حالی که مصرف سبزی‌جات در این وعده غذایی تاثیر چشمگبری براب رسیدن به وزن ابده آل دارد.

با توجه به نقش مهم وعده صبحانه در تناسب اندام، آزمایشاتی برای استفاده بهینه از این وعده انجام شده که نشان میدهد مصرف سبزی‌جات در این زمان برای دستیابی به ابن هدف مطلوب ضروری است.

براساس نتایج یکی از مطالعات انجام شده نوشیدن روزانه یک لیوان از این معجون با معده خالی میزان سوخت و ساز بدن را تا مقدار زیادی افزایش می‌دهد.

  • مواد لازم:

1.یک عدد کدو سبز بزرگ
2.سه عدد خیار
3.یک عدد سیب ترجیحا سبز

برای استفاده از این معجون برای تناسب اندام یک عدد کدو سبز بزرگ، سه عدد خیار و یک عدد سیب ترجیحا سبز را با هم مخلوط‌کرده آن را به صورت مایع استفاده کنید این معجون برای سوزاندن کالری استفاده و ویتامین‌ها و مواد معدنی را به بدن می‌رساند، و علاوه بر این، با استفاده از آن شما می‌توانید تا حد زیادی کاهش وزن داشته باشید.



:: برچسب‌ها: معجون , لاغر , ناشتا ,
:: بازدید از این مطلب : 37
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: هفته گذشته چند سناتور آمریکایی پیشنویس قطعنامه ای را درباره به رسمیت شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان سازمانی تروریستی به کنگره  آمریکا ارسال کردند؛ "مایکل مک کول" سناتور جمهوریخواه از  تگزاس مبتکر این طرح است.
 
در همین رابطه محمد صالح جوکار فرمانده اسبق سپاه استانهای یزد و هرمزگان در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، اظهار کرد:  نباید چندان از رفتار آمریکایی ها در خصوص تروریست خواندن سپاه تعجب کرد چرا که آنها این فرآیند را مدتهاست که آغاز کرده اند.
 
وی افزود: در گذشته هم شاهد بودیم که چندین شخصیت حقوقی و حقیقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تحریمی آمریکا قرار گرفتند؛ اتفاق اخیر، نهایت بغض و کینه آمریکایی ها نسبت به نهادهای انقلابی جمهوری اسلامی ایران را نشان می دهد.
 
جوکار با بیان اینکه تعریف آمریکایی ها از تروریست، با تعریف متداول جهانیان "تفاوتی ماهوی" دارد صریح کرد: امروز خود آمریکایی ها از تروریستهای سوریه حمایت های مالی و تجهیزاتی می کنند و ما را که به مردم مظلوم سوریه کمک می کنیم، تروریست قلمداد می کنند و این موضوع مربوط به "تفاوت تعاریف" است.
 
عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان در ادامه با بیان اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان در مسائل منطقه ای پیشرو خواهد بود گفت: کمک های مستشاری سپاه در سوریه و عراق به درخواست دولت های قانونی این دو کشور است و آمریکایی ها با این اقدام کور خود نمی توانند برای جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خط مشی تعیین کنند.
 
جوکار در پایان نیز خاطرنشان کرد: به احتمال فراوان پیش نویس قطعنامه اخیر سناتورهای آمریکایی در خصوص سپاه، در کنگره آمریکا به تصویب می رسد.


:: برچسب‌ها: سپاه آمریکا , گروه تروریستی ,
:: بازدید از این مطلب : 44
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، آیت الله آملی لاریجانی در همایش "روحانیت، صیانت و پیشگیری" که صبح پنجشنبه به همت دادستانی کل ویژه روحانیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، تصریح کرد: امروز روحانیت نه تنها در کشور ما بلکه در منطقه و جهان نقش موثر و بی بدیلی دارد. علت تاثیرگذاری روحانیت در سطح منطقه ای و بین المللی، در واقع تاثیر جمهوری اسلامی در منطقه و جهان است.
 
رئیس دستگاه قضایی در ادامه، سه نقش و وظیفه مهم روحانیت را برشمرد و اظهار کرد: اولین نقش روحانیت، معرفت دینی و تلاش در جهت توسعه آن است. بر این اساس، فهم مجتهدانه کتاب و سنت از اساسی ترین وظایف روحانیت به شمار می رود و لذا می توان به جرأت گفت که تحصیل اجتهاد، نوعی جهاد است.
 
آیت الله آملی لاریجانی با تاکید بر لزوم پاسخگویی نهاد روحانیت به سوالات جامعه امروز بر مبنای فهم دقیق و عالمانه قرآن و سنت پیامبر و اهل بیت (ع)، خاطرنشان کرد: قرآن و روایات باید در معارف متعدده مورد نیاز جهان امروز، محل رجوع باشند.
 
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه روحانیت باید آماده عرضه اندیشه های مجتهدانه برای ایجاد تحول در علوم انسانی باشد، بر لزوم هوشیاری نسبت به ترویج برخی دیدگاهها در حوزه از جمله بحث نسبی گرایی هشدار داد.
 
آیت الله آملی لاریجانی، تبلیغ دین را دومین وظیفه اساسی روحانیون دانست و گفت: روحانیت موظف است در مقام تبلیغ از همه ابزارهای نوین از جمله نرم افزارهای تلفن همراه و شبکه های اجتماعی استفاده کند و در همه عرصه های فرهنگی حضور داشته باشد. به عنوان مثال چه ایرادی دارد یک روحانی فیلمنامه بنویسد؟
 
رئیس قوه قضاییه، سومین نقش روحانیت را نقشی دانست که به موجب ساختار سیاسی جمهوری اسلامی برای روحانیون ایجاد شده است و افزود: جایگاه والای ولایت فقیه نشان می دهد که قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش بی بدیلی به روحانیت داده است.
 
آیت الله آملی لاریجانی افزود: علاوه بر جایگاه ولایت فقیه، تصدی بسیاری از مناصب مهم در کشور بر عهده روحانیت است و این وظیفه روحانیون را بسیار سنگین می کند.
 
رئیس قوه قضاییه با اشاره به جایگاه روحانیت در کسوت قضاوت نیز بر لزوم یاری رساندن حوزه ها به قضات روحانی در جهت فهم عمیق مفاهیم فقهی تاکید کرد.
 
آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در هر سه نقش و وظیفه برای روحانیت آسیبهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: در مورد فهم کتاب و سنت، یکی از آسیبها به زبان ساده، رخوت و تنبلی است و این موجب می شود که در پاسخ به برخی سوالات روز چالشهایی به وجود بیاید.
 
رئیس قوه قضاییه در ادامه، نشناختن مخاطب را مهمترین آسیب نقش تبلیغی روحانیون دانست و اظهار کرد: روحانیت باید به گونه ای سخن بگوید که بر دل مخاطب بنشیند. درست مانند ادبیاتی که شهید مطهری به کار می گرفت. بنابراین روحانی مبلغ باید نیاز جامعه و زبان مخاطب را به خوبی بشناسد.
 
آیت الله آملی لاریجانی آسیبهای نقش سوم روحانیت را فراوان دانست و گفت: نشناختن عالم سیاست و خط دشمن، مهمترین مولفه ای است که به جایگاه روحانیت در عرصه سیاسی لطمه وارد می کند. اگر یک روحانی، بصیرت سیاسی نداشته باشد آسیب این امر متوجه نظام، کشور و بلکه جهان اسلام خواهد شد.
آیت الله آملی لاریجانی، انحطاط اخلاقی را از جمله آسیبهای عمومی برای همه افراد از جمله روحانیون دانست و با تاکید بر آیات قرآن کریم پیرامون اشارات مربوط به جهان آخرت افزود: اگر یک مبلغ یا سیاستمدار روحانی دچار سقوط و انحطاط اخلاقی شود، ضرر عظیمی متوجه جامعه و دین مبین اسلام خواهد شد.
 
رئیس دستگاه قضایی همچنین با تاکید بر لزوم جدی گرفتن بحث نفوذ در نهاد روحانیت، به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در این زمینه اشاره کرد و گفت: امروز مقوله نفوذ یک پروژه عظیم و پیچیده است که از سوی غرب دنبال می شود. علت تلاش غرب نیز دقیقا تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان است.
 
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به برخی آسیبهای دیگر اظهار کرد: همین امروز در حوزه ها کسانی از اهل فضل هستند که معتقدند سیاست ربطی به دیانت ندارد. بر این اساس، شاید افرادی ناخواسته نقش نفوذی را ایفا کنند و در جهت تحقق اهداف غرب گام بردارند.
 
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر لزوم توجه روحانیت به ارشادات مقام معظم رهبری پیرامون نقش فتنه و نفوذ فتنه گران تصریح کرد: دادگاه ویژه روحانیت، فلان آقا را براساس اسناد معتبر محکوم کرده است، حالا بوقهای غربی از او مرجع تقلید می سازند. این همان مرجع تراشی انگلیسی است که به مدد پولهای انگلیس صورت می گیرد. نکته جالب ماجرا اینجاست که اتفاقا افرادی را مرجع می خوانند که واقعا درسشان را هم به خوبی در حوزه دنبال نکرده اند. وقتی حرف بوقهای تبلیغاتی را از حلقوم برخی داخلیها می شنویم چطور نباید نفوذ را باور کنیم؟
 
آیت الله آملی لاریجانی، راه مقابله با این آسیبها را دارا بودن بصیرت کافی دانست و با تاکید بر لزوم حفظ شأن و جایگاه روحانیت از سوی خود روحانیون، نسبت به تلاش در جهت حفظ تقوا و تزکیه نفس توصیه کرد.
 
بر اساس این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دادستان کل ویژه روحانیت و تولیت آستان قدس رضوی نیز در ابتدای این همایش ضمن تجلیل از جایگاه مهم روحانیت در نظام اسلامی تاکید کرد: عزیزانی که در دستگاههای مختلف مشغول فعالیتند وظیفه عقلی و شرعی دارند که اگر خدای ناکرده زمینه لغزش در میان روحانیون را مشاهده کردند، فورا نسبت به آن هشدار دهند.
 


:: برچسب‌ها: آملی لاریجانی , انگلیس , مرجع , پول ,
:: بازدید از این مطلب : 67
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
خبرنگار میزان: دقایقی قبل، ساختمان پلاسکو تهران در پی آتش سوزی فروریخت.
 
خبرنگار میزان: دیوار شمالی ساختمان پلاسکونیز به طور کامل فروریخته و محل به شدت ناایمن است. تعدادی از نیروهای اتش نشان اکنون در طبقات ساختمان پلاسکو گرفتار شده اند و تعدادی نیز زیر آوار ریزش ساختمان مانده اند. 
 
خبرنگار میزان: در شرایطی که حریق در ساختمان پلاسکو به طور کامل مهار نشده است احتمال تخریب این بنا از سوی نیروهای امدادی وجود دارد.
 
خبرنگار میزان: در شرایطی که آتش نشان ها کار اطفای حریق را به اتمام رسانده و در پی امداد رسانی به افراد بودند، بار دیگر آتش از بخش شرقی ساختمان زبانه کشید. در همین رابطه سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش شانی گفت: بخشی از بدنه ساختمان پلاسکو ریزش کرده و حریق نیز از بخش شرقی ساختمان آغاز شده است.
 
دودگرفتگی 8 آتش نشان

اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان از دودگرفتگی 8 آتش نشان حاضر در محل  ساختمان پلاسکو و انتقال یک تن از آنها به بیمارستان خبرداد.

همچنین حسن عباسی، سخنگوی اورژانس تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان در رابطه با مصدومان این حادثه گفت: تاکنون این حادثه 2 مصدوم داشته است. یکی از آنها یک آتش نشان و دیگری یکی از افراد محبوس در طبقات بالایی ساختمان پلاسکوو بوده که این افراد بلافاصله به بیمارستان منتقل شده اند. 
 
سید جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی با اشاره به آغاز حریق از ساعت 7 و 59 دقیقه صبح اظهارکرد: در شرایطی که حریق ساختمان پلاسکو از ساعت 7 و 59 دقیقه آغاز شده، اکنون آتش تحت کنترل آتش نشان ها در آمده است. 

وی افزود: آتش نشان ها در مدت 2 دقیقه و 2 ثانیه پس از اعلام حریق در محل حاضر و اکنون نیروهای بیش از 10 ایستگاه سازمان آتش نشانی در محل حضور دارند. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر غیر ایمن بودن ساختمان پلاسکو تصریح کرد: با وجود اخطارهای مکرر ارائه شده به صاحبان مغازه های ساختمان پلاسکو، این صاحبان برای تامین ایمنی این ساختمان هیج تلاشی نکرده بودند. 

سید جلال ملکی در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: صبح امروز ساختمان پلاسکو تهران طعمه حریق گسترده شد.

وی افزود: بلافاصله آتش‌ نشان های ۴ایستگاه به همراه ۲خودرو نردبام و تشک نجات به محل آتش‌ سوزی اعزام شدند و پس از آن، نیروهای 4 ایستگاه دیگر نیز برای امدادرسانی خود را به محل حادثه رساندند.

محدودیت های ترافیکی به شرح ذیل است:

1- مسیر خیابان جمهوری از چهارراه استانبول به سمت میدان بهارستان مسدود است.

2- مسیر خیابان فردوسی از میدام امام خمینی(ره) به سمت شمال مسدود است.

 

بر اساس اعلام سخنگوی سازمان آتش نشانی، حریق اکنون اطفا شده و آتش نشان ها برای یافتن مصدومان احتمالی در محل حضور یافته اند.  تاکنون 200 آتش نشان در حال عملیات هستند

اعزام نیروهای اورژانس به محل حادثه

همچنین اسماعیل فراهانی، معاون عملیات اورژانس تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان گفت: پس از آتش سوزی گسترده در ساختمان  پلاسکو تهران، نیروهای اورژانس در محل حادثه حضور یافتند.

وی افزود: حادثه تاکنون مصدومی نداشته و در حال حاضر یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و 2 دستگاه آمبولانس در محل حاضر هستند.

ساختمان پلاسکو دچار حریق گسترده شده  

صبح امروز، سخنگوی سازمان آتش‌ نشانی از حریق گسترده در ساختمان پلاسکو تهران خبرداد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به ادامه داشتن فعالیت آتش نشان ها در محل حادثه اظهارکرد: شدت آتش سوزی به حدی است که فعالیت آتش نشان ها هنوز در ساختمان پلاسکو ادامه دارد.

ملکی در خصوص وضعیت محل حادثه تصریح کرد: ساختمان پلاسکو که در چهارراه استانبول واقع شده دارای 15 طبقه است که متاسفانه حریق از طبقه نهم به بالا زبانه کشیده اما شرایط اکنون در حال کنترل آتش نشان ها است.

 



:: برچسب‌ها: ساختمان پلاسکو , آتش نشانی , مجروح , زخمی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
تاریخ انتشار : پنج شنبه 30 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به پیگیری‌ مستمر فرمانده کل قوا در خصوص ارتقای سطح معیشت کارکنان ارتش گفت: یکی از مواردی که بنده بطور مرتب به معظم‌له گزارش می کنم، وضعیت پروژه چیتگر است.

به گزارش خبرگزاری مهر، در راستای تحقق منویات فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر ارتقای سطح معیشت و مسکن کارکنان ارتش، امیر احمدرضا پوردستان جانشین فرمانده کل ارتش به همراه مدیر عامل بنباد تعاون ارتش و تنی چند از مسئولان از پروژه‌های در حال ساخت چیتگر ارتش بازدید و از نزدیک در جریان روند پیشرفت پروژه‌ها قرار گرفت.

در این مراسم امیر پوردستان ضمن بازدید از میزان پیشرفت واحدهای مسکونی در حال ساخت پروژه چیتگر، خطاب به مدیرعامل و سایر مسئولین بتاجا گفت: ان‌شاءلله در سایه تلاش و کار سازندگی مستمر شما و پشتیبانی های سامانه فرماندهی آجا و الطاف حضرت صاحب الزمان (عج) شاهد پیشرفت روزافزون کارهای عمرانی باشیم و بدون شک این کار که برای سربازان آقا امام زمان (عج) انجام می دهید مورد عنایت و الطاف ایشان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه سخنانش با اعلام آمادگی جهت کمک به پیشرفت کمی و کیفی پروژه چیتگر خاطرنشان کرد: واقعیت مطلب این است که انتظار کارکنان ارتش از این پروژه بیشتر از این است لذا نقایص این پروژه باید به سرعت مرتفع شود.

جانشین فرمانده کل ارتش با اشاره به پیگیری‌های مستمر فرماندهی معظم کل قوا در خصوص ارتقای سطح معیشت کارکنان آجا تصریح کرد: یکی از مواردی که بنده بطور مرتب به معظم‌له گزارش می کنم، وضعیت پروژه چیتگر است و خدمت آقا عرض کردم، این مجموعه ای که در حال حاضر مشغول کارند بسیار فعال و با جدیت در حال سازندگی هستند تا به موقع پروژه ها را به افراد ذینفع تحویل دهند.



:: برچسب‌ها: فرمانده کل قوا , کارکنان , معیشت ,
:: بازدید از این مطلب : 67
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

قم - مشاور عالی نظامی فرمانده ستاد ارتش جمهوری اسلامی گفت: روحانیت ۵ برابر نسبت جمعیتی و دانشجویان ۳ برابر نسبت جمعیتی خود شهید در دفاع مقدس داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرمانداری قم مراسم یادواره ۳۲۱ شهید بخش خلجستان و ۲۳ شهید شهر دستجرد برگزار شد.

در این مراسم که با حضور جمع کثیری از مردم و شخصیت‌های مختلف از جمله سردار هاشمی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران قم برگزار شد، امیر سرتیپ رضا خرم طوسی مشاور عالی نظامی فرمانده ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان آمارهایی از جنگ تحمیلی به تبیین رشادت‌های اقشار مختلف مردم ایران در طول دفاع مقدس پرداخت.

وی گفت: جنگ ایران و عراق یک ویژگی‌هایی داشت که در دنیا بی‌نظیر بود. از آن جمله این است که از جنگ جهانی دوم ۲ سال بیشتر به طول انجامید اما اجازه اشغال کشور داده نشد. در حالی که در جنگ جهانی اول با اینکه ایران بی‌طرف بود، اما چند روزه اشغال شد.

امیر طوسی با ادامه داد این مطلب که در جنگ جهانی اول چنان قحطی در کشور ایجاد شد که ۱۰ میلیون نفر از گرسنگی فوت کردند، افزود: جنگ‌ها به سه گونه سریع و میان مدت و بلند مدت هستند، که جنگ تحمیلی ما ۲۰۸۸۷ روز به طول انجامید و ما مقاومت کردیم.

وی اظهار داشت: به اعتراف فرمانده وقت نیروی هوایی عراق در جنگ با ایران، ۵۲ هزار مستشار روسی، استرالیایی، آلمانی، فرانسوی، یوگسلاوی و... در قالب خلبان‌های ورزیده و غیره به عراق کمک می‌کردند. در حالی که ایران تمام فرزندان خودش را به کمک گرفت.

به گفته مشاور عالی نظامی فرمانده ستاد ارتش، رامسفلد وزیر خارجه وقت آمریکا اعتراف می‌کند که سازمان سیا اطلاعات لازم نظامی را که هواپیماهای جاسوسی آواکس تهیه می‌کردند، از طریق نماینده خود در اردن به عراقی‌ها تحویل می‌داد.

وی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد عظمت دفاع مردم ایران را بفهمد، باید بداند که این ملت ۸ سال در برابر ۳۲ کشور ایستادگی کرد، در حالی که همین وضعیت برای عراق بوجود آمد و ۴۵ روز بیشتر نتوانست دوام بیاورد.

وی با یادآوری حمله ناتو به یوگسلاوی که در ۴ هفته تسلیم شد و نیز ارتش مصر که در مقابل چند کشور تنها ۲ هفته مقاومت کرد، افزود: عظمت خون شهیدان بود که ۸ سال دفاع مقدس را برگ زرینی در تاریخ این کشور و جهان کرد تا الگویی برای آزادی خواهان جهان باشد.

همه ملت ایران در دفاع مقدس سهیم هستند

سردار امیر طوسی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام حضور ۲۶۰ هزار نفر از کارکنان و نیروهای ارتش و ۱۸۰ هزار نفر از نیروهای سپاه پاسداران و ۲میلیون و ۱۳۰ هزار نفر بسیجی، گفت: ما با این آمار مدعی هستیم که همه ملت ایران در دفاع مقدس سهیم هستند.

وی ادامه داد: ۲۳ درصد از شهدای دفاع مقدس را شهدای ارتش و ۲۱ درصد را شهدای سپاه پاسداران و ۴۳ درصد را شهدای بسیجی تشکیل می‌دهند که چنین چیزی در تاریخ ایران و جهان سابقه ندارد و این نقش مردم را در دفاع از انقلاب و آرمان‌هایشان نشان می‌دهد.

مشاور عالی نظامی فرماندهی ارتش افزود: در همین رابطه خوب است بدانیم که روحانیت ۵ برابر نسبت جمعیتی و دانشجویان ۳ برابر نسبت جمعیتی خود شهید در دفاع مقدس داده‌اند و این یعنی نظام جمهوری اسلامی بر پایه درس‌های عاشورا و اهل بیت(ع) توانسته است همه را زیر یک بیرق گرد آورد.

وی در بخش پایانی سخنان خود به ادامه راه شهدا و جهاد اشاره کرد که امروز توسط مدافعان حرم در جریان است، و تأکید کرد: کسانی که جبهه‌های جنگ را به دور دست‌ها کشانده‌اند، ادامه‌ همان نسلی هستند که به امام خمینی(ره) لبیک گفتند و امروز با پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفاع از نظام و میهن اسلامی مجاهدت می‌کنند.

گفتنی است پیش از سخنان امیر طوسی سید داوود حاج حسینی بخشدار دستجرد با عرض خیر مقدم به حاضران، بخش‌هایی از وصیت نامه شهدای بخش دستجرد را قرائت کرد و با اشاره به این وصیت نامه‌ها گفت: وصیت شهدا همواره در خط انقلاب بودن و دفاع از ولایت فقیه و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وی افزود: برگزاری اینگونه یادواره‌ها تکریم و ترویج فرهنگ ایثار وشهادت است که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب یاد شهیدان و یادواره شهدا کمتر از مقام شهادت نیست.



:: برچسب‌ها: شهدا , وحانیت , دفاع مقدس ,
:: بازدید از این مطلب : 57
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

ارومیه- فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیای ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سه هزار و ۷۰۰ نقطه پدافند هوایی در شش سال گذشته در کشور ایجاد شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرسرتیپ فرزاد اسماعیلی چهارشنبه شب در یادواره شهدای ارتش شمال آذربایجان غربی در خوی افزود: قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه کشور این تعداد به پنج هزار نقطه برسد.

وی شهیدان را الگوی ایثارگری و شجاعت ملت ایران دانست و گفت: امروز ما در سایه رشادتهای شهدای گرانقدر کشوری امن و با اقتدار داریم که همیشه توطئه های دشمنان را نقش برآب می کند.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه امروز در سایه خون شهدا، وحدت نیروهای مسلح و داشتن رهبری شجاع آسمان ایران امن ترین آسمان جهان است اضافه کرد: ملت ایران همان ملتی است که در حماسه های هشت سال دفاع مقدس و ۹ دی عشق به ولایت و رهبری و عشق به وطن خویش را به دشمنان نشان دادند و ثابت کردند که هیچ وقت با استکبار و دشمنان ایران اسلامی دست دوستی نخواهند داد.

وی با اشاره به رشادت ها و حماسه های پدافند هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس اظهار کرد: در ابتدای جنگ تحمیلی، کشور عراق ۶۵۰ فروند هوایپمای نظامی داشت که تا آخر جنگ این تعداد به هزار و ۱۳۰ فروند رسید ولی ۷۰۰ فروند از این تعداد را پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس نابود کرد.

امیر سرتیپ کیومرث شرفی فرمانده قرارگاه منطقه ای شمال غرب ارتش نیز در این آیین گفت: ارتش شهرهای شمال آذربایجان غربی ۶۰۳ شهید را تقدیم دفاع از نظام اسلامی کرده است.

وی اضافه کرد: نیروهای مسلح امروز نیز با پیروی از راه شهدای دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایستاده اند و اجازه دست اندازی به خاک مقدس میهن اسلامی را نمی دهند.

حجت الاسلام سیدرضی شکوری امام جمعه خوی نیز در این آیین با اشاره به خدمات قرارگاه پدافند خاتم الانبیای ارتش اظهار کرد: سازماندهی و تقویت نیروهای زبده در قرارگاه، برگزاری رزمایش های مختلف هوایی و دفاعی از عمده برنامه های پرافتخار قرارگاه خاتم الانبیا در جهت افزایش اقتدار نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی است.

 یادواره شهدای والامقام ارتش شهرهای شمال استان های آذربایجان غربی با مشارکت فرمانداری خوی، بنیاد شهید خوی و پادگان ارتش شهرستان سلماس و قرارگاه منطقه شمالغرب کشور در شهرستان خوی برگزار شد.



:: برچسب‌ها: ارتش جمهوری اسلامی ایران , امیر اسماعیلی , پدافند هوایی ,
:: بازدید از این مطلب : 54
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

لباس کارکنان پایور نیروی زمینی ارتش از اوایل سال ۱۳۹۶ به رنگ استتار لجنی تغییر خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، با ابلاغ معاونت نیروی انسانی نزاجا رنگ لباس استتار کویری که در حال حاضر کلیه یکان های تابعه نیروی زمینی از آن استفاده می کنند از اوایل سال ۹۶ به رنگ استتار جنگلی (لجنی سبز) و کلاه بره مشکی تغییر خواهد یافت.

گفتنی است لباس یگان های تیپ ۶۵، تیپ ۵۵، تیپ ۲۵، تیپ ۳۵، تیپ ۴۵ و تیپ ۲۲۳ همانند لباس تیپ ۶۵ و با کلاه بره سبز رنگ خواهد بود.



:: برچسب‌ها: لباس , کارکانان پایور , ,
:: بازدید از این مطلب : 86
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

آیا می دانید بازی های کودکان تاثیر بسیار زیادی بر هوش و استعداد آینده آنها خواهد داشت؟در این مقاله به شش نوع از این بازی ها می پردازیم


شن ‌بازی


وسایل مورد نیاز:جعبه شن یا رفتن به کنار ساحل


روش انجام کار:کودک دست‌هایش را داخل شن فرو می‌کند.وقتی خوب دست‌هایش پوشیده شد،از او بخواهید سعی کند تا انگشتان دو دستش از زیر شن‌ها همدیگر را بگیرند.همچنین از او بخواهید تا دست‌هایش را در زیر شن‌ها تکان بدهد.در مرحله بعد می‌توانید روی پاهای او را هم شن بریزید و همین فعالیت را با پاهایش انجام دهید.

اتوبوس،کشتی یا قطار


روش انجام کار:ممکن است برای عبور و مرور در شهر از یک وسیله نقلیه خاص استفاده کنید و از شیوه‌های دیگر استفاده نکنید.برای نمونه ممکن است با وسیله نقلیه شخصی به عبور و مرور بپردازید.اگر چنین است،یک روز به همراه کودک‌تان از وسایلی که معمولا از آنها استفاده نمی‌کنید (مثلا اتوبوس‌های عمومی‌یا مینی‌بوس) استفاده کنید و گشتی در شهر بزنید. مطمئنا کودک‌تان از این سفر لذت بسیاری خواهد برد و سفر فوق برای هر دوی شما آموزش پرباری خواهد بود.



ورزش کردن به همراه شعر خواندن


روش انجام کار:یک شعر جالب انتخاب کنید.آن را با صدای بلند بخوانید.هر شعری برای خود حرکت، آهنگ،ریتم و احساس دارد.در هر حال با کودک خود هنگام خواندن اشعار،حرکات جالبی به تناسب شعر انجام دهید.

فکار روشن


روش انجام کار:با کودک تان دراز بکشید و چشم‌هایتان را ببندید و به آرامی‌ صحبت کنید.بگویید که ما هر دو در سایه دراز کشیده‌ایم.سایه‌ای که خیلی دلپذیر است.نفس عمیق بکشید و احساس کنید در آرامش کامل هستید.تمام ناراحتی‌ها و غم و غصه‌هایتان را بیرون بریزید.نفس کشیدن را با خوشحالی ادامه دهید.نفس کشیدن و به ذهن آوردن افکار،احساسات خالص و بدون غم و غصه،افکار و احساسات ناخوشایند را از ذهن تان بیرون می‌کند و باعث می‌شود مملو از احساس شادکامی ‌شوید.به این ترتیب،شما و فرزندتان،احساس نزدیکی بیشتری با هم خواهید کرد.



بریدن و چسباندن گل‌ها


وسایل مورد نیاز:گل‌های تازه،کتاب سنگین،مقوا،چسب،پلاستیک نازک سفید رنگ یا کاغذ سلفون، قیچی،روزنامه.


روش انجام کار:کتاب را باز کنید و گل‌ها را لای روزنامه،بین صفحه‌های کتاب قرار دهید.همه گل‌ها را به همین صورت بین صفحه‌های کتاب جای دهید.کتاب را ببندید و چند روز صبر کنید.وقتی گل‌ها خشک شدند،آنها را با دقت بردارید.پلاستیک را دو سانت بزرگ‌تر از مقوا ببرید.حالا گل‌ها را روی مقوا بچسبانید و روی آن با پلاستیک بپوشایند و دور آن را چسب بزنید.قسمت‌های تا خورده و گوشه را صاف کنید تا گل‌ها به حالت طبیعی خود روی تابلو بمانند.



ابزار ساده‌ای برای تولید صدا و ریتم


وسایل مورد نیاز:بطری‌های پلاستیکی گردن باریک،برنج،لوبیا،ارزن،ماکارونی،نوار چسب.


روش انجام کار:بطری‌ها را پر از برنج،لوبیا،ماکارونی و ارزن کنید.در آنها را محکم با نوار چسب ببندید. با نوار چسب برایشان دستگیره بسازید.بهتر است برای هر کودک دو عدد از آنها تهیه کنید.حال اجازه دهید کودکان آنها را به دست بگیرند و تشویق‌شان کنید تا با تکان دادن و به هم زدن دست‌ها صدا تولید کنند.می‌توانید با پخش یک موزیک مفرح از کودکان بخواهید تا با تکان دادن بطری‌ها صدا تولید کنند و همراه آن حرکت کنند.

منبع:بیتوته



:: برچسب‌ها: بازی , خلاق , کودک ,
:: بازدید از این مطلب : 58
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

چاقی و اضافه وزن از جمله مشکلات رایج دنیای امروز محسوب می شوند. برخی برای کاهش کیلوهای اضافه خود به انجام هر کاری متوسل می شوند. کاهش میزان غذای مصرفی روزانه یکی از گزینه هایی است که در زمینه کاهش وزن مورد توجه قرار می گیرد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، اگرچه کاهش کالری دریافتی برای کاهش وزن منطقی به نظر می رسد، اما رفتن به بستر خواب در شرایطی که گرسنه هستید می تواند آثار مختلفی بر افراد مختلف به همراه داشته باشد. به گفته کارشناسان، این شرایط اغلب به سود سلامت بدن یا وزن شما نیست.

اختلال در خواب

 

رفتن به بستر خواب در شرایطی که شام نخورده اید و گرسنه هستید می تواند به خواب رفتن را با تاخیر مواجه سازد. زمانی که سرانجام به خواب می روید نیز دردهای گرسنگی مغز را از نظر ذهنی در حالت هشدار نگه می دارند و این شرایط شما را از خواب عمیق کافی شبانه محروم می سازد. افزون بر این، مطالعات نشان داده اند که کمبود خواب مناسب می تواند به عوارض جانبی منفی بسیاری از جمله افت سوخت و ساز، افزایش اشتها، سیستم ایمنی تضعیف شده، و خطر بیشتر برای ابتلا به برخی انواع سرطان و همچنین دیابت منجر شود. پس اگر در پی کاهش وزن هستید در شرایطی که سلامت بدن خود را نیز حفظ می کنید، به خواب رفتن شبانه با معده خالی می تواند نتیجه ای معکوس به همراه داشته باشد زیرا از استراحت کافی بی بهره خواهید بود.

 

امکان افزایش وزن

 

بسیاری فکر می کنند با معده خالی به خواب رفتن می تواند در تحقق هدف کاهش وزن موثر باشد. اما در واقعیت، هرچه بیشتر احساس گرسنگی کنید، احتمال این که روز بعد غذای بیشتری مصرف کنید، بیشتر می شود. این که پیش از وعده غذایی بعدی آنقدر صبر کنید تا احساس گرسنگی فوق العاده به شما دست دهد، می تواند سطوح قند خون را چنان کاهش دهد که تمایل داشته باشید هر چه را که می بینید، بخورید. افزون بر این، همان گونه که اشاره شد با معده خالی خوابیدن می تواند به مصرف مواد غذایی بیشتر در صبح روز بعد منجر شود و از این رو، قند خون به سطوح ناسالم افزایش یافته و شرایط سوخت و ساز در ادامه روز تحت تاثیر قرار بگیرد. به جای این که شب ها گرسنگی بکشید می توانید مقداری مغزهای خوراکی یا شکلات تلخ مصرف کنید.

 

از دست دادن توده عضلانی

 

انجام ورزش اگر قرار باشد شب ها گرسنه به خواب بروید سودی به همراه نخواهد داشت. مطالعات نشان داده اند که خوابیدن با معده خالی می تواند بدن را از مواد مغذی ضروری برای تبدیل پروتئین به عضله محروم سازد و بدن روند تجزیه عضلات برای کسب انرژی را آغاز کند. برای آن که بهترین نتیجه را از تمرینات ورزشی خود بگیرید، چند ساعت پیش از خواب شامی سبک مصرف کنید و آب فراوان بنوشید. به خاطر داشته باشید که از پرخوری پرهیز کنید. میزان غذایی که مصرف می کنید نباید احساس سنگینی یا سیری بیش از اندازه را در شما ایجاد کند. یک شام سبک و مقوی از شکل گیری اختلال در خواب شبانه جلوگیری می کند، در شرایطی که امکان انجام فرآیندهای شبانه را برای بدن فراهم می کند که از آن جمله می توان به ترمیم و ساخت عضلات اشاره کرد.

 

افت انرژی

 

فکر می کنید بدن شما هنگام شب به غذا نیاز ندارد؟ بهتر است در این زمینه تجدید نظر کنید. بدن انسان به طور مداوم در 24 ساعت شبانه روز انرژی مصرف می کند و همواره در حال سوزاندن کالری است. این به معنای آن است که باید سوخت مورد نیاز برای حفظ بالاترین سطح کارایی حتی زمانی که خواب هستید را تامین کنید. اگر با شکم گرسنه به خواب بروید اثر سطوح انرژی کاهش یافته می تواند باقی روز شما را تحت تاثیر قرار دهد.

 

بداخلاق شدن

 

معده خالی و احساس گرسنگی می تواند هر فردی را بداخلاق سازد. نتایج مطالعه انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه کمبریج نشان داد که سطوح هورمون سروتونین - هورمون تنظیم رفتار - هنگامی که فردی چیزی نمی خورد دچار نوسان می شود که این شرایط بر بخشی از مغز تاثیرگذار است که به کنترل خشم کمک می کند.

 

تنظیم ساعت مشخص برای غذا خوردن

تنظیم یک زمان مشخص برای وعده های غذایی می تواند تاثیر شگفت انگیزی در زمینه وزن و اندازه دور کمر شما داشته باشد. وعده های غذایی منظم انرژی پایدار را برای بدن تامین می کنند و نرخ سوخت و ساز سالم را حفظ می کند

 

 

 

 

 



:: برچسب‌ها: خوابیدن , گرسنگی , عوارض ,
:: بازدید از این مطلب : 43
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، «جواد الطلیاوی» گفت که اطلاعات اولیه منابع امنیتی ما نشان می دهد که ابوبکر بغدادی در استان نینوا حضور دارد و جایی نزدیک شهر موصل گرفتار شده و نتوانسته از این استان فرار کند.

 
نیروهای امنیتی عراق اعلام کردند که روز گذشته کنترل کامل شرق موصل را به دست گرفته‌اند و هم اکنون تروریست های داعش تنها قسمت غربی این شهر را در اشغال خود دارند.


:: برچسب‌ها: داعش , ابوبکر بغدادی , موصل ,
:: بازدید از این مطلب : 67
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

ریکا اعلام کرد جنگنده های F-35 استرایک فایتر، که گران ترین ابزار جنگی دنیا به شمار می روند، به پایگاه های این کشور در ژاپن منتقل می شوند تا پایۀ قدرت نظامی آمریکا را در منطقۀ اقیانوس آرام شکل دهند.

 
به گزارش سی ان ان، روز دوشنبه، نخستین گروه جنگندۀ F-35، متعلق به نیروی تفنگداران دریایی آمریکا، ایالت آریزونا را ترک کردند اولین گام استقرار جنگنده های رادار گریز آمریکا در خارج از مرزهای این کشور برداشته شود. این جنگنده های در پایگاه ایواکونی در جزیرۀ هونشوی ژاپن مستقر خواهند شد که در نزدیکی هیروشیما قرار دارد.
 

دریادار کارولین فوت، از فرماندهان تفنگداران دریایی آمریکا در ژاپن، به سی ان ان گفت ارسال این جنگنده ها که قیمت هر یک به 104 میلیون دلار می رسد، «نشان می دهد که آمریکا مصمم است با جدیدترین و نیرومندترین تجهیزات خود از ژاپن حمایت کند»



:: برچسب‌ها: سلاح , اقیانوس آرام , جنگ ,
:: بازدید از این مطلب : 61
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

تهران - ایرنا - مصر با لغو 5 پرواز هوایی به عربستان اعلام کرد این پروازها صرفه اقتصادی ندارد.

 

پایگاه خبری مصری بوابه الفجر امروز (یکشنبه) گزارش داد: فرودگاه بین المللی قاهره صبح روز گذشته (شنبه) 5 پرواز خود را به عربستان به دلایل غیر صرفه بودن اقتصادی لغو کرده است.
این پروازها از قاهره به مقصد شهرهای ینبع و جده در عربستان بوده است.
مدتی است روابط عربستان و مصر دچار بحران شده و دلیل آن نیز اختلافات نظری مصر با عربستان درباره جنگ در یمن، سوریه و مساله دو جزیره تیران و صنافیر است.
اختلاف مصر و عربستان موجب شد تا شرکت نفتی سعودی آمریکایی آرامکو تولیدات نفتی خود را به مصر قطع کند.
مصر برای تامین نیازهای نفتی و سوختی به کشورهای دیگر روی آورده است.
خاورم**1408**1275
مترجم: اکرم کرمی*انتشار دهنده: مجید جعفری



:: برچسب‌ها: مصر , عربستان , پرواز ,
:: بازدید از این مطلب : 54
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

2 ـ 1. عدم زمينه‌سازي
برخي با تمسك به بعضي روايات، مانند "هر علم و پرچمي قبل از ظهور قائم، باطل است"، هرگونه زمينه‌سازي و تشكيل حكومت را باطل و بر خلاف اسلام مي‌دانند و آن را در راستاي بسته شدن باب مهدويت برشمرده‌اند.
  از اين جمله مي‌توان به انجمن حجتيه اشاره نمود كه به وسيلة شيخ محمود ذاكر زادة تولايي، معروف به شيخ محمود حلبي (1279 ـ 1376ه ـ .ش) تأسيس شد و پس از انقلاب اسلامي نيز به دليل تضاد افكار آنان با انقلاب اسلامي، نه تنها با آن همكاري نكردند، بلكه در مواردي با آن مقابله نيز مي‌كردند.
  اين گروه در پي سخنراني حضرت امام خميني( مبني بر مذمت كساني‌كه معتقد به زياد شدن فساد براي ظهور امام زمان(عج) بودند طبق بيانيه‌اي به طور رسمي انحلال خود را اعلام كرد.18
  اين گروه هيچ مسئوليتي را متوجه مردم نمي‌دانند، بلكه تنها، دعا را براي ظهور حجت، لازم مي‌دانند.
3 ـ 1. زمينه‌سازي مثبت
"زمينه‌سازي مثبت" را بايد در معناي "انتظار سازنده" جست‌وجو نمود. انتظار سازنده، همان انتظار راستيني است كه به عنوان "با فضيلت‌ترين عبادت" ياد شده است19.
  در طول يازده سده غيبت كبري امام عصر(عج) درخشان‌ترين چهره‌اي كه به اين "انتظار سازنده و زمينه‌سازي مثبت" جلوة خاص بخشيده است، حضرت امام خميني( ربوده كه با طرح انديشة حكومت اسلامي در عصر غيبت، به "انتظار"، معنا و مفهوم تازه‌اي بخشيد. ايشان ضمن مقابله با ديدگاه‌هايي كه انتظار را "تن دادن به وضع موجود" مي‌دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور، ان‌شاءا... تهيه شود.20 هم‌چنين ايشان معتقد بودند، با گسترش اسلام راستين در جهان و مبارزه با جهان‌خواران، بايد زمينة ظهور منجي موعود را فراهم نمود.21
  مهم‌ترين تفاوت بين مكاتب ديني و غيرديني، اميد به آينده‌اي روشن است كه در افراد، ايجاد انگيزة تحرك مي‌نمايد. تجلي اين اميد در مكتب تشيع در ظهور منجي موعود، مهدي صاحب‌الزمان(عج) بوده و تحرك به سوي آن در "انتظار سازنده" نهفته است.
  بنابراين، انتظار به معناي "فراهم آوردن زمينه‌هاي ظهور، ظلم‌ستيزي به مقدار توان و آمادگي براي ظهور حضرت"22 مي‌باشد، اين زمينه‌سازي به مثابه ضرورت اسلام و قرآن مطرح، و وظيفة تمام مسلمين مي‌باشد. دلايل عقلي و نقلي، ما را به اين صحيح رهنمون مي‌سازد؛ زيرا مسلماني كه خود را پاي‌بند احكام اسلام مي‌داند، اجازه نمي‌دهد هيچ يك از آيات و رواياتي كه دربارة امر به معروف و نهي‌ از منكر، حدود و ديات، جهاد، كمك به محرومان، چگونگي برخورد با ظلم و عدم تسليم در برابر ستم و ... مي‌باشند، تعطيل و عمل نشود23.
2. زمينه‌سازي و جايگاه زنان
زمينه‌سازي و آمادگي براي ظهور حضرت مهدي(عج) در روايات، بيان‌گر اهميت نقش مردان و زنان مؤمن است.
  رسول خدا مي‌فرمايد:24 "گروهي از مردمِ مشرق، بيرون آمده براي ظهور حضرت مهدي(عج) زمينه‌سازي مي‌كنند، يعني سلطنت ايشان را فراهم مي‌سازند".25
  به گواه ديگر روايات، ايرانيان نقش بزرگي در زمينه‌سازي ظهور حضرت دارند و اين روايات، ضمن بشارت، هشداري به وظيفة سنگين ايران اسلامي نيز مي‌باشد.
  زمينه‌سازان انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج)، منتظران راستيني هستند كه در انتظار حضرت حجت(عج) روز شماري مي‌كنند و در اين زمينه، جنسيت معنايي ندارد؛ تنها تفاوت، به چگونگي كارآيي هر يك از مردان و زنان برمي‌گردد.
  در نظام اسلامي، زن و مرد از نظر حقيقت وجودي يكسان هستند و ملاك برتري انسان‌ها در تقواست.26 چنان‌كه خداوند مي‌فرمايد: "گرامي‌ترين شما نزد خدا با تقواترين شماست"27 و معيار پاداش انسان‌ها بر اساس عمل صالح است و تفاوتي بين زن و مرد نمي‌باشد.
  هم‌چنين در جاي ديگري مي‌فرمايد: "و هر كس كار شايسته كند ـ چه مرد باشد يا زن ـ در حالي كه ايمان داشته باشد، در نتيجة آن داخل بهشت مي‌شود".28
  صرف‌نظر از حقيقت وجودي انسان‌ها، نمي‌توان تفاوت‌هاي ظاهري و جسمي و رواني مرد و زن را ناديده گرفت. هر يك طبق نظام خلقت، داراي جايگاه ويژه‌اي مي‌باشند؛ بنابراين قراردادن هر يك در جايگاه صحيح خود موجب رشد و شكوفايي آنها مي‌گردد.
  آشنايي با وظايف منتظران واقعي و عمل به آنها در سطح افراد و جامعه، موجب اصلاح جامعه مي‌گردد و مقدمات ظهور را مهيا مي‌سازد و آگاهي لازم را در پيروان و ياران راستين او فراهم مي‌آورد. بنابراين وظيفة هر مسلمان مدعي، حمايت ولايت است كه با وظايف خود آشنا گردد و درصدد عمل به آنها برآيد.
1 ـ 2. نقش زنان در تاريخ زندگي امام
مواردي كه براي فرد منتظر برشمرده مي‌شود، براي زن و مرد يكسان است. ولي آن‌جا كه بحث چگونگي زمينه‌سازي پيش‌ مي‌آيد، زنان در زير ساخت‌ها قرار مي‌گيرند.
  امام خميني(ره)دربارة زنان مي‌فرمايند: "زن، مربي جامعه است. از دامن زن انسان پيدا مي‌شود. مرحلة اول مرد و زن صحيح، از دامن زن است. مربي انسان‌ها، زن است".29
  نقش زيربنايي زن در تولد و رشد صاحب‌الامر(عج)، مشهود است كه از هنگام تكوين و تولد ايشان آغاز، و سپس با طي مراحل رشد، زمينه‌هاي امامت ايشان فراهم مي‌گردد.
  آمادگي نرجس خاتون براي همسري با امام حسن عسكري(ع) از آن جمله است كه با تحمل سختي‌ها همراه بود. در حالي كه نرجس خاتون در قصر پدر به عنوان ملكه، امكانات بسياري در اختيار داشت. ولي دل‌بستگي او به امام حسن عسكري(ع) ـ كه قطعاً از صفاي دل او نشأت مي‌گرفت ـ موجب شد تا رنج اسارت را بپذيرد و با حفاظت و صيانت از حريم خود به وصال يار برسد30.
  مرحلة ديگر زمينه‌سازي را مي‌توان در پرورش نرجس خاتون نزد عمه بزرگوار31 امام زمان(عج) جست‌وجو نمود؛ هنگامي كه براي تعليم آداب اسلامي از محضر آن بزرگوار استفاده مي‌نمود؛ چرا كه تكوين و رشد امام، علاوه بر صلب شامخ، نيازمند رحم پاك مي‌باشد. و اينها بيان‌گر نقش اساسي زنان در زمينه‌سازي و مقدمات پيش از تكوين، هنگام حمل و سپس به دنيا آمدن امام مي‌باشد كه دور از چشم همگان، جز عده‌اي خواص صورت ‌پذيرفت.
  با آغاز امامت امام در دوران غيبت صغري نيز مردم با مراجعه به مادر امام حسن عسكري(ع) كه معروف به جده بود، به حل مشكلات خود مي‌پرداختند و اين مسئله، حضور زنان در زمينه‌هاي اجرايي را گوشزد مي‌نمايد.32 بنابراين زنان قبل و بعد از غيبت امام عصر(عج) در عرصه‌هاي مختلف براي حضرت زمينه‌سازي مي‌كردند و هم‌چنان اين سيره ادامه دارد.
  رسول‌خدا (ص) در مورد خدمت‌گزاري و زمينه‌سازي مردان و زنان مي‌فرمايد: "به زودي پس از شما، اقوامي خواهند آمد كه زمين زير پاي‌شان جمع مي‌شود (طي الارض مي‌كنند) و درهاي دنيا بر آنان گشوده مي‌گردد و آنان را مردان و زنان فارس خدمت مي‌كنند33 ".

3. محدودة زمينه‌سازي فردي
مؤمنين حقيقي كساني هستند كه ايمان آنها با عمل صالح پيوند خورده است. نمايان‌گر اين مهم، بيان آياتي است كه در آنها حدود 49 بار عبارت (الذين آمنوا( و (عملوا الصالحات( در قرآن كريم، همراه هم آمده است. البته ايمان و عمل صالح بدون ولايت ائمه(ع) و بيزاري از دشمنان آنها محقق نخواهد شد.
  ابوبصير بيان مي‌كند: امام صادق(ع) روزي فرمود: آيا به شما در مورد چيزي خبر ندهم كه خداوند عزوجل عملي از بندگان را بدون آن قبول نمي‌كند؟ گفتم: آري، فرمود: شهادت به اين‌كه جز خداي يگانه خدايي نيست و اين‌كه محمد(ص) بندة او و رسول اوست و اقرار بدان‌چه خدا به آن امر نموده است و ولايت و دوستي ما و برائت و بيزاري از دشمنان ما، يعني خصوص ما ائمه(ع) و تسليم ايشان شدن و ورع اجتهاد و طمأنيه و تلاش و انتظار قائم را داشتن.34
  1. حيطة شناخت كه تجلي‌گاه بينش انسان‌ها مي‌باشد؛ 2. حيطه عاطفه كه گرايشات انساني را جهت مي‌بخشد؛ 3. حيطة رفتار كه اعمال و كردار آدمي را شكل مي‌دهد.
1 ـ 3. حيطة شناخت
اگر انسان خود را شناخت، به معرفت پروردگار نايل خواهد آمد و از جمله ويژگي‌هاي زمينه‌سازان ظهور، شناخت حقيقي خداوند متعال است. حضرت علي(ع) در اين باره فرموده‌اند: "مردان مؤمني كه خدا را در كمال شايستگي شناخته‌اند و ايشان، ياوران مهدي در آخرالزمان‌اند." 35
  پس از شناخت خداي متعال، شناخت حجت و امام او در روي زمين براي هدايت انسان‌ها از مهم‌ترين وظايف مؤمنان محسوب مي‌شود؛ چرا كه "هر كس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است".36
  شناخت امام زمان(عج) به سبب ويژگي‌هاي خاصي هم‌چون ولادت پنهان، زيست پنهان، امتحانات سخت و دشوار و ... از اهميتي دو چندان برخوردار است.37
  كسي كه خود را مهياي ظهور حضرت مي‌سازد درمرحلة اول با شناخت صحيح، انگيزة لازم ايمان و عمل صالح را به دست مي‌آورد و اين شناخت، زمينه‌ساز اقدامات بعدي در زمينة گرايشات و كردار فردي است.
  كسب معرفت صحيح به دريافت عقلي افراد باز مي‌گردد. البته بايد توجه داشت مراد از عقل در اين موارد، عقل اجتماعي و دركارهاي اجرايي نيست كه معمولاً برترين آن به مردان نسبت داده مي‌شود؛ بلكه مراد، عقلي است كه با آن به كسب كمالات پرداخته مي‌شود و در اين زمينه، مردان و زنان تفاوتي ندارند.38
  بنابراين كسي كه به شناخت و معرفت امام زمان(عج) ره نيابد، نشان‌گر آن است كه خداي خود را نشناخته است و كسي كه خداي خود را نشناسد، از دين گمراه گرديده است.39 براي درك معرفت صحيح بايد از خداي متعال كمك و ياري خواست40 و چنان كه خواهيم گفت ره يافتن زنان در اين زمينه از طريق عاطفه و احساسات هموارتر است.
2 ـ 3. حيطة عاطفه
دوستي و محبت از شناخت ناشي مي‌شود و شناخت صحيح خدا و ائمه معصومين(ع) ايجاد محبت و مودت مي‌نمايد.
  امام صادق(ع) مي‌فرمايد: "هر چيزي پايه و اساسي دارد و اساس محبت و دوستي ما شناخت اهل‌بيت است".41
  بنابراين، محبت نشانة ايمان كامل است. هم چنين امام صادق(ع) در مورد قول خداوند متعال كه مي‌فرمايد: (و من يطع الله و رسوله( فرمودند: در مورد ولايت علي(ع) و ائمه بعد از ايشان است كه پس از آن خداوند فرمود: (فقد فاز فوزاً عظيماً(.42
  ولايت به معناي قبول امامت و سرپرستي ائمه(ع) است و وظيفة منتظران نسبت به امام غايب، احترام خالصانه به آن حضرت است كه با شنيدن لقب قائم، به احترام آن حضرت بلند شوند43 و آمادگي خود را براي همراهي حضرت اعلام نمايند. ايجاد ارتباط عاطفي با امام عصر(عج) در زنان بسي آسان‌تر از مردان مي‌باشد؛ چرا كه زنان در بخش دل و قلب و گرايش و جذبه موفق‌تر از مردانند44 و انعطاف‌پذيري زنان در اين رابطه بيشتر از مردان است. لذا پس از شناخت امام زمان(عج) بهتر و راحت‌تر مي‌توانند با او ارتباط روحي برقرار سازند و شايد به همين دليل مدعيان دروغين ارتباط با امام زمان(عج) از اين حربة عاطفي در زنان سوء استفاده مي‌كنند كه براي مبارزه با اين سوء استفاده‌ها بايد كيفيت شناخت و ارتباط صحيح با امام زمان(عج) را در جامعه ترويج نمود.
  عشق ورزيدن به امام زمان(عج) تنها در ارتباط با آن حضرت خلاصه نمي‌شود؛ بلكه وجود هر كس كه سرشار از عشق امامت و ولايت است، خود را سرا پا مهياي خدمت‌گزاري براي حضرت مي‌نمايد و در زمان غيبت نيز خدمت به ياران حضرت را سر لوحة كارهاي خود قرار مي‌دهد.45
  زنان به دليل ظرافت و گرايش قلبي، داراي انعطاف بيشتر و يا حداقل همسان با مردان در جنبة ذكر مي‌باشند46 و اين ذكر است كه موجب تذكر و معرفت الهي مي‌گردد.
  در جامعة اسلامي، كارهاي اجرايي خانواده بر عهدة مرد نهاده شده، اما اساس خانواده كه بر مهر و محبت بنا شده است بر محوريت زن مي‌چرخد. اگر زنان جامعة اسلامي، مهر و محبت خدايي را در خانه پياده نمايند، اساس جامعة اسلامي نيز بر پاية محبت خدا و امام زمان(عج) شكل مي‌گيرد.
  متمركز نمودن گرايشات به سوي هدف متعالي خدمت‌گزاري به امام و ياران آن حضرت، موجب تمركز افكار و نيروهاي آدمي مي‌شود و موجب وحدت شخصيت مي‌گردد.47 همين امر موجب مي‌شود تا ياران حضرت، افرادي محكم و استوار گردند و براساس آن چه در روايات آمده؛ "قلب‌هاي ايشان هم‌چون پاره‌هاي آهن است".48 اين دل‌ها در مقابل دشمنان، سخت و محكم است، ولي براي دوستان پر از محبت و مودّت مي‌باشد. اين همان خصوصيتي است كه براي ياران پيامبر اعظم(ص) بر شمرده شده است: (محمد رسول‌ا... و الذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم(.49
  در ديگر روايات، فضيلت و برتري ياران قائم بر اهل هر زماني بيان گرديده است. امام سجاد(ع) در اين باره فرموده‌اند: "غيبت دوازدهمين ولي خدا از اوصياء رسول‌الله(ص) و ائمه بعدش ادامه پيدا مي‌كند. اي اباخالد، همانا اهل زمان غيبت امام، به امامت امام غيبت معتقد مي‌باشند و در انتظار ظهورش به سر مي‌برند؛ ايشان با فضيلت‌ترين اهل‌ هر زماني هستند؛ زيرا خداوند متعال به ايشان عقل و فهم و معرفتي عطا كرده كه غيبت، نزد ايشان هم‌چون، مشاهده است".

نقش زن در زمينه سازي ظهور
تعداد نمایش : 4357

چكيده
همه انسان‌ها در برابر امام عصرِ خود مسئول هستند و براي زمينه‌سازي ظهور آن حضرت وظايفي را بر عهده دارند.
  زنان علاوه بر نقش عمومي كه همة انسان‌ها عهده‌دار هستند، مي‌توانند در مواردي به طور خاص ايفاي نقش نموده و زمينه‌هاي ظهور را فراهم نمايند و اين مسئله، اهميت نقش زنان را در زمينه‌سازي ظهور روشن مي‌نمايد.
  براي دست‌يابي به اين مهم، شناخت جايگاه زن در ابعاد مختلف لازم است تا بتوان در پرتو آن به چگونگي تأثيرگذاري زن در ابعاد گوناگون پرداخت.
  يكي از مهم‌ترين اهداف فرهنگ مهدويت، ترويج فرهنگ انتظار است كه موجب بيداري امت‌‌ها مي‌گردد و افراد را براي ظهور آماده مي‌كند. درك حقيقت انتظار و توجه حضرت به منتظرين، موجب تقويت روحية آمادگي در افراد مي‌گردد و زمينه را براي ظهور منجي موعود فراهم مي‌آورد.
  بررسي نقش زن، قبل و بعد از ظهور و بعد از آن مربوط به دوران اخير است و پيش از آن مي‌توان اين موضوع را فقط در كتاب‌هاي روايي يافت.
  كتاب چشم اندازي به حكومت مهدي(ع) از نجم‌الدين طبسي، به بررسي نفوذ زنان بر حكومت‌ها پرداخته و در مبحث ظهور به روايتي دربارة خدمت‌گزاري مردان و زنان فارس اشاره نموده است. و در نهايت نقش زنان در قيام امام زمان(عج) آمده است. كتاب زنان در حكومت امام زمان(عج)، اثر محمدجواد طبسي به نقش زنان در اوان غيبت صغري پرداخته و هم‌چنين به وجود زناني در ميان ياوران قائم تصريح كرده است.
  كتاب‌هايي همچون در سيماي آفتاب، سيري در زندگاني حضرت مهدي(ع)، تأليف حبيب‌ا... طاهري و در انتظار خورشيد ولايت، نوشته عبدالرحمان انصاري با همكاري عذرا انصاري نيز اشاراتي به نقش زنان در انقلاب و پس از ظهور حضرت مهدي(عج) نموده‌اند.
  چنان‌چه روايات مربوط به دورة آخرالزمان را بي‌ارتباط با حضور ندانيم، مي‌توان كتاب يوم‌الخلاص، تأليف كامل سليمان كه با عنوان روزگار رهايي، توسط علي‌اكبر مهدي‌پور ترجمه شده است را بيان نمود كه به سيماي آخرالزمان پرداخته است.
  هم‌چنين در رابطه با زمينه‌سازي ظهور نيز كتاب زمينه‌سازان ظهور انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج)، نوشتة سيداسدا... هاشمي شهيدي وجود دارد.
  در اين نوشتار براي پاسخ‌گويي به كيفيت نقش زنان در زمينه‌سازي ظهور، ضمن استفاده از كتاب‌هاي روايي و تحليلي، براي استفادة بهتر از نظرات موجود، با مراجعه به سايت‌هاي اينترنتي مرتبط با مهدويت و جست‌وجو در مقالات، فصلنامه‌ها و ... سعي شده است تا ارائه مطالب به صورت توصيفي ـ تحليلي از پويايي هر چه بيشتر برخوردار گردد.
  واژه‌هاي كليدي: زمينه‌سازي، ظهور، اجتماع، فرهنگ، سياست، اقتصاد.
  زمينه‌سازي: مقدمه چيني، آماده ساختن استعداد و تهيه مقدمات براي منظوري را زمينه‌سازي گويند1.
  ظهور در لغت: آشكار شدن چيز پنهان2، پديدار شدن و هويدايي را گويند3. ظهور در مباحث مهدويت به معناي ظاهر شدن حضرت مهدي(عج) پس از زيستن طولاني، جهت برپايي حكومت عدل جهاني است. نكته مهم در ظهور، مسبوق بودن آن به غيبت است.4 نقش: كنايه از طرح تازه افكندن و صورت نو ظاهر ساختن مي‌باشد.5
  اجتماع در لغت: كاري كه به اجتماع و به همگان بستگي داشته باشد، آن‌چه مربوط به گروهي كه با هم زندگي مي‌كنند، باشد6.
  اجتماع در اصطلاح، "در گسترده‌ترين معنا، آن‌گونه كه در مورد انسان‌ها به كار برده مي‌شود، هر نوع رفتار يا نگرشي است كه از طريق تجربة حال يا گذشته از رفتار ساير مردم (مستقيم يا نامستقيم) تأثير پذيرفته باشد، يا اشاره به رفتاري است كه به سوي مردم جهت‌گيري شده باشد.7
  فرهنگي در لغت: به چيزي گفته مي‌شود كه منسوب به فرهنگ باشد و فرهنگ به معناي دانش، علم، معرفت و يا مجموعة آداب و رسوم گفته مي‌شود8 .
  فرهنگ در اصطلاح، "شامل الگوهايي است؛ آشكار و نا آشكار از رفتار و براي رفتار كه به واسطة نمادها حاصل مي‌شود و انتقال مي‌يابد؛ نمادهايي كه دست‌آوردهاي متمايز گروه‌هاي انساني و از جمله تجسم‌هاي آنها را در كار ساخت تشكيل مي‌دهند. هستة اصلي فرهنگ، شامل عقايد سنتي و به خصوص ارزش‌هاي وابسته به آنهاست".9
  سياسي در لغت: "منسوب به سياست؛ و سياست، حكم راندن به رعيت و اداره كرن امور مملكت و حكومت كردن را گويند".10
  سياست در اصطلاح، "يك برنامة پيش انديشيد‌ني براي هدف‌ها و طرز عمل‌هاست. فرايند سياست، عبارت است از ضابطه‌مندي، اعلام و به كار بستن تقاضاها و چشم‌داشت‌ها".11
  اقتصادي در لغت: "منسوب به اقتصاد"12 را گويند.
  اقتصاد در اصطلاح، اين‌گونه تعريف شده است: "علم اقتصاد، رفتار انسان را در ارتباط با وسايل كمياب كه موارد استعمال گوناگون دارند، به اهداف معين، هم‌چون حداكثر كردن درآمد، مطالعه مي‌كند و اين مطالعه معمولاً با به كارگيري داده‌هاي قيمت درمقايسه، انجام مي‌شود. اما انتخاب ميان اهداف معين معمولاً مستلزم انتخاب ميان ارزش‌ها و سياست‌هاي اجتماعي است".13
1. ديدگاه‌ها در مورد زمينه‌سازي
در روايات اسلامي، مطالب بسياري درمورد انتظار و فرج آمده و به منزلة بهترين اعمال معرفي گرديده است.
  رسول گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايد: بهترين اعمال امت من، انتظار فرج (گشايش) خداوند عزوجل است. 14
  هم‌چنين فرموده‌اند: بهترين عبادت، انتظار فرج است. 15
  برداشت‌هاي متفاوت از مفهوم انتظار، موجب گرديده تا نظرات متفاوت و متضاد رخ بنمايد و بر اساس اين برداشت‌ها، تكاليف متفاوتي ارائه شود. براي روشن‌شدن وظيفة شيعيان و منتظران واقعي حضرت، بررسي نظريات و ديدگاه‌ها و در نهايت روش صحيح آن ضروري به نظر مي‌رسد.
1 ـ 1. زمينه‌سازي منفي
عده‌اي انتظار فرج را به اين معنا دانسته‌اند كه جامعه بايستي به حال خود رها شود و نبايد به فساد آن توجهي نشان داد تا زمينة ظهور ـ كه دنيايي پر از ظلم و فساد است ـ فراهم آيد. عده‌اي فراتر از اين عقيده معتقدند نه تنها نبايد جلوي فساد و گناهان را گرفت، بلكه بايستي به آنها دامن زد تا هر چه بيشتر زمينة ظهور حضرت(عج) فراهم آيد.16
  اين انتظار همواره مورد مذمّت و سرزنش قرار گرفته است؛ چرا كه منجر به تعطيل شدن حدود و مقررات اسلامي گشته و با موازين اسلامي و قرآني سازگاري ندارد.17
2 ـ 1. عدم زمينه‌سازي
برخي با تمسك به بعضي روايات، مانند "هر علم و پرچمي قبل از ظهور قائم، باطل است"، هرگونه زمينه‌سازي و تشكيل حكومت را باطل و بر خلاف اسلام مي‌دانند و آن را در راستاي بسته شدن باب مهدويت برشمرده‌اند.
  از اين جمله مي‌توان به انجمن حجتيه اشاره نمود كه به وسيلة شيخ محمود ذاكر زادة تولايي، معروف به شيخ محمود حلبي (1279 ـ 1376ه ـ .ش) تأسيس شد و پس از انقلاب اسلامي نيز به دليل تضاد افكار آنان با انقلاب اسلامي، نه تنها با آن همكاري نكردند، بلكه در مواردي با آن مقابله نيز مي‌كردند.
  اين گروه در پي سخنراني حضرت امام خميني( مبني بر مذمت كساني‌كه معتقد به زياد شدن فساد براي ظهور امام زمان(عج) بودند طبق بيانيه‌اي به طور رسمي انحلال خود را اعلام كرد.18
  اين گروه هيچ مسئوليتي را متوجه مردم نمي‌دانند، بلكه تنها، دعا را براي ظهور حجت، لازم مي‌دانند.
3 ـ 1. زمينه‌سازي مثبت
"زمينه‌سازي مثبت" را بايد در معناي "انتظار سازنده" جست‌وجو نمود. انتظار سازنده، همان انتظار راستيني است كه به عنوان "با فضيلت‌ترين عبادت" ياد شده است19.
  در طول يازده سده غيبت كبري امام عصر(عج) درخشان‌ترين چهره‌اي كه به اين "انتظار سازنده و زمينه‌سازي مثبت" جلوة خاص بخشيده است، حضرت امام خميني( ربوده كه با طرح انديشة حكومت اسلامي در عصر غيبت، به "انتظار"، معنا و مفهوم تازه‌اي بخشيد. ايشان ضمن مقابله با ديدگاه‌هايي كه انتظار را "تن دادن به وضع موجود" مي‌دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما بايد كوشش كنيم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پيدا كند و مقدمات ظهور، ان‌شاءا... تهيه شود.20 هم‌چنين ايشان معتقد بودند، با گسترش اسلام راستين در جهان و مبارزه با جهان‌خواران، بايد زمينة ظهور منجي موعود را فراهم نمود.21
  مهم‌ترين تفاوت بين مكاتب ديني و غيرديني، اميد به آينده‌اي روشن است كه در افراد، ايجاد انگيزة تحرك مي‌نمايد. تجلي اين اميد در مكتب تشيع در ظهور منجي موعود، مهدي صاحب‌الزمان(عج) بوده و تحرك به سوي آن در "انتظار سازنده" نهفته است.
  بنابراين، انتظار به معناي "فراهم آوردن زمينه‌هاي ظهور، ظلم‌ستيزي به مقدار توان و آمادگي براي ظهور حضرت"22 مي‌باشد، اين زمينه‌سازي به مثابه ضرورت اسلام و قرآن مطرح، و وظيفة تمام مسلمين مي‌باشد. دلايل عقلي و نقلي، ما را به اين صحيح رهنمون مي‌سازد؛ زيرا مسلماني كه خود را پاي‌بند احكام اسلام مي‌داند، اجازه نمي‌دهد هيچ يك از آيات و رواياتي كه دربارة امر به معروف و نهي‌ از منكر، حدود و ديات، جهاد، كمك به محرومان، چگونگي برخورد با ظلم و عدم تسليم در برابر ستم و ... مي‌باشند، تعطيل و عمل نشود23.
2. زمينه‌سازي و جايگاه زنان
زمينه‌سازي و آمادگي براي ظهور حضرت مهدي(عج) در روايات، بيان‌گر اهميت نقش مردان و زنان مؤمن است.
  رسول خدا مي‌فرمايد:24 "گروهي از مردمِ مشرق، بيرون آمده براي ظهور حضرت مهدي(عج) زمينه‌سازي مي‌كنند، يعني سلطنت ايشان را فراهم مي‌سازند".25
  به گواه ديگر روايات، ايرانيان نقش بزرگي در زمينه‌سازي ظهور حضرت دارند و اين روايات، ضمن بشارت، هشداري به وظيفة سنگين ايران اسلامي نيز مي‌باشد.
  زمينه‌سازان انقلاب جهاني حضرت مهدي(عج)، منتظران راستيني هستند كه در انتظار حضرت حجت(عج) روز شماري مي‌كنند و در اين زمينه، جنسيت معنايي ندارد؛ تنها تفاوت، به چگونگي كارآيي هر يك از مردان و زنان برمي‌گردد.
  در نظام اسلامي، زن و مرد از نظر حقيقت وجودي يكسان هستند و ملاك برتري انسان‌ها در تقواست.26 چنان‌كه خداوند مي‌فرمايد: "گرامي‌ترين شما نزد خدا با تقواترين شماست"27 و معيار پاداش انسان‌ها بر اساس عمل صالح است و تفاوتي بين زن و مرد نمي‌باشد.
  هم‌چنين در جاي ديگري مي‌فرمايد: "و هر كس كار شايسته كند ـ چه مرد باشد يا زن ـ در حالي كه ايمان داشته باشد، در نتيجة آن داخل بهشت مي‌شود".28
  صرف‌نظر از حقيقت وجودي انسان‌ها، نمي‌توان تفاوت‌هاي ظاهري و جسمي و رواني مرد و زن را ناديده گرفت. هر يك طبق نظام خلقت، داراي جايگاه ويژه‌اي مي‌باشند؛ بنابراين قراردادن هر يك در جايگاه صحيح خود موجب رشد و شكوفايي آنها مي‌گردد.
  آشنايي با وظايف منتظران واقعي و عمل به آنها در سطح افراد و جامعه، موجب اصلاح جامعه مي‌گردد و مقدمات ظهور را مهيا مي‌سازد و آگاهي لازم را در پيروان و ياران راستين او فراهم مي‌آورد. بنابراين وظيفة هر مسلمان مدعي، حمايت ولايت است كه با وظايف خود آشنا گردد و درصدد عمل به آنها برآيد.
1 ـ 2. نقش زنان در تاريخ زندگي امام
مواردي كه براي فرد منتظر برشمرده مي‌شود، براي زن و مرد يكسان است. ولي آن‌جا كه بحث چگونگي زمينه‌سازي پيش‌ مي‌آيد، زنان در زير ساخت‌ها قرار مي‌گيرند.
  امام خميني(ره)دربارة زنان مي‌فرمايند: "زن، مربي جامعه است. از دامن زن انسان پيدا مي‌شود. مرحلة اول مرد و زن صحيح، از دامن زن است. مربي انسان‌ها، زن است".29
  نقش زيربنايي زن در تولد و رشد صاحب‌الامر(عج)، مشهود است كه از هنگام تكوين و تولد ايشان آغاز، و سپس با طي مراحل رشد، زمينه‌هاي امامت ايشان فراهم مي‌گردد.
  آمادگي نرجس خاتون براي همسري با امام حسن عسكري(ع) از آن جمله است كه با تحمل سختي‌ها همراه بود. در حالي كه نرجس خاتون در قصر پدر به عنوان ملكه، امكانات بسياري در اختيار داشت. ولي دل‌بستگي او به امام حسن عسكري(ع) ـ كه قطعاً از صفاي دل او نشأت مي‌گرفت ـ موجب شد تا رنج اسارت را بپذيرد و با حفاظت و صيانت از حريم خود به وصال يار برسد30.
  مرحلة ديگر زمينه‌سازي را مي‌توان در پرورش نرجس خاتون نزد عمه بزرگوار31 امام زمان(عج) جست‌وجو نمود؛ هنگامي كه براي تعليم آداب اسلامي از محضر آن بزرگوار استفاده مي‌نمود؛ چرا كه تكوين و رشد امام، علاوه بر صلب شامخ، نيازمند رحم پاك مي‌باشد. و اينها بيان‌گر نقش اساسي زنان در زمينه‌سازي و مقدمات پيش از تكوين، هنگام حمل و سپس به دنيا آمدن امام مي‌باشد كه دور از چشم همگان، جز عده‌اي خواص صورت ‌پذيرفت.
  با آغاز امامت امام در دوران غيبت صغري نيز مردم با مراجعه به مادر امام حسن عسكري(ع) كه معروف به جده بود، به حل مشكلات خود مي‌پرداختند و اين مسئله، حضور زنان در زمينه‌هاي اجرايي را گوشزد مي‌نمايد.32 بنابراين زنان قبل و بعد از غيبت امام عصر(عج) در عرصه‌هاي مختلف براي حضرت زمينه‌سازي مي‌كردند و هم‌چنان اين سيره ادامه دارد.
  رسول‌خدا (ص) در مورد خدمت‌گزاري و زمينه‌سازي مردان و زنان مي‌فرمايد: "به زودي پس از شما، اقوامي خواهند آمد كه زمين زير پاي‌شان جمع مي‌شود (طي الارض مي‌كنند) و درهاي دنيا بر آنان گشوده مي‌گردد و آنان را مردان و زنان فارس خدمت مي‌كنند33 ".
3. محدودة زمينه‌سازي فردي
مؤمنين حقيقي كساني هستند كه ايمان آنها با عمل صالح پيوند خورده است. نمايان‌گر اين مهم، بيان آياتي است كه در آنها حدود 49 بار عبارت (الذين آمنوا( و (عملوا الصالحات( در قرآن كريم، همراه هم آمده است. البته ايمان و عمل صالح بدون ولايت ائمه(ع) و بيزاري از دشمنان آنها محقق نخواهد شد.
  ابوبصير بيان مي‌كند: امام صادق(ع) روزي فرمود: آيا به شما در مورد چيزي خبر ندهم كه خداوند عزوجل عملي از بندگان را بدون آن قبول نمي‌كند؟ گفتم: آري، فرمود: شهادت به اين‌كه جز خداي يگانه خدايي نيست و اين‌كه محمد(ص) بندة او و رسول اوست و اقرار بدان‌چه خدا به آن امر نموده است و ولايت و دوستي ما و برائت و بيزاري از دشمنان ما، يعني خصوص ما ائمه(ع) و تسليم ايشان شدن و ورع اجتهاد و طمأنيه و تلاش و انتظار قائم را داشتن.34
  1. حيطة شناخت كه تجلي‌گاه بينش انسان‌ها مي‌باشد؛ 2. حيطه عاطفه كه گرايشات انساني را جهت مي‌بخشد؛ 3. حيطة رفتار كه اعمال و كردار آدمي را شكل مي‌دهد.
1 ـ 3. حيطة شناخت
اگر انسان خود را شناخت، به معرفت پروردگار نايل خواهد آمد و از جمله ويژگي‌هاي زمينه‌سازان ظهور، شناخت حقيقي خداوند متعال است. حضرت علي(ع) در اين باره فرموده‌اند: "مردان مؤمني كه خدا را در كمال شايستگي شناخته‌اند و ايشان، ياوران مهدي در آخرالزمان‌اند." 35
  پس از شناخت خداي متعال، شناخت حجت و امام او در روي زمين براي هدايت انسان‌ها از مهم‌ترين وظايف مؤمنان محسوب مي‌شود؛ چرا كه "هر كس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است".36
  شناخت امام زمان(عج) به سبب ويژگي‌هاي خاصي هم‌چون ولادت پنهان، زيست پنهان، امتحانات سخت و دشوار و ... از اهميتي دو چندان برخوردار است.37
  كسي كه خود را مهياي ظهور حضرت مي‌سازد درمرحلة اول با شناخت صحيح، انگيزة لازم ايمان و عمل صالح را به دست مي‌آورد و اين شناخت، زمينه‌ساز اقدامات بعدي در زمينة گرايشات و كردار فردي است.
  كسب معرفت صحيح به دريافت عقلي افراد باز مي‌گردد. البته بايد توجه داشت مراد از عقل در اين موارد، عقل اجتماعي و دركارهاي اجرايي نيست كه معمولاً برترين آن به مردان نسبت داده مي‌شود؛ بلكه مراد، عقلي است كه با آن به كسب كمالات پرداخته مي‌شود و در اين زمينه، مردان و زنان تفاوتي ندارند.38
  بنابراين كسي كه به شناخت و معرفت امام زمان(عج) ره نيابد، نشان‌گر آن است كه خداي خود را نشناخته است و كسي كه خداي خود را نشناسد، از دين گمراه گرديده است.39 براي درك معرفت صحيح بايد از خداي متعال كمك و ياري خواست40 و چنان كه خواهيم گفت ره يافتن زنان در اين زمينه از طريق عاطفه و احساسات هموارتر است.
2 ـ 3. حيطة عاطفه
دوستي و محبت از شناخت ناشي مي‌شود و شناخت صحيح خدا و ائمه معصومين(ع) ايجاد محبت و مودت مي‌نمايد.
  امام صادق(ع) مي‌فرمايد: "هر چيزي پايه و اساسي دارد و اساس محبت و دوستي ما شناخت اهل‌بيت است".41
  بنابراين، محبت نشانة ايمان كامل است. هم چنين امام صادق(ع) در مورد قول خداوند متعال كه مي‌فرمايد: (و من يطع الله و رسوله( فرمودند: در مورد ولايت علي(ع) و ائمه بعد از ايشان است كه پس از آن خداوند فرمود: (فقد فاز فوزاً عظيماً(.42
  ولايت به معناي قبول امامت و سرپرستي ائمه(ع) است و وظيفة منتظران نسبت به امام غايب، احترام خالصانه به آن حضرت است كه با شنيدن لقب قائم، به احترام آن حضرت بلند شوند43 و آمادگي خود را براي همراهي حضرت اعلام نمايند. ايجاد ارتباط عاطفي با امام عصر(عج) در زنان بسي آسان‌تر از مردان مي‌باشد؛ چرا كه زنان در بخش دل و قلب و گرايش و جذبه موفق‌تر از مردانند44 و انعطاف‌پذيري زنان در اين رابطه بيشتر از مردان است. لذا پس از شناخت امام زمان(عج) بهتر و راحت‌تر مي‌توانند با او ارتباط روحي برقرار سازند و شايد به همين دليل مدعيان دروغين ارتباط با امام زمان(عج) از اين حربة عاطفي در زنان سوء استفاده مي‌كنند كه براي مبارزه با اين سوء استفاده‌ها بايد كيفيت شناخت و ارتباط صحيح با امام زمان(عج) را در جامعه ترويج نمود.
  عشق ورزيدن به امام زمان(عج) تنها در ارتباط با آن حضرت خلاصه نمي‌شود؛ بلكه وجود هر كس كه سرشار از عشق امامت و ولايت است، خود را سرا پا مهياي خدمت‌گزاري براي حضرت مي‌نمايد و در زمان غيبت نيز خدمت به ياران حضرت را سر لوحة كارهاي خود قرار مي‌دهد.45
  زنان به دليل ظرافت و گرايش قلبي، داراي انعطاف بيشتر و يا حداقل همسان با مردان در جنبة ذكر مي‌باشند46 و اين ذكر است كه موجب تذكر و معرفت الهي مي‌گردد.
  در جامعة اسلامي، كارهاي اجرايي خانواده بر عهدة مرد نهاده شده، اما اساس خانواده كه بر مهر و محبت بنا شده است بر محوريت زن مي‌چرخد. اگر زنان جامعة اسلامي، مهر و محبت خدايي را در خانه پياده نمايند، اساس جامعة اسلامي نيز بر پاية محبت خدا و امام زمان(عج) شكل مي‌گيرد.
  متمركز نمودن گرايشات به سوي هدف متعالي خدمت‌گزاري به امام و ياران آن حضرت، موجب تمركز افكار و نيروهاي آدمي مي‌شود و موجب وحدت شخصيت مي‌گردد.47 همين امر موجب مي‌شود تا ياران حضرت، افرادي محكم و استوار گردند و براساس آن چه در روايات آمده؛ "قلب‌هاي ايشان هم‌چون پاره‌هاي آهن است".48 اين دل‌ها در مقابل دشمنان، سخت و محكم است، ولي براي دوستان پر از محبت و مودّت مي‌باشد. اين همان خصوصيتي است كه براي ياران پيامبر اعظم(ص) بر شمرده شده است: (محمد رسول‌ا... و الذين معه اشداء علي الكفار رحماء بينهم(.49
  در ديگر روايات، فضيلت و برتري ياران قائم بر اهل هر زماني بيان گرديده است. امام سجاد(ع) در اين باره فرموده‌اند: "غيبت دوازدهمين ولي خدا از اوصياء رسول‌الله(ص) و ائمه بعدش ادامه پيدا مي‌كند. اي اباخالد، همانا اهل زمان غيبت امام، به امامت امام غيبت معتقد مي‌باشند و در انتظار ظهورش به سر مي‌برند؛ ايشان با فضيلت‌ترين اهل‌ هر زماني هستند؛ زيرا خداوند متعال به ايشان عقل و فهم و معرفتي عطا كرده كه غيبت، نزد ايشان هم‌چون، مشاهده است".50
3 ـ 3. حيطة رفتار
رفتار انسان، نمايان‌گر افكار و عقايد او است. يكي از وظايف مهم منتظران، خودسازي و مراقبت بر رفتار خويشتن است تا در پي آن ديگران و جامعه نيز به رفتار صحيح متمايل شوند. رفتار صحيح، نتيجه گرايشات درست، و گرايش‌هاي صواب در ساية اعتقاد نامناسب ايجاد مي‌شود.
  امام صادق(ع) مي‌فرمايند: "شما صالح نمي‌شويد تا معرفت پيدا نكنيد و معرفت پيدا نمي‌كنيد تا باور و اعتراف نداشته باشيد و باور و اعتراف نخواهيد داشت تا تسليم نشويد".51
  رفتار و كرداري از مؤمن منتظر قابل پذيرش است كه با قوانين اسلام مطابق باشد. به عبارت ديگر، انسان مؤمن، خود را تسليم اوامر الهي مي‌نمايد و احكام و دستورات الهي را در حد فهم و درك خود به اجرا در مي‌آورد و در مواردي نيز كه براي او درك‌پذير نيست، گردن مي‌نهد و سرا پا تسليم اوامر الهي مي‌شود.
  البته اين بدان معنا نيست كه تفكر، تعقل و تدبر را كنار گذارد و چشم و گوش بسته هر فرماني را بپذيرد؛ بلكه بايد نسبت به آن‌چه وظيفة او است، آشنا گردد و با استفاده از ابزار عقل و فهم، درصدد دستيابي به احكام اسلام برآيد و چنان‌چه در مواردي نسبت به صدور حكمي جزم پيدا نمود، ولي به حكمت آن دست پيدا نكرد، خود را تسليم اوامر الهي نمايد و به دليل عقل گريزي برخي مسائل به مقابله با آنها نپردازد.
  امام سجاد(ع)، منتظران عصر غيبت را با اين صفت مي‌ستايد كه خداوند متعال به ايشان عقل و فهم و معرفت فراوان عطا كرده است.52
  يكي از عوامل خودسازي، حفظ خويشتن از انجام محرمات الهي است، اين فرمايش گوهربار حضرت علي(ع) است كه مي‌فرمايد: "دوري كردن از بدي‌ها بهتر از انجام خوبي‌هاست".53
  يكي از خطرات جدي كه مسلمانان عصر غيبت را تهديد مي‌كند، واقع شدن در فتنه‌ها و آزمايشاتي است كه امكان دارد دين آنها را تباه و خراب نمايد. امام صادق(ع) اين خطر را چنين گوشزد مي‌فرمايند: "در آينده مبتلا به شبهه‌اي مي‌شويد، بدون وجود نشانه و پرچمي كه ديده شود و حضور امامي كه هدايت كند، از اين وضعيت نجات نمي‌يابد، جز كسي كه دعاي غريق بخواند". عبدالله بن سنان از آن حضرت سؤال مي‌كند، امام مي‌فرمايد: "يا الله، يا رحيم، يا مقلب القلوب، ثبت قلبي علي دينك".54 زمان غيبت داراي شرايط حساس و خطرناكي است كه در صورت غفلت، اهل ايمان در مهلكات آن واقع مي‌شوند و بدون توجه، ايمان از قلب‌هاي آن‌ها خارج مي‌شود. بنابراين مؤمنين بايد با تمسك به دين خود لحظه‌اي از ياد خدا و امام زمان(عج) غافل نشوند. دين‌داري و اعتقاد صحيح به غيبت و امامت، كار دشواري است كه فقط از افراد اهل يقين و با استقامت ساخته است.55
  بهترين راه مقابله، تقويت مباني اعتقادي و در پرتو آن ايجاد معرفت و محبت حقيقي اهل‌بيت(ع) در دل مردم براي گسترش عمل به احكام اسلامي است.
  زنان در اين رابطه داراي نقش اساسي هستند و مي‌توانند با اقدامي اساسي در اين زمينه به كسب معارف اسلامي و الهي بپردازند و آنها را در مورد خود و سپس با تأثيرگذاري درخانواده پياده نمايند؛ چرا كه نقش فردي زن در خانواده بسيار مؤثر مي‌باشد و با اصلاح خانواده‌ها، جامعه اسلامي نيز به رشد و تعالي مطلوب خواهد رسيد ومنتظران واقعي امام عصر(عج) رشد خواهند نمود.
  انسان دين‌دار در پرتو دين در برابرتحريف‌ها و شبهه افكني‌ها، عملكرد ديني خود را رها نمي‌كند و با صبر و شكيبايي، دين خود را حفظ مي‌نمايد و با ذكر خدا و ائمه(ع) سعي در حفظ خود و ديگران مي‌نمايد. بنابراين يك فرد منتظر، ضمن اصلاح خود، به اخلاق نيك اسلامي مزيّن مي‌شود و با عمل به وظايف فردي خويش، احكام و دستورات قرآن را به كار مي‌بندد56 وظايفي كه فرد نسبت به امام زمان(عج) به عهده دارد، در كتاب مكيال المكارم تحت 80 عنوان بيان گرديده است.57
  در عصر حاضر، احياي علوم اهل‌بيت(ع) توسط زنان در خانه‌ها، بسيار آسان گرديده است. در مرحلة اول، استفاده از كتاب‌هاي احكام مراجع تقليد براي عمل كردن به احكام و ساير كتاب‌هاي اسلامي با هدف ارتقاي سطح علمي و در مرحله بعد، استفاده از رسانه‌هاي ارتباط جمعي، به راحتي امكان‌پذير است.
4. زمينه‌سازي زنان در خانواده
زن به منزله محور اساسي خانواده كه بنيان‌گذار رحم و قرابت است شالودة خانواده را بنيان‌ مي‌گذارد و تأثيرات روحي و رواني زن را نمي‌توان در خانواده از نظر دور داشت.
  تأثير زن را در خانواده مي‌توان از جنبه‌هاي مختلف و به صورت مشهود، در نقش مادر و همسر در نظر گرفت. با توجه به اهميت اين دو نقش اساسي كه در قرآن نيز بدان اشاره شده است به بررسي نقش زنان در زمينه‌سازي ظهور مي‌پردازيم.
1 ـ 4. مادران، مربيان نسل آينده
اسلام، اهميت ويژه‌اي براي مادران قائل شده است و در قرآن كريم، ضمن سفارش نيكي به پدر و مادر، براي مادر جايگاه ويژه‌اي قرار مي‌دهد؛ چرا كه مادر با گوشت و جان خود فرزند را درون خود پرورش مي‌دهد و سختي حمل را بر دوش مي‌كشد و پس از آن با شير خود كودكش را تغذيه مي‌نمايد.58
  حضرت امام، شغل مادري را شريف‌ترين شغل مي‌شمارند: "اين مادر كه بچه در دامن او بزرگ مي‌شود، بزرگترين مسئوليت را دارد... شريف‌ترين شغل در عالم، بزرگ كردن يك بچه است و تحويل دادن يك انسان است به جامعه".59
  مادر مي‌تواند با اعمال و رفتار خود، كيفيت بندگي و حمايت از امام را به فرزندان بياموزد؛ هم‌چنان‌ كه امام حسن مجتبي(ع)، شبانگاه تا صبح‌گاه، نظاره‌گر مادر خويش، حضرت زهرا(س) است كه از شب تا صبح به عبادت خدا مشغول است و در حق همسايگان دعا مي‌كند.60
  مادر كه جلوه‌گاه عشق به خدا و امام زمان(عج) است و هر صبح‌گاه خود را با دعاي عهد، آغاز مي‌نمايد و لقمه‌اي بدون نام خدا بر نمي‌دارد، گامي جز براي رضاي خدا بلند نمي‌كند، ساعات شب و روز خود را با ياد خدا و امام زمانش درخدمت همسر و فرزندانش قرار مي‌دهد، به طور مسلم جلوه‌گاه تعليمات نوربخش اسلام مي‌باشد و تأثيرات عميق باطني بر روي خانواده خود خواهد نهاد.
  دعوتي كه بر پايه مهر و محبت باشد، همواره پذيرفته مي‌شود و مادر به دليل جايگاه عاطفي كه در خانواده دارد، همواره مي‌تواند جلوه‌گاه جمال الهي و بهترين انتقال دهندة علوم و معارف اهل‌بيت(ع) باشد.
  مادران مي‌توانند با استفاده از شيوه‌هاي جديد تربيتي، ضمن تعالي خود، تربيت فرزندان را نيز دو چندان نمايند. جايگاه ارزشي مادران در اسلام چنان بالاست كه فردي نزد پيامبر(ص) آمده و از ايشان پرسيد: به چه كسي نيكي كنيم؟ پيامبر(ص) فرمودند: به مادرت و مرتبة چهارم كه مرد پرسيد، پيامبر فرمودند به پدرت61 تربيت فرزندان صالح دردامان مادران موجب مباهات و افتخار پيامبر اعظم(ص) در روز قيامت به زيادي امت خود خواهد بود62 .
1 ـ 1 ـ 4. فرزندان، آينده‌سازان منتظر
والدين، محصول زندگي خود را در فرزندان خود جست‌وجو مي‌نمايند و لذا براي رشد و تربيت آنها به اموري اقدام مي‌كنند كه به نظرشان ضروري مي‌رسد. برخي اوليا، تنها به خوراك و پوشاك فرزندان خود اهميت مي‌دهند، ولي براي بعضي ديگر تعليم و تربيت فرزندان‌شان نيز اهميت دارد.
  كساني كه براي تعليم و تربيت فرزندان خود اهميت قائل‌اند ممكن است از دو طريق مستقيم يا غيرمستقيم به تربيت فرزندان خود همت گمارند؛ البته آن‌چه دراوايل سنين كودكي مورد نظر است، بيشتر تعليم غيرمستقيم مي‌باشد.
  فرزندان در سنين طفوليت و كودكي تحت تأثير خانواده قرار دارند و از خانواده الگو مي‌پذيرند. بنابراين، برخورد صحيح خانواده با يك‌ديگر و آموزش غيرمستقيم كه فرزندان از راه الگوپذيري فرا مي‌گيرند، تأثير شگرفي در آينده آنان دارد.
  در اهميت و كيفيت تعليم و تربيت همين بس كه "براي دگرگون ساختن يك ملّت، هيچ راهي سريع‌تر و ساده‌تر از دگرگون ساختن نظام تعليمي و تربيتي آن ملّت نيست".63
  بنابراين، خانواده‌ها و نظام تعليم و تربيت اسلامي در كيفيت آموزش بايد نهايت دقت را به خرج دهند تا نسل آينده با اهداف نهايي اسلام تربيت شوند و نسلي سر گشته و بي‌هدف بار نيايند.
  اساس اوليه تربيت در خانواده بنا نهاده مي‌شود؛ چنان‌چه پدر و مادر تمام توجه خود را براي تربيت صحيح فرزندان به كار گيرند، مي‌توانند از تأثيرات منفي محيط به شدت كاسته و با ابراز محبت و پيوند عاطفي با فرزندان خود در شرايط بحراني، ياري‌گر آنها باشند و با ايجاد تفريحات سالم براي آنها از روي آوردن فرزندان خود به فساد جلوگيري نمايند.
  بايد با انتقال معارف مهدوي64 از راه حفظ حديث، تلاوت روزانة قرآن براي امام زمان(عج)، حفظ و تلاوت دعا براي سلامتي امام زمان(عج) اهميت مسئله را براي كودكان گوشزد نماييم.
2 ـ 4. همسران، ياوران يار
ازدواج، از سنت‌هاي پسنديدة اسلام است كه زن و مرد را در كنار هم قرار مي‌دهد. خداوند، وجود زن را در كنار مرد، ماية آرامش قرار داده است: "و از نشانه‌هاي او اين‌كه از [نوع] خودتان همسراني براي شما آفريد تا به وسيلة آنها آرام گيريد و ميان‌تان دوستي و رحمت نهاد".65
  طبيعت زن به دليل ظرافت، متقاضي محيط آرام و امن است و طبع پرتوان مرد، تاب و تحمل محيط‌هاي سخت كاري را دارد. بر همين اساس پيامبر اعظم(ص) در ابتداي زندگي حضرت فاطمة زهرا(س) و حضرت علي(ع) ، كارهاي داخل منزل را به حضرت فاطمه(س) و كارهاي بيرون را به حضرت علي(ع) واگذار نمود كه موجب خرسندي حضرت فاطمه(س) شد؛ چرا كه از  برخورد و معاشرت با مردان معاف شده بود.66
  مردان به لحاظ قوت بدني و شرايط خاص، مسئوليت جهاد و دفاع را بر عهده دارند، اما زنان به دليل ظرافت طبع و توانايي كم بدني از جهاد در ميدان جنگ معاف شده‌اند، اما در مقابل، مسئوليت ديگري براي آنان به منزلة جهاد معين شده است و آن "خوب شوهرداري كردن"67 مي‌باشد.
  چنان‌چه زني به وظايف اوليه خود خوب عمل نمايد و در شرايط عادي از همسر خود اطاعت كند و در بيرون از منزل نيز با رعايت حجاب و عفاف در وظايف اجتماعي مشاركت نمايد، همسر نيز مي‌تواند به خوبي به وظايف اسلامي خود عمل نمايد.
  نقش ديگرِ زنان، در شرايط بحراني، جنگ و دفاع است كه مردان، وظيفة دفاع از دين و سرزمين خود را بر عهده دارند. در اين زمان، زنان بايد نقش خود را در پشت صحنه به خوبي ايفا نمايند.



:: برچسب‌ها: زن , ظهور , زمینه سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 59
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: در یکی دو سال اخیر هجمه‌ها به قوه قضائیه شدت بیشتری گرفته و دشمنان نظام با همراهی اذناب داخلی‌شان به صورت همه جانبه و به بهانه‌های واهی، دستگاه قضا و احکام صادره آن را تخطئه و تخریب می‌کنند؛ مهم اینجاست که دقیقا دشمن در سال های اخیر در مواجهه با قوه قضاییه به عنوان رکن بی بدیلی که باید از حقوق عامه وقانون صیانت کند، بارها نقاطی را نشانه رفته است که ساختار این قوه را به لحاظ برخورداری از "فقه" و "موازین اسلامی" از یکسو و ریاست قوه قضاییه را به لحاظ مزین بودن به دانش اجتهاد به اصطلاح تضعیف نماید که البته این ترفند هرگز راه به جایی نبرده و ان شاءالله نخواهد برد.

تحرکات همه جانبه اخیر طیف ضد انقلاب و وحدت بی سابقه دشمنان بدنام جمهوری اسلامی علیه قوه قضائیه در پوشش مسائل مختلف مانند حساب های قوه قضائیه ، حکم های اعدام قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر ، ایستادگی در برابر مجازات فتنه گران ،جاسوسان و... به روشنی نشان می دهد طراحان سناریوی تخریب دستگاه قضا،‌ می کوشند از این طریق بر کارکرد نظارتی قوه قضائیه تأثیر بگذارند و به سوء جریانات مالی، سیاسی و اخلاقی در حاشیه های به ظاهر امن ادامه دهند، حال آن که هر چه شعاع تخریب ها گسترده تر شود، قاطعیت نظام قضایی در برخورد با مفاسد اقتصادی و اداری افزایش می یابد.

مروری بر پشت صحنه هجمه های اخیر علیه قوه قضائیه نشان می دهد عده ای پروژه تخریب قوه قضائیه را از درون و عده ای از خارج از مرزها اداره می کنند. نقطه تلاقی این دوگروه، هدفگذاری تضعیف نظام جمهوری اسلامی و تهاجم علیه ولایت فقیه است؛ چرا که "عدالت" از ارکان این نظام و نماد مشروعیت آن به شمار می رود . دشمن تصور می کند با تخریب تصویر «عدالت قضایی» در اذهان خواهد توانست مرزهای جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی را بپیماید.

 

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی طی سالیان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، همواره آماج تخریب‌ها، تهمت‌ها و حملات بسیاری بوده اما حملات همه جانبه و بدون وقفه اخیر اخیر علیه قوه قضائیه و وحدت همه دشمنان انقلاب اسلامی در این زمینه از ساماندهی بزرگی در پشت پرده حکایت دارد. سؤال اینجاست این خط از کجا نشات می گیرد که بدون وقفه و با بهانه های واهی مختلف قوه قضائیه مورد هدف قرار می گیرد؟
اشاره به کدها و مستندات مطلب اشاره شده در بالا مصداق مثنوی هفتادمن کاغذ است ولی مخاطبان خبرگزاری میزان می توانند در ادامه تنها یک نمونه از این کدهای مهم و استراتژیک را مطالعه کنند؛ با بررسی کد زیر می توان به این نتیجه رسید که حکم آتش(هجمه و حمله به قوه قضائیه) در 23 فروردین سال 93 یعنی حدود 790 روز پیش توسط رسانه ملکه انگلیس به عومل داخل و خارج ایران ابلاغ شده است و مختص به روز یا ماه های گذشته نیست.

23فروردین 93-منطقه "مری لبون" در مرکز شهر لندن- بزرگراه پرتلند- ساختمان مرکزی بی بی سی

 
"باید کنشگران سیاسی، فرهنگی و مدنی و همچنین حقوق دانان، نهادهای حقوقی مستقل وبویژه رسانه ها در ماههای آینده در این باره(حمله به ساختار و...قوه قضائیه) به بحث، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی اقدام کنند." اشتباه نکنید این جمله دستوری محرمانه نیست و تنها بخشی از دستور 1174 کلمه ای رسانه ملکه انگلیس در تاریخ 23 فروردین سال 93 است.
 
باید فکری به حال مهار دستگاه قضا کرد!
 
هدف از این ابلاغیه رسمی مهار یکی از نهادهای اصلی قانونی ایران عنوان و بیان شده است: "در مار و پله سیاست ایران به جای اینکه همواره به فکر بالا رفتن از نردبان مجلس و دولت بود، باید فکری هم به حال مهار ساختار قضایی کرد."
 
 
رسانه دولتی انگلیس در این ابلاغیه 1174 کلمه ای با تاکید بر کلید واژه هایی همچون " زندان"، "اعدام"، "حقوق بشر"و " مواد مخدر" به صورت رمزآلود از عناصر داخلی و خارجی خود خواسته آنها در ماههای اینده هم برای تخریب دستگاه قضا بر روی کلماتی از این دست تاکید کنند.
سال 93 و انتخاب رئیس قوه قضائیه
 
ایران(جزیره ثبات جهانی) ناامن است! و علت آن قوه قضائیه است!
 
در بخش دیگری از این گزارش، بی بی سی با حمله به اقتدار دستگاه قضا، اقتدار قوه قضائیه را موجب ناامن تر شدن ایران می داند!!
 
گزارش پوششی بی بی سی برای ابلاغ دستور
 
در این گزارش که در پوشش بررسی پایان یافتن دوره اول ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی بر قوه قضاییه منتشر شده بود، تلاش شده تا با فضاسازی رسانه ای و ارسال پیام به برخی عوامل داخلی دستور حمله و هجمه علیه قوه قضائیه به صورت همه جانبه را ابلاغ کند.
بی بی سی برای تحریک جریان اپوزیسیون و رسانه‌ای معاند آنها می نویسد: "در سال 1393 اگر چه انتخاباتی در ایران برگزار نمی شود و صاحبان قدرت در دولت و مجلس تغییر نخواهند کرد، اما موعد تغییر در یکی از مهم ترین ارکان حکومت است؛ رئیس قوه قضائیه در مرداد ماه امسال(سال 1393) دوره 5 ساله اش به پایان می رسد و باید رئیس نهاد دادرسی کشور برای 5 سال آینده تعیین یا تجدید شود."

چند سرمشق بی بی سی به پیاده نظام های تخریب نهادهای قانونی ایران
 
بی بی سی فارسی سه سال پیش برای توجیه چگونگی حمله به قوه قضائیه از عناصرش می خواهد در پروژه حمله و هجمه علیه دستگاه قضا بر این موضوعات تاکید کنند :   "مساله مجازات اعدام برای سوداگران مواد مخدر ..."،" نوع نظارت بر قوه قضائیه"و... و حال بعد از گذشت سه سال با نگاه دقیقتر می توان این جملات را در اکثر حملات به قوه قضائیه مشاهده کرد.
 حمله به دستگاه قضا علنی شد
 
اما پس از حدود 790 روز از ابلاغیه رسمی ملکه انگلیس و پس از اجرای پروژه هجمه وحمله به قوه قضائیه ازسوی ضدانقلاب خارج نشین وهمراهی برخی درداخل کشور؛ مسعود بهنود رئیس اتاق فکر تلویزیون فارسی ملکه انگلیس درصفحه توییترخود با رونمایی علنی از منشاء لندنی این پروژه مشترک با ادبیاتی روتوش شده و رمز گونه تاکید کرد که "حمله به قوه قضائیه باید راهبرد انتخاباتی سال آتی باشد.
بازیگران ناخواسته بازی بی بی سی بخوانند و بدانند
 
در این میان نکته تامل برانگیز این‌ست  که طی ماهها و سالهای گذشته عده ای  در داخل كشور خواسته(يا ناخواسته) در راستای همين پازل ابلاغی دشمن حركت كردند (حمله و هجمه به قوه قضائیه) و به منافع كشور لطمه زدند قوه قضائيه به حول و قوه الهی از اين توطئه كثيف سربلند بيرون خواهد آمد ولی برخی افراد كه در نقشه راه دشمن حركت كردند بدانند سرافكنده خواهند شد و البته بايد هزينه‌اش را هم بپردازند، بی شک خارج نشینان ضد انقلاب پروژه عنکبوت را هیچ وقت فراموش نخواهند کرد و می دانند اگر عنکبوت های دیگری هم باشد باز هم از هم خواهند پاشید.


:: برچسب‌ها: بی بی سی , قوه قضائیه , هجمه ,
:: بازدید از این مطلب : 43
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، عباس عراقچی معاون  حقوقی وزیر امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت یکسالگی برجام در وزارت امور خارجه برگزار شد با اشاره به اینکه یک سال از اجرایی شدن برجام  گذشته است و می توانیم این یک سال را ارزیابی کنیم، گفت: در فضاهایی که بعد از برجام برای کشور باز شده است از زوایای مختلفی چون زاویه مسائل داخلی، زاویه مسائل هسته ای، زاویه سیاست خارجی، تحریم ها و بدعهدی و خصومت های آمریکا می توان به برجام نگریست.
 
معاون  حقوقی وزیر امور خارجه با اشاره به جنجال هایی که طی سال های گذشته با ادعای تهدید ایران برای صلح جهانی مطرح می شد اظهار داشت: با ا جرایی شدن برجام همه این جنجال ها از بین رفت و قطعنامه هایی که در شورای امنیت علیه ما تصویب شده بود لغو شد.
 
وی با تاکید بر اینکه همه زمینه هایی که سبب می شد به ایران اتهام بزنند از بین رفته است، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر مؤثر بین المللی مطرح است.
 
عراقچی در خصوص نگاه ویژه ای که به ایران به عنوان یک بازیگر جهانی وجود دارد، افزود: مصداق آن قطعنامه ای است که اخیرا برای سوریه صادر شد و همین شورای امنیت که ایران را به عنوان تهدید صلح جهانی معرفی کرده بود در قطعنامه اخیر ایران را به عنوان یک بازیگر برای صلح جهانی و حل بحران سوریه شناسایی کرد.
 
وی نشانه دیگر مطرح شدن ایران به عنوان یک بازیگر جهانی را رای آوردن کاندیدایی خواند که همواره به اوباما اعتراض داشت و می گفت امضای برجام بدترین توافق آمریکا است.
 
معاون حقوقی وزیر امورخارجه تاثیر برجام در برنامه هسته ای را مشهود دانست و تاکید کرد: در این حوزه کارها به سرعت در حال انجام است و کار ما روی ماشین های پیشرفته در حال ادامه است و در یک برنامه کاملا معقول به بهره برداری خواهد رسید.
عراقچی خاطر نشان کرد: در حوزه آب سنگین، راکتور اراک درحال آماده سازی است که از راکتور قبلی هم پیشرفته تر است.
 
وی با بیان اینکه همکاری صلح آمیز هسته ای با کشورهای مختلف در حال انجام است، بیان داشت: برای ساخت این نیروگاه ها و تاسیسات جدید مذاکرات در حال انجام است.
 
معاون حقوقی وزیر امورخارجه با بیان اینکه می توان بدعهدی آمریکا به برجام را در زاویه ای دیگر مورد بررسی قرار داد، اظهار داشت: آنچه که مسلم است این است که ما در طول یک سال گذشته با بدعهدی ها و سیاست های تاخیری از سوی آمریکا مواجه بوده ایم و این کاملا قابل انتظار بوده است.
 
عراقچی با اشاره به اینکه همواره در طول مذاکرات با سیاست های خصمانه آمریکا مقابله شده است افزود: ما در طول اجرای برجام هم با سیاست های خصمانه آمریکا مواجه هستیم و در طول این مدت نیز هر آنچه که در این زمینه از دستشان بر می آمده را انجام داده اند.
 
وی غلبه بر بد عهدی های آمریکا در طول یکسال گذشته را یکی دیگر از دستاوردهای برجام خواند و با اشاره به توقعاتی که از برجام می رفت، اظهار داشت: امروز همه تحریم ها و موانع مسیر اقتصادی کشور برداشته شده چنانچه قرار بود برجام موانع خرید هواپیما را بردارد و ما الان مانعی برای خرید هواپیما نداریم.
 

عراقچی در ادامه به موضوع رفع تحریم ها در حوزه مالی و بانکی پرداخت و گفت: در این حوزه بانکهای ما هنوز به حالت عادی بازنگشته اند و هیچ یک از علتهای آن هم به برجام مربوط نیست و عمده علتهای آن به خاطر تحریم های اولیه آمریکا است که در برجام هم به آن پرداخته نشده است.

 

عراقچی با اشاره به اینکه تحریم های اولیه اجازه استفاده از سیستم مالی آمریکا را نمی دهد اظهار داشت: این مشکل به خاطر این است که بسیاری از کشورها ارز خود را با دلار بسته اند.

 

وی افزود: مسیرهای بانکی با توجه به مشکلاتی که به خاطر تحریم های اولیه است در حال بررسی هستند و موانع دیگری مانند قوانین مقابله با پولشویی بر سر راه آن وجود دارد.

 

عراقچی در پایان خاطر نشان کرد: در مورد برجام دیگر هیچ موضوع محرمانه ای وجود ندارد.



:: برچسب‌ها: برجام , سیاست , عراقچی , بازیگران منطقه ای ,
:: بازدید از این مطلب : 61
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

خبرگزاری میزان-گروه سیاسی: امروز (26 دی 1395) سی و هشتمین سالگرد فرار شاه مخلوع از ایران است؛  فراری که دفتر سلطنت پهلوی ها و زندگی مردم ایران زیر سلطه قدرتهای استکباری جهان را برای همیشه فرو بست. این نخستین باری نبود که پهلوی دوم فرار را بر قرار ترجیح می داد اما اگر در سال 1332 با کودتایی سیاه، امریکا مهره دست نشانده خود را به کرسی حکومت بازگرداند در سال 57 دیگر نه جامعه پذیرای سلطنت بود و نه محمدرضا پهلوی و دار و دسته اش توان رویارویی با موج خروشان انقلابیون را داشتند. فرار شاه آغاز فصلی جدید در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران بود.

 
اردشیر زاهدی و محمدرضا پهلوی

 

 

اردشیر زاهدی در کتاب " 25 سال در کنار پادشاه" می نویسد: "تقریباً ده روز قبل از رفتن (آیت‌الله) خمینی به ایران آقای پاكروان رئیس اسبق ساواك به من اطلاع داد كه شاه می‌خواهد مملكت را ترك كند. او با اصرار از من می‌خواست تا شاه را تشویق به ماندن در ایران كنم و می‌گفت اگر شاه برود ارتش ماجرای 28 مرداد 32 را تكرار نخواهد كرد. من این مطلب را به شاه گفتم و او گفت: «ارتش! ارتش ممكن نیست به من خیانت كند! بعد كه در خارج شنید قره‌باغی اعلامیه بی‌طرفی ارتش را امضاء كرده است فوق‌العاده عصبانی شد و تا مدتی قره‌باغی را فحش می‌داد

پهلوی دوم قبل از سوار شدن بر هواپیما که او را برای همیشه از ایران دور می کرد در مصاحبه ای کوتاه به خبرنگاران گفت: «مدتی است احساس خستگی می کنم و احتیاج به استراحت دارم. ضمناً گفته بودم پس از این که خیالم راحت شود و دولت مستقر گردد، به مسافرت خواهم رفت. این سفر اکنون آغاز می شود و تهران را به سوی آسوان در مصر ترک می کنم. امروز با رأی مجلس شورا ملی که پس از رأی سنا داده شد، امیدوارم که دولت بتواند هم به جبران گذشته و هم پایه گذار آینده ای موفق شود.»

فرح دیبا همسر شاه مخلوع ایران در خصوص فرار محمدرضا پهلوی در تاریخ 26 دی می گوید: "عزیمت اشك آلوده محمدرضا و من در 26 دی ماه 1357 انجام شد. دخالت امریكا در امور داخلی ایران به اندازه ای رسیده بود كه دیگر حتی ما را هم در جریان امور قرار نمی دادند، مثلا ژنرال رابرت هایزر مدتها بود به ایران آمده و فعالیت می كرد در حالی كه ما اصلا اطلاع نداشتیم. وقتی محمدرضا فهمید ژنرال هایزر در تهران است بیشتر مشكوك شد و به من گفت: به محض اخذ رای اعتماد توسط بختیار كشور را ترك خواهم كرد. ما در روزی كه بختیار به مجلس رفته بود در فرودگاه بودیم و جریان مجلس را از طریق تلفن بی سیم گوش می كردیم."
 

روحیه دیکتاتوری، وابستگی محض و صد در صدی به بیگانگان، عدم اعتماد به نفس، خودشیفتگی مزمن، بی اعتقادی مذهبی، ناتوانی در اداره امور، فساد اخلاقی و همچنن اشرافیت و بی اعتنایی به مردم، مهمترین دلایل سقوط شاه مخلوع ایران شد. فراری که از سوی خاندان پهلوی"استراحت" خوانده شد درحالیکه گذر زمان ثابت کرد این استراحت همیشگی و پایان ناپذیر خواهد بود.

 
شاه رفت
 
فرار پهلوی دوم بیش از دو سال دوام نداشت و سرانجام شاه مخلوع ایران در سن 61 سالگی و در 5 مرداد ماه سال 59 در قاهره مصر مُرد.


:: برچسب‌ها: فرارشاه , 26 دی , انقلاب اسلامی ,
:: بازدید از این مطلب : 74
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

معصومه محمدی سیف   دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی

کودک، می تواند با عاریت گرفتن اسباب بازی ها، دنیای خویش را بسازد. کودک می تواند جهان خویش را پر از خویشاوندانی سازد که ساخته و پرداخته ی ذهن خود وی هستند. او می تواند هر چیزی را برگزیند و یا آن را کنار بگذارد. کودک هم چنین قدرت دارد تا بر دامنه ی احساسات و انگیزه های درونی اش، کوهی را برپا دارد و به سلامت بر قله ی آن، صعود کند. کودک از طریق بازی با انواع اسباب بازی ها، موفق به شناخت شکل ها، رنگ ها، اندازه ها، جنس اشیا و اهمیت آن ها می شود و از بازی ها و ورزش ها، مهارت به دست می آورد. با اکتشاف و جمع آوری اشیا، اطلاعاتی را کسب می کند که نمی تواند در کتاب های درسی پیدا کند. احساسات، بازخوردها و افکار متلاطم شده ا ش آشکار شده، پیچ وتاب می خورد و در پایان به آرامی برجای خود می نشیند.

فواید بازی برای کودکان

بازی، هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدف داری است که به صورت گروهی یا فردی انجام می شود و موجب کسب لذت و ارضای نیازهای کودک می شود. بازی، پاسخی برای رشد و تکامل استعدادها، قابلیت ها، توانایی ها و نیازهای ابتدایی و مقدماتی کودک است. بازی، ابزار تفکر کودک، وسیله ای برای سازندگی و آموزش، منشأ تکامل رشد جسمی و ذهنی و وسیله ی ارضای حس کنجکاوی او است. کودک به وسیله ی بازی نیازهای خود را برآورده و عواطف خود را تحت کنترل در می آورد. بازی، آثار بسیار مثبت در کودکان دارد که به مواردی از آن اشاره می شود:

بازی و مصرف انرژی اضافی: کودکانی که انرژی کم تری دارند، میل کم تری به بازی از خود نشان می دهند. بازیگوشی در کودکان، نشان عقل و استقامت آن ها در هنگام بزرگ سالی است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

 بازی و یادگیری کنترل اعضای گروه: بازی به کودک کمک می کند تا کنترل اعضای بدنش را در دست بگیرد؛ مهارت های بدنی خود را کامل کند و بین عضلات خود هماهنگی ایجاد کرده و حواس پنج گانه ی خود را تقویت کند. هنگامی که کودک با انگشتان خود بازی می کند؛ در واقع با شیوه ی به کار بردن آن ‎ ها آشنا می شود.

 بازی و غلبه بر خشم، ترس، حسادت و غم: ترس ها و حسادت های پنهان کودک، گاهی به صورت غول جلوه گر می شوند و او با جنگ و گریز بر آن ها پیروز می شود. گاهی کودک خود را به جای شخصیت شرور قصه می گذارد و هر بلایی که دوست داشته باشد سر بقیه می آورد.

بازی و پیش رفت تکلم کودک: از آن جا که در یک بازی تخیلی، قهرمان های مختلفی وجود دارند که با هم تبادل افکار می کنند، کودک با لهجه ها و لحن های مختلف صحبت می کند و این باعث می شود تا تکلم وی بهبود یابد.

بازی و یادگیری رفتار با دیگران: کودک با بازی یاد می گیرد که چگونه با کودکان دیگر رفتار کند. کودکان ممکن است سر اسباب بازی ها با هم دعوا کنند. شما نباید تا زمانی که کار خیلی بالا نگرفته دخالت کنید. بگذارید تا کودکان خودشان یاد بگیرند که برنده و بازنده ی خوبی باشند.

بازی و سلامت روانی کودک: بچه هایی که به طور خشک تربیت شده اند، خیلی بیش تر عقده ی حقارت دارند؛ زیرا آن ها برای انجام کارهای صحیح تحت فشار بوده اند و از خواسته های شان جلوگیری شده است و همین مطلب باعث ناراحتی آنان می شود.

بازی و تربیت اخلاقی: کودک، حق و باطل، گناه و ثواب را در خانه و مدرسه یاد می گیرد؛ ولی اجرای مقررات اخلاقی در آن ها به اندازه ی بازی، جدی نیست. کودک می داند که اگر بخواهد عضو پذیرفته و مورد توجه گروه باشد، باید باانصاف و مؤدب، درست کار، راستگو و خوددار باشد.

عوامل مؤثر بر بازی کودکان

تحرک جسمانی برای رشد و نمو سالم کودک ضروری است. بازی برای کودک، وسیله ای است برای پرورش قوای درونی او و آماده شدنش برای سازندگی آینده. عوامل مؤثر بر بازی این گونه معرفی می شوند:

سن: بازی با حرکات بدنی در نوزادی آغاز و تدریجاً در بزرگ تر شدن جای خود را به ورزش می دهد.

هوش: کودک باهوش تر بازی های متنوع تر انجام می دهد و کم تر به یک نوع بازی می پردازد. افراد باهوش تر از بازی های انفرادی لذت می برند و معمولاً انرژی بدنی شدید صرف نمی کنند.

جنسیت: تأثیر جنسیت در بازی از سن هشت سالگی آغاز می شود؛ در نزد پسران وسیله ای برای اثبات خود در برابر دیگران و برای دختران وسیله ای برای بودن با دیگران است. دختران بیش تر کلامی بازی می کنند، در حالی که پسران به فعالیت های بدنی مشغول اند. دختران در بازی پرخاش گر نیستند، در حالی که پسران باهیجان و حرکات ماهیچه ای بازی می کنند. پسران، اغلب در بازی تابع قانون و مقررات نیستند و بیش تر به نفع خود به بازی می پردازند. در حالی که دختران گرایش شدید به قوانین و آداب و رسوم دارند.

هم بازی و اسباب بازی: کودکان تا پانزده ماهگی میل به بازی با هم سالان ندارند و بیش تر انفرادی به بازی می پردازند. حدود نه تا سیزده ماهگی، اوج اشتغال به بازی انفرادی کودکان است. تدریجاً اختلافات کاهش می یابد و در سنین نوزده تا 25 ماهگی بازی با هم سالان در کودک شکل می گیرد. تدریجاً با رشد اجتماعی کودک، همانندسازی و الگوپذیری در بازی های کودک افزایش می یابد، و تا بلوغ ادامه دارد.

نقش اسباب بازی در زندگی کودکان

کودکان به کمک اسباب بازی ها به طور غیرمستقیم آموزش می بینند و دنیای تازه ای را برای خود می سازند. دنیایی که در آن اسباب بازی های ساده، خود را به راحتی در اختیار شخصیت های زاییده ی تخیل کودک می گذارند. اسباب بازی ها بایستی نیازهای اجتماعی، هوشی، عاطفی و جسمانی کودک را برآورده کند. رشد کودک در جریان پنج سال اول زندگی، بیش از هر دوره ی سنی دیگر، به اسباب بازی هایی که در دست رس او قرار می گیرد، وابسته است. انجمن فروشندگان اسباب بازی بریتانیا هفت نوع بازی عمده که به رشد کودکان در زمینه های مختلف کمک می کند، مشخص کرده است:

بازی اکتشافی: وقتی که کودکان از محیط اطراف شان آگاه می شوند، به وسیله ی اسباب بازی هایی که حواس مختلف را تحریک می کند به کاوش و اکتشاف می پردازند.

بازی پرانرژی: کودکان با بازی، مهارت های جسمانی شان را پرورش می دهند. اسباب بازی هایی مثل دوچرخه و بازی هایی که با توپ انجام می شود، می تواند به این نوع بازی ها کمک کند.

بازی سازنده: در این بازی کودکان کشف می کنند که چگونه اشیا با هم دیگر جور می شوند و می توان آن ها را به هم متصل کرد. قطعات و پازل ها برای بازی سازنده مناسب هستند.

بازی تقلیدی: این بازی فرایند مشاهده و سپس الگوبرداری از دیگران است و کمک می کند کودکان درباره ی رفتارهای اجتماعی بیاموزند. اسباب بازی هایی مثل: تلفن، وسایل پخت وپز و لباس های محلی، باعث تقویت بازی اجرای نقش می شود.

بازی اجتماعی: تعامل داشتن باعث رشد شناخت اجتماعی و مهار ت های اجتماعی می شود. این بازی به وسیله ی اسباب بازی هایی که بیش از یک کودک می توانند با آن بازی کنند، تقویت می شود. به عنوان مثال، بازی های توپی گروهی، یا بادبادک هوا کردن.

بازی وانمودی: این بازی تخیل را به کار می اندازد و کودک را حاکم دنیای تخیلی اش می کند. در این بازی، کودکان از اسباب بازی های متنوعی استفاده می کنند.

بازی مهارتی: مهار ت های ذهنی و جسمانی کودک را افزایش می دهد. اسباب بازی هایی مثل مجموعه ی وسایل ساختنی و تکمیل کردنی که مستلزم توجه و تمرکز هستند، در این نوع بازی به کار گرفته می شوند (عسگری زاده،1390، 215).

نقش بازی در رشد اجتماعی کودکان

از بُعد رشد اجتماعی، تعامل در بازی با دیگر کودکان، کودک را قادر می سازد تا تصورش را از خود و دیگران به صورت عام رشد دهد. در بازی های گروهی که دارای مقررات و قواعد است، بازیکن باید نقش دیگر بازیکنان را بداند و هم چنین باید توانایی «برعهده گرفتن نقش دیگران» را در خود رشد و توسعه دهد، تا از طریق پیش بینی آن چه در آینده اتفاق خواهد افتاد، بتواند رفتار خود را با آن سازگار کند. کودک، شروع به ارزیابی توانایی های خود در مقابل دیگران می کند و هویت یا تصور از خود را بهبود می بخشد. از طریق بازی کردن نقش های مختلف بزرگ سالان، مقررات اجتماعی و معیارهایی که رفتار بازیگر را تنظیم می کند، می آموزد.

کودک در بازی با سایر کودکان، چگونگی ایجاد ارتباط با آنان را یاد می گیرد، دیگران را بهتر می شناسد و از خود نیز شناخت بهتری پیدا می کند. بازی، عواطف و احساسات کودک را بیدار می کند، در تقویت جسم و روح او تأثیر زیادی داشته و او را به سوی زندگی اجتماعی و قبول مسئولیت ها راهنمایی می کند. کودک با بعضی از بازی ها، مانند لباس پوشاندن به عروسک، غذا پختن، رنگ آمیزی عکس ها، جواب دادن به تلفن و... به تمرین نقش خود و مسئولیت ها در بزرگ سالی مشغول می شود، موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی او را گسترش می دهد. هم کاری و مشارکت کودک توسعه می یابد؛ با رعایت اصول و مقررات آشنا می شود؛ همانندسازی با بزرگ سالان را می آموزد؛ با مفهوم سلسله مراتب آشنا شده و آن را رعایت می کند؛ رقابت را می آموزد و شکست را به طور واقعی تجربه می کند؛ قدرت ابراز وجود پیدا می کند و از ترس و خجالت بیهوده، رها می شود. کودک با بازی، حمایت از افراد ضعیف را می آموزد؛ به خصوص بازی جسمانی که سبب چالاکی و افزایش مهارت حرکتی و رشد تقویت سیستم عصبی کودک می شود.

کودکان با تمرین زندگی آینده از طریق بازی و فراگیری روابط انسانی و اجتماعی و هم کاری در گروه های بازی می توانند رشد اجتماعی خود را تقویت کنند. رشد اخلاقی و معنوی به صورت پای بندی به نظم و مقررات، رعایت حقوق دیگران، کمک به دیگران، خیرخواهی و لذت بردن از خدمت به دیگران، از دیگر آثار بازی در کودکان است. کودکان، در سنین کم، بازی های انفرادی را بیش تر مورد توجه قرار می دهند و حضور والدین را در این بازی ها مهم می دانند، در حالی که با افزایش سن کودک، بازی ها به شکل گروهی، قاعده دار و همراه با نظم و احترام به حقوق دیگران انجام می شوند.

عواقب محرومیت کودکان از بازی

محرومیت از بازی، زیان بخش است و چهار پیامد عمده دارد که می توان به صورت زیر آن ها را عنوان کرد:

* اگر تجربیات بازی طبیعی در طول زندگی کودک وجود نداشته باشد، احتمال بیش تری وجود دارد که کودک رفتارهای بسیار خشونت آمیز و ضداجتماعی نشان دهد، صرف نظر از جنسیت، سن، وضعیت خانوادگی، تحصیلات و درآمد.

* وقتی کودک دایماً از بازی محروم باشد، محرومیت حسی ادامه پیدا می کند. در همین ارتباط از امام صادق a چنین روایت شده که «کودک باید هفت سال اول بازی کند، در هفت سال دوم، باید خواندن و نوشتن بیاموزد، و در هفت سال سوم، مقررات زندگی و حلال و حرام زندگی را بگیرد.» هم چنین حضرت علی aفرموده اند: «فرزندت در هفت سال اول برگ خوش بویی است در ساقه ی وجود درخت شما. در هفت سال دوم، خدمت گزار و مطیع و فرمان بردار شماست و در هفت سال سوم، یا دوست تو خواهد بود و یا دشمن تو شده است»(کریمیان،1381).

* آن ها از نظر عاطفی و اجتماعی و عاطفی سرکوب شده، جلوی احساسات خود را می گیرند، آمیزش و معاشرت برای آن ها سخت است، از تکالیف مدرسه عقب می مانند و خیلی زیاد در معرض خطر چاق شدن قرار می گیرند.

* کالج پزشکی بایلور در سال 1997 گزارش کرده که کودکانی که بازی نمی کنند، رشد مغزشان بیست تا سی درصد کم تر از اندازه ی متوسط رشد مغز در بچه های هم سن و سال آن هاست. مطالعات مربوط به محرومیت از بازی روی گونه های دیگر ثابت کرده است که آثار آن واقعاً شدید است، بروز پرخاش گری و رفتارهای عجیب و غریب و از دست دادن قدرت یادگیری رفتارهای اجتماعی (وندنبرگ، 2001).

کلام آخر

کودک از بازی هایی که خودش انتخاب می کند، بیش تر لذت می برد و باید حق انتخاب را به وی داد. اسباب بازی باید محرکی برای خلاقیت کودک باشد و او را به آفرینندگی و سازندگی سوق دهد و علاوه بر سرگرمی، پیام تازه برای کودک داشته باشد. کودک باید در انتخاب اسباب بازی آزاد باشد. نباید فقط یک هدف برای استفاده داشته باشد، بلکه بایستی کودک تجربیات بسیاری را یک جا در آن تجربه کند تا کاربرد صحیح و کشف کردن را از طریق آن بیاموزد. کودکی که از ابتدا در یک فضای بسته زندگی کند و با نسخه های کلیشه ای عوام تربیت شود، آینده ای جز افسردگی و پرخاش گری نخواهد داشت. همان گونه که گیاه به نور، آب و خاک قوی و مناسب برای رشد نیاز دارد، کودک نیز به آزادی، احترام و استقلال نسبی احتیاج مبرم دارد تا از این رهگذر به حقوق حقیقی خود دست یابد و به کمال برسد



:: برچسب‌ها: بازی , کودک , اسباب بازی , رشد ,
:: بازدید از این مطلب : 43
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

همه انسان‌ها در برابر امام عصرِ خود مسئول هستند و برای زمینه‌سازی ظهور آن حضرت وظایفی را بر عهده دارند. زنان علاوه بر نقش عمومی که همة انسان‌ها عهده‌دار هستند، می‌توانند در مواردی به طور خاص ایفای نقش نموده و زمینه‌های ظهور را فراهم نمایند و این مسئله، اهمیت نقش زنان را در زمینه‌سازی ظهور روشن می‌نماید. برای دست‌یابی به این مهم، شناخت جایگاه زن در ابعاد مختلف لازم است تا بتوان در پرتو آن به چگونگی تأثیرگذاری زن در ابعاد گوناگون پرداخت.

در این نوشتار برای پاسخ‌گویی به کیفیت نقش زنان در زمینه‌سازی ظهور، ضمن استفاده از کتاب‌های روایی و تحلیلی، برای استفادة بهتر از نظرات موجود، با مراجعه به سایت‌های اینترنتی مرتبط با مهدویت و جست‌وجو در مقالات، فصلنامه‌ها و ... سعی شده است تا ارائه مطالب به صورت توصیفی ـ تحلیلی از پویایی هر چه بیشتر برخوردار گردد.

واژه‌های کلیدی: زمینه‌سازی، ظهور، اجتماع، فرهنگ، سیاست، اقتصاد.

مقدمه

در دوران غیبت و پنهان زیستی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف باورمندان مهدویّت دارای رسالت و مسئولیت خطیری می‌باشند. منتظران واقعی و راستین در جامعه منتظران جهت نیل به جامعه ایده‌آل مهدوی از پای ننشسته و با تلاش و کوشش مضاعف و با ارائه برنامه و راهکارهای تبلیغی، زمینه شوق و علاقه مردم را جهت درک ظهور و آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف دوچندان می‌کنند.

منتظران واقعی با اجرای دو مسئولیت در جامعه زمینة تحقق ظهور را تسهیل می‌نمایند، نخستین مسئولیت که شاید مهمترین نیز باشد همان خوداندیشی و خودسازی است؛ یعنی منتظِر واقعی قبل از آن‌که به فکر دیگران باشد (دگراندیشی داشته باشد) باید با احیای شاخصه های مهدی پسند و مزین شدن به خصال نیک و اخلاق اسلامی خود را در زمره یاران واقعی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار دهد. دومین مسئولیت بعد از خوداندیشی، دگراندیشی می‌باشد. در این مسئولیت، منتظِر واقعی با تبلیغ و اشاعه فرهنگ ناب مهدوی در میان منتظران، عشق و علاقه آنان را نسبت به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و ظهور او بر می‌انگیزاند و مردم را  نسبت به آمدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل حکومت جهانی تشنه و مشتاق می‌نماید. در این میان نقش زنان ـ که جمعیت انبوهی از مردم را تشکیل می‌دهند ـ نقش خطیر و مهمی است؛ زیرا قلمرو و نفوذ زنان در جامعه و ابعاد مختلف آن، دارای گستره وسیعی می‌باشد؛ یعنی علاوه بر جامعه، در خانواده و مدرسه و… جهت تربیت نسل منتظِر و پرورش یاران خاص حضرت، نقش بی‌نظیر و بی‌بدیلی را بر عهده دارند. از این رو زنان منتظِر به خاطر جایگاه مهم اجتماعی، و خانوادگی در صورت انجام صحیح مسئولیت، منتظران و جامعه منتظران را به سوی جامعه ایده‌آل مهدوی سوق خواهند داد.

زمینه‌سازی: مقدمه چینی، آماده ساختن استعداد و تهیه مقدمات برای منظوری را زمینه‌سازی گویند[1].

ظهور در لغت: آشکار شدن چیز پنهان[2]، پدیدار شدن و هویدایی را گویند[3]. ظهور در مباحث مهدویت به معنای ظاهر شدن حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف پس از زیستن طولانی، جهت برپایی حکومت عدل جهانی است. نکته مهم در ظهور، مسبوق بودن آن به غیبت است.[4] نقش: کنایه از طرح تازه افکندن و صورت نو ظاهر ساختن می‌باشد.[5]

اجتماع در لغت: کاری که به اجتماع و به همگان بستگی داشته باشد، آن‌چه مربوط به گروهی که با هم زندگی می‌کنند، باشد[6].

اجتماع در اصطلاح، «در گسترده‌ترین معنا، آن‌گونه که در مورد انسان‌ها به کار برده می‌شود، هر نوع رفتار یا نگرشی است که از طریق تجربة حال یا گذشته از رفتار سایر مردم (مستقیم یا نامستقیم) تأثیر پذیرفته باشد، یا اشاره به رفتاری است که به سوی مردم جهت‌گیری شده باشد.[7]

فرهنگی در لغت: به چیزی گفته می‌شود که منسوب به فرهنگ باشد و فرهنگ به معنای دانش، علم، معرفت و یا مجموعة آداب و رسوم گفته می‌شود[8] .

فرهنگ در اصطلاح، «شامل الگوهایی است؛ آشکار و نا آشکار از رفتار و برای رفتار که به واسطة نمادها حاصل می‌شود و انتقال می‌یابد؛ نمادهایی که دست‌آوردهای متمایز گروه‌های انسانی و از جمله تجسم‌های آنها را در کار ساخت تشکیل می‌دهند. هستة اصلی فرهنگ، شامل عقاید سنتی و به خصوص ارزش‌های وابسته به آنهاست».[9]

سیاسی در لغت: «منسوب به سیاست؛ و سیاست، حکم راندن به رعیت و اداره کرن امور مملکت و حکومت کردن را گویند».[10]

سیاست در اصطلاح، «یک برنامة پیش اندیشید‌نی برای هدف‌ها و طرز عمل‌هاست. فرایند سیاست، عبارت است از ضابطه‌مندی، اعلام و به کار بستن تقاضاها و چشم‌داشت‌ها».[11]

اقتصادی در لغت: «منسوب به اقتصاد»[12] را گویند.

اقتصاد در اصطلاح، این‌گونه تعریف شده است: «علم اقتصاد، رفتار انسان را در ارتباط با وسایل کمیاب که موارد استعمال گوناگون دارند، به اهداف معین، هم‌چون حداکثر کردن درآمد، مطالعه می‌کند و این مطالعه معمولاً با به کارگیری داده‌های قیمت درمقایسه، انجام می‌شود. اما انتخاب میان اهداف معین معمولاً مستلزم انتخاب میان ارزش‌ها و سیاست‌های اجتماعی است».[13]

1. دیدگاه‌ها در مورد زمینه‌سازی

در روایات اسلامی، مطالب بسیاری درمورد انتظار و فرج آمده و به منزلة بهترین اعمال معرفی گردیده است.

رسول گرامی اسلام صل الله علیه و آله و سلم می‌فرماید: بهترین اعمال امت من، انتظار فرج (گشایش) خداوند عزوجل است. [14]

هم‌چنین فرموده‌اند: بهترین عبادت، انتظار فرج است. [15]

برداشت‌های متفاوت از مفهوم انتظار، موجب گردیده تا نظرات متفاوت و متضاد رخ بنماید و بر اساس این برداشت‌ها، تکالیف متفاوتی ارائه شود. برای روشن‌شدن وظیفة شیعیان و منتظران واقعی حضرت، بررسی نظریات و دیدگاه‌ها و در نهایت روش صحیح آن ضروری به نظر می‌رسد.

1 ـ 1. زمینه‌سازی منفی

عده‌ای انتظار فرج را به این معنا دانسته‌اند که جامعه بایستی به حال خود رها شود و نباید به فساد آن توجهی نشان داد تا زمینة ظهور ـ که دنیایی پر از ظلم و فساد است ـ فراهم آید. عده‌ای فراتر از این عقیده معتقدند نه تنها نباید جلوی فساد و گناهان را گرفت، بلکه بایستی به آنها دامن زد تا هر چه بیشتر زمینة ظهور حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف فراهم آید.[16]

این انتظار همواره مورد مذمّت و سرزنش قرار گرفته است؛ چرا که منجر به تعطیل شدن حدود و مقررات اسلامی گشته و با موازین اسلامی و قرآنی سازگاری ندارد.[17]

2 ـ 1. عدم زمینه‌سازی

برخی با تمسک به بعضی روایات، مانند «هر علم و پرچمی قبل از ظهور قائم، باطل است»، هرگونه زمینه‌سازی و تشکیل حکومت را باطل و بر خلاف اسلام می‌دانند و آن را در راستای بسته شدن باب مهدویت برشمرده‌اند.

از این جمله می‌توان به انجمن حجتیه اشاره نمود که به وسیلة شیخ محمود ذاکر زادة تولایی، معروف به شیخ محمود حلبی (1279 ـ 1376ه ـ .ش) تأسیس شد و پس از انقلاب اسلامی نیز به دلیل تضاد افکار آنان با انقلاب اسلامی، نه تنها با آن همکاری نکردند، بلکه در مواردی با آن مقابله نیز می‌کردند.

این گروه در پی سخنرانی حضرت امام خمینی قدس سره مبنی بر مذمت کسانی‌که معتقد به زیاد شدن فساد برای ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بودند طبق بیانیه‌ای به طور رسمی انحلال خود را اعلام کرد.[18]

این گروه هیچ مسئولیتی را متوجه مردم نمی‌دانند، بلکه تنها، دعا را برای ظهور حجت، لازم می‌دانند.

3 ـ 1. زمینه‌سازی مثبت

«زمینه‌سازی مثبت» را باید در معنای «انتظار سازنده» جست‌وجو نمود. انتظار سازنده، همان انتظار راستینی است که به عنوان «با فضیلت‌ترین عبادت» یاد شده است[19].

در طول یازده سده غیبت کبری امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف درخشان‌ترین چهره‌ای که به این «انتظار سازنده و زمینه‌سازی مثبت» جلوة خاص بخشیده است، حضرت امام خمینی قدس سره ربوده که با طرح اندیشة حکومت اسلامی در عصر غیبت، به «انتظار»، معنا و مفهوم تازه‌ای بخشید. ایشان ضمن مقابله با دیدگاه‌هایی که انتظار را «تن دادن به وضع موجود» می‌دانستند، فرمودند: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور، ان‌شاءا... تهیه شود.[20] هم‌چنین ایشان معتقد بودند، با گسترش اسلام راستین در جهان و مبارزه با جهان‌خواران، باید زمینة ظهور منجی موعود را فراهم نمود.[21]

مهم‌ترین تفاوت بین مکاتب دینی و غیردینی، امید به آینده‌ای روشن است که در افراد، ایجاد انگیزة تحرک می‌نماید. تجلی این امید در مکتب تشیع در ظهور منجی موعود، مهدی صاحب‌الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف بوده و تحرک به سوی آن در «انتظار سازنده» نهفته است.

بنابراین، انتظار به معنای «فراهم آوردن زمینه‌های ظهور، ظلم‌ستیزی به مقدار توان و آمادگی برای ظهور حضرت»[22] می‌باشد، این زمینه‌سازی به مثابه ضرورت اسلام و قرآن مطرح، و وظیفة تمام مسلمین می‌باشد. دلایل عقلی و نقلی، ما را به این صحیح رهنمون می‌سازد؛ زیرا مسلمانی که خود را پای‌بند احکام اسلام می‌داند، اجازه نمی‌دهد هیچ یک از آیات و روایاتی که دربارة امر به معروف و نهی‌ از منکر، حدود و دیات، جهاد، کمک به محرومان، چگونگی برخورد با ظلم و عدم تسلیم در برابر ستم و ... می‌باشند، تعطیل و عمل نشود[23].

در روزهای بعدی ادامه مطلب درج خواهد شد.

منبع:www.izij.ir



:: برچسب‌ها: زن , ظهور , زمینه سازی ,
:: بازدید از این مطلب : 60
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

جنگ نرم یک جنگ واقعی است که ابعاد مختلفی دارد و دشمن در این جنگ به دنبال ناکارآمدی نظام اسلامی است. استراتژی دشمن، جلوگیری از تحقق و ترویج راهبردی‌های پنج‌گانه یعنی انقلاب، نظام، دولت، جامعه و تمدن اسلامی است.

به تحقیق، شکل نگرفتن جامعه اسلامی مانع از تحقق تمدن اسلامی خواهد بود که خانواده به منزله اصلی‌ترین واحد سازنده آن می‌باشد.

دشمن به دنبال آن است که با استحاله مدل خانواده، به سبب تغییر سبک زندگی اسلامی به سبک زندگی غربی، آن را از مسیر کارکردهای خود منحرف سازد تا بدین وسیله جامعه را از مسیر اسلامیت خارج کند.

نبود جامعه اسلامی، مانع از بر سرکارآمدن دولت اسلامی می‌شود و به این ترتیب استحاله جامعه اسلامی، استحاله دولت اسلامی را در پی داشته و پس از استحاله نظام اسلامی، پدیده انقلاب اسلامی به شکست انجامیده و کارآمدی این فرضیه را در اذهان جهانیان باطل می‌کند.

به نظر می‌رسد سیر مذکور، نقشه راه دشمن در براندازی نرم نظام جمهوری اسلامی ایران است. به واقع تنگه احد جنگ نرم، خانواده است و استراتژی «خانواده‌زدایی» از جمله مهم‌ترین و کارآمدترین راهبردهای تحقق امپراتوری و دهکده جهانی دانسته شده است تا جایی که رؤسای سلطه در این راستا، جهانی سازی سبک ِزندگی آمریکایی را مورد توجه ویژه قرار داده و از آن به‌عنوان مهم‌ترین استراتژی اجتماعی جهانی سازی یاد نموده و بودجه‌های کلانی را در این راستا به تصویب رسانده‌اند.

رد پای این اعتبارات در تأسیس و تولیدات رسانه‌ها و ماهواره‌های بیگانه مانند شبکه‌های من و تو و فارسی وان، و همچنین در فضای سایبر به وضوح به چشم می‌خورد.

این که امروز دشمن در میان فرایند‌های پیچیده، پر مسأله و تکنیکال جوامع بشری، همه تلاش خود را پیرامون استحاله خانواده متمرکز کرده و البته به سبب نقش محوری زنان در نظام خانواده، اولویت برنامه‌ریزی‌اش را در این محور قرار داده است، ضمن رمزگشایی ازمختصات خیمه فرماندهی دشمن، منجر به کشف استراتژی وی می‌گردد که البته در هر جنگی اعم از سخت یا نرم، این کشف نیمی از پیروزی تلقی شده و نیم دیگر پیروزی در سایه استراتژی مقابله حاصل می‌گردد.

جای خوشبختی است که در جنگ نرم با محوریت خانواده زدایی، موضع ما فعال است؛ زیرا مدل خانواده اسلامی به گونه‌ای است که برمبنای نظام حق و تکلیف و در برداشتن عالی‌ترین مفاهیم ارزشی ِاخلاقی از جمله ایثار، صداقت، شرافت، عزت، عشق و محبت، نشاط و شادابی قادر است مدرن‌ترین ابزار زندگی مانند سبک جامعه متکامل و متعالی، سبک اقتصاد پویا، سبک ارتباط مترقی، سبک بهداشت روانی مؤثر، سبک فرهنگ متمدن و.... را به تصویر کشاند، غنی‌ترین مدل جامعه – جامعه تمدن‌ساز- را به منصه ظهور رساند و جامعه مبتنی بر این الگوی خانواده را بر اساس مؤلفه ژئو کالچری به هارتلند، یعنی قلب حیات و تمدن بشری، تبدیل نماید.

جامعه مبتنی بر خانواده اسلامی قدرت بی‌‌بدیلی در عمارت تمدن بشری داشته تا حدی که قادر است فرایند جهانی شدن را از سقوط به اسفلِ سافلین به سمت صعود به مدینه فاضله مهدوی رهنمون گرداند.

شایسته است اکنون که ایران اسلامی با تکیه بر اندیشه ناب اسلامی به‌عنوان ام‌القرای جهان اسلام، نجات جامعه بشری از ورطه سقوط را مشی خویش قرارداده است، ضمن توجه همه جانبه به مقوله خانواده و حفظ آن از گزند آسیب‌ها، نظریه اصیل خانواده اسلامی را به‌عنوان نسخه‌ای شفابخش، به جهانِ رو به اضمحلالِ بشریت تجویز نماید. به این منظور می‌باید در پالایش و پایش نظام خانواده در کشور، به منظور بهره مندی از ثمرات آن و الگوسازی برای بشریت، اهتمام ویژه‌ای مبذول گردد.

به نظر می‌رسد امروزه بی‌توجهی به ابعاد مسأله خانواده، این نسخه بی‌‌بدیل را دستخوش آسیب‌هایی نموده است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. کمرنگ شدن اهمیت تشکیل خانواده

2. استحاله کارکردهای خانواده

3. برخوردار نبودن خانواده از استمرار و استکمال کافی (افزایش نرخ رشد طلاق و کاهش نرخ رشد ازدواج)

در این میان تهدیدهایی در کمین حوزه مسایل زنان و خانواده است که به نظر می‌رسد در سایه راه‌کارهای زیر قابل رفع باشد:

1. تدوین نقشه جامع خانواده اسلامی – ایرانی

2. ایجاد نگاه استراتژیک و سیستمی به حوزه مسایل خانواده با رویکرد مبانی اسلامی

توجه به عناصر خانواده در ساختارهای مجزا و بی‌‌ربط به یکدیگر؛ مانع از ایجاد یک نگاه سیستمی اسلامی به خانواده شده و منجر به پیدایش اندیشه اومانیستی می‌گردد.

به عنوان مثال توجه به جوانان در یک ساختار و توجه به زنان در ساختار دیگر و توجه به کودک در قالب تعهدات کنوانسیون‌های ناکارآمدِ بین‌المللی در کنار بی‌‌توجهی به مردان، راهگشا نخواهد بود.

از طرفی توجه یکسویه به تربیت زنان نسبت به نقش‌ها و مسؤولیت‌های خانوادگی و غفلت از تربیت مردان متناسب با نقش‌ها و مسؤولیت‌های خانوادگی تثبیت و تکمیل خانواده را دستخوش آسیب نموده است.

از طرف دیگر متولیان آموزش از دانشگاه و حوزه و منبر گرفته تا رسانه، به زن‌ها تکلیف واجب در برابر همسر را با مستحبات آموزش داده در حالی‌که در مواجهه با حقوق زن، سخن از اخلاق می‌گویند اما در طرف دیگر – مرد – نه خبری از آموزش تکالیف در برابر زن است نه از آموزش اخلاق و مهارت‌های زندگی، که این روند در بسیاری از مواقع ضمن ایجاد بستر ظلم در نظام خانواده، مبانی تربیتی غربی را در فضای خانواده به ظهور می‌رساند.

3. غنا بخشیدن به حوزه قضا، اعم از سیر دادرسی، قوانین و احکام که در بسیاری از موارد با تحقق شورای فقهی تخصصی زنان، ضمن پیشگیری از ایجاد مشکلات، در صورت وقوع مشکل راهگشا خواهد بود.

4. ایجاد یک نهاد مسؤول در راستای فرهنگ خانواده با نگاه استراتژیک و سیستمی و مشرف به همه دستگاه‌های مربوطه.

5. تدوین پیوست خانواده مبتنی بر نقشه جامع خانواده اسلامی-ایرانی در سیاست‌ها و برنامه‌های تمام دستگاه‌های کشور (صرف ایجاد یک دستگاه متولی و فراقت سایر دستگاه‌ها از موضوع خانواده مشکلی حل نخواهد شد. پالایش و پایش خانواده از آسیب‌ها و عوارض، مستلزم یک عزم ملی است).

6. تأسیس یک پژوهشگاه مطالعات بنیادین در حوزه زنان و خانواده فارغ از تحولات سیاسی

7. تاسیس پژوهشگاه آینده‌پژوهی و مطالعات راهبردی در حوزه زنان و خانواده به دور از سلایق سیاسی

8. امکان دسترسی زنان به برخی رشته‌های مورد نیاز مانند رشته مدیریت استراتژیک به منظور مشارکت موثر بانوان فرهیخته کشور در حوزه سیاستگزاری و مدیریتی بخصوص در عرصه مسایل زنان و خانواده با رویکرد استراتژیک.

معصومه حاج حسینی

منبع : هفته نامه پرتو سخن



:: برچسب‌ها: زن , جنگ نرم , دفاع , ,
:: بازدید از این مطلب : 59
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

ه گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری میزان، خودرو ام وی ام 315 از جمله خودروهای تولید داخل است که مدتی می شود که پا به خیابان‌های شهر گذاشته است.

 
این خودرو 4 سیلندر به گونه‌ای طراحی شده است که از یک حجم موتور 1497 سی‌سی و تعداد 16 سوپاپ بهره می‌گیرد.
 
 
 
همچنین 315 با موتور 1.5 لیتری، با حداکث قدرت 109 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه، حداکثر 140 نیوتون‌ متر گشتاور در 4500 دور در دقیقه تولید می‌کند.
 
MVM  315را بیشتر بشناسید + تصاویر
 
ابعاد این خودرو چینی با طول 4269 میلی‌متر، عرض بدون درنظر گرفتن آیینه ها 1686 میلی متر، ارتفاع 1492 میلی متر و فاصله دو محور 2527 میلی‌متر در نظر گرفته شده و وزن تقریبی آن بدون سرنشین 1275 کیلوگرم تعیین شده است
شتاب صفر تا 100 این خودرو چینی حدود 11.9 ثانیه به ثبت رسیده و مخزن سوخت آن با گنجایش 50 لیتر طراحی شده است.
از جمله امکانات ایمنی ام وی ام 315 می‌توان به کیسه هوا از نوع SRS برای راننده و سرنشینان جلو، کمربند ایمنی سه نقطه‌ای سرنشینان جلو و عقب، سیستم ترمز دیسکی برای چرخ‌های جلو، ترمز کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب و سیستم ضدسرقت الکترونیکی به همراه آلارم اشاره کرد.
در زمینه تجهیزات جانبی می‌توان از مواردی چون سنسور دنده عقب، سیستم تهویه هوای دستی و رینگ‌های آلومینیومی یاد کرد.
تنظیم کننده عمودی صندلی راننده، برف پاک کن تناوبی، آیینه‌‌های بغل برقی، ریموت کنترل، گرم کن شیشه عقب تایمردار، صفحه نمایش اطلاعات و دمای بیرون، رینگ آلومینیومی، چراغ مه شکن جلو، سنسور عقب و تهویه مطبوع خودکار یاد کرد.
گفتنی است که ام وی ام 315 هاچ بک در با قیمت حدودی 41 میلیون تومان به فروش می‌رسد که با مدل صندوق دار این خودرو اختلاف قیمت چندانی ندارد.
 


:: برچسب‌ها: ام وی ام , مشخصات فنی , امکانات رفاهی ,
:: بازدید از این مطلب : 83
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از فارس، شهادت دُر گرانبها و هدیه گرانسنگی است که در دین اسلام به ارمغان گذاشته شد تا بدین وسیله انسان‎های دارای روح بلند و مؤمن پله‎های رسیدن به عرش الهی را شتابان طی کنند تا به جایگاه عظیم و بلندی به نام «شهادت» دست یابند.

شخصیتی چند بعدی داشت، هر محیطی که می‎رفت شاخص و نمونه می‎شد فرقی نمی‎کرد در جمع اقوام و یا خانواده باشد، در مبارزه با ضدانقلاب باشد و یا در جبهه‎های نبرد؛ او همه جا برجسته و شاخص بود، فرمانده‎ای متواضع و خوش‎اخلاق اما سرسخت در امور نظامی، در هر حالتی حتی وقتی بدنش در آماج ترکش دشمن قرار می‎گیرد صلابت و استواری‎اش را حفظ می‎کند تا سرباز واقعی ولایت بودن را به رخ دشمن بکشد، او یک نظامی به تمام معنا بود، همرزمش می‎گوید همیشه مرتب بود و بند پوتین‎هایش را محکم می‎بست و به نیروهایش می‎گفت پوتین‎های خود را طوری ببندید که وقتی داخل آب هم رفتید آب درون پوتین‎های شما نفوذ نکند.

سردار شهید تقی کیانی در سال 1335 در منطقه ولاغوز شهرستان کردکوی در خانواده‎ای پرجمعیت به دنیا آمد؛ او فرزند سوم خانواده‎ای هشت نفره بود که به دلیل مشکلات مالی برای تامین دخل و خرج خانه تحصیل را در مقطع سوم راهنمایی رها کرد.

وی پس از گذراندن دوران سربازی عازم جبهه‎های نبرد حق علیه باطل شد، شهید کیانی که بعدها به پوشیدن لباس سبز پاسداری مفتخر می‎شود طی حضور 60 ماهه‎اش در جبهه‎های نبرد پنج بار مجروح شد و با اینکه یکی از دستانش (دست راست از مچ) را در جریان خنثی‎سازی بمب‎ منافقین از دست داده بود هیچ‎گاه آرمان‎ها و اهداف مقدسش رنگ نباخت و تا آخرین لحظه خون خود برای تحقق بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‎اش که شهادت بود،ثابت‎قدم ماند و عباس‎گونه برای لشکرش علمداری کرد.

او در حالیکه چهار فرزند داشت و فرزند پنجمش هنوز به دنیا نیامده بود حسرت دیدار فرزند را با دیدار معشوق الهی معامله کرد تا در چهارم تیرماه سال 1366 در ماووت عراق در حالیکه مشغول راز و نیاز با خداوند بود در حال قنوتِ نماز به درجه رفیع شهادت نائل آید

* سختی دوری از همسرم همچنان برایم تازگی دارد

نرگس کیایی، همسر سردار شهید تقی کیانی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از گرگان، در خصوص شیوه آشنایی و ازدواج با همسرش می‎گوید، در آن زمان در ازدواج‎ها تصمیم‎گیری با خانواده‎ها بود و معمولاً بزرگترها فرد مورد نظر را تعیین می‎کردند، از این رو در مسأله ازدواجم با شهید کیانی احساس قبلی وجود نداشت و در آن زمان 14 سال بیشتر نداشتم. همسرم از اقوام ما و از منطقه ولاغوز بودند، البته ما در آن زمان به‎دلیل شغل پدرم در رشت زندگی می‎کردیم که ایشان به همراه خانواده برای خواستگاری به رشت آمده بودند.

با اینکه ازدواج این بانوی صبور با سردار شهید کیانی بدون آشنایی و احساس قبلی بود اما عشق و علاقه وی به شهید بعد از سال‎ها همچنان مشهود است، او در خصوص علاقه و وابستگی خود به شهید، می‎افزاید، آقا تقی خیلی مهربان و بااخلاق بود، در زندگی نیز علاقه زیادی به یکدیگر داشتیم و این 29 سالی که همسرم شهید شده شاید برای مردم کهنه شده باشد و آن را فراموش کرده باشند اما من فکر می‎کنم همسرم همین  لحظه به شهادت رسیده است و سختی دوری از او همچنان برایم تازگی دارد.

*بزرگ‌ترین آرزوی شهید کیانی شهادت بود

همسر سردار شهید کیانی در عین آرامش عجیبی که دارد اما سرشار از دلتنگی است، او با اینکه شهادت همسر آن هم با وجود چهار فرزند و یک فرزندی که حامله بود را سخت می‎داند اما با صلابت و محکم می‎گوید شهادت و همسر شهید بودن برایم افتخار است.

وی ادامه می‎دهد، همسرم رابطه بسیار خوبی با خانواده داشت بعد از شهادت ایشان بیمار شدم و مدتی را در بیمارستان سپری کردم و امروز که سال‎ها از شهادت همسرم می‎گذرد وقتی مهربانی‎ها و خوبی‎های همسرم در ذهنم تداعی می‎شود اشک از چشمانم سرازیر می‎شود، هنوز هم شب‎ها نامه‎هایی که از جبهه برایم می‎فرستاد را می‎خوانم و گریه می‎کنم.

این بانوی مهربان با اشاره به ویژگی‎های اخلاقی همسرش می‎گوید، شهید کیانی در راه خداوند خالصانه کار می‎کرد، هر کسی که گرفتاری داشت به ایشان مراجعه می‎کرد طوری که وقتی از جبهه بر می‎گشت منزل ما بیشتر شبیه دادگاه بود و مردم برای بیان مشکلات و رفع آن به منزل ما می‎آمدند.

کیایی می‎افزاید، در آن زمان کمک کردن مردها در کارهای منزل خیلی معمول نبود، از طرفی خیلی مهمان داشتیم ولی در این مواقع گاهی اوقات که در حال استراحت بودم همسرم سخت نمی‎گرفتند و خودشان از مهمانان پذیرایی می‎کردند و یا گاهی اوقات کسی را برای کمک به بنده در کارهای منزل می‎فرستادند.

همسر سردار شهید تقی کیانی ادامه می‎دهد، همسرم ساده‎زیستی را بیشتر می‎پسندید، از این رو زندگی ساده‎ای داشتیم، اهل شعر و مداحی بود، رابطه بسیار خوبی با پدر، مادر، خواهر و اقوام داشت طوری که همه از اخلاق نیکوی شهید تعریف می‎کردند، اهل عبادت و راز و نیاز با خداوند بود حتی وقتی به دلیل مجروحیت از ناحیه دست و پا در بیمارستان بود باز هم دست از عبادت نمی‎کشید، در عین حال بسیار متواضع بود این همه سالی که با سردار کیانی زندگی کردم نمی‎دانستم ایشان فرمانده هستند و یک مسؤولیت مهمی دارند همیشه می‎گفتند من یک فرد عادی هستم تا اینکه بعد از شهادت ایشان متوجه شدم.

وی در خصوص علاقه شهید به خانواده به‎ویژه فرزندان، می‎گوید، خیلی به خانواده و فرزندان علاقه داشت، معمولا هنگام غذا خوردن یکی از فرزندانم را روی پای راست و فرزند دیگر را روی پای چپ می‎گذاشت و ابتدا لقمه غذا را در دهان بچه‎ها قرار می‎داد سپس خودش می‎خورد، البته ما بعد از ازدواج بیشتر از یک سال فرزند نداشتیم اما علاقه بسیاری به بچه داشت و برای تولد فرزند اول لحظه‎شماری می‎کرد.

همسر سردار شهید تقی کیانی با اشاره به نخستین اعزام همسرش به جبهه‎های نبرد،  می‎افزاید،  ما قبل از انقلاب ازدواج کردیم و ایشان فعالیت‎های انقلابی داشتند تا اینکه با آغاز جنگ تحمیلی به جبهه‎ رفتند، نخستین بار که به جبهه رفت دخترم 6 ماهه بود، چون راه حق و دفاع از وطن بود هیچ مخالفتی نداشتم.

* همیشه می‎گفت روزی شهید می‎شوم

کیایی با اشاره به آرزوهای سردار شهید کیانی، بیان می‎کند، هر کسی در زندگی خود آرزوهایی دارد، زیارت خانه خداوند و کربلای معلی از آرزوهای همسرم بود اما بزرگترین آرزوی ایشان،  شهادت بود.

وی ادامه می‎دهد، همیشه می‎گفتند روزی شهید می‎شوم و به من دلداری می‎داد و می‎گفت اگر شهید شدم شما ناراحت نباشید، این راهی است که باید بروم شما حضرت زینب (س) را الگوی خود قرار دهید، حتی وقتی شهیدان امین‎الله طیبی و جبار مقدم به شهادت رسیدند به بنده گفتند این دفعه دیگر نوبت من است.

همسر سردار شهید تقی کیانی می‎گوید، آخرین باری که می‎خواستند به جبهه بروند یکی از شب‎های ماه مبارک رمضان بود، آن شب به من گفتند این بار حتماً شهید می‎شوم، آن شب هم رفتار عجیبی داشت و نماز آخرش خیلی طولانی شده بود.


کیایی یادآور می‎شود، به دلیل علاقه بسیار به همسرم با شنیدن خبر شهادتش با اینکه فرزند پنجم را باردار بودم اما همچنان گریه و بی‎تابی می‎کردم، شب اول بعد از شهادت همسرم که با گریه خوابیده بودم او را در خواب دیدم. لحظه‎ای فکر کردم همسرم دوباره برگشته است و در حالیکه با خوشحالی به او گفتم مگر تو شهید نشدی؟ او به من گفت: «به خواهرم بگویید وقتی برایم گریه می‎کند، نگوید که دستانم قطع بوده است زیرا الآن دستانم سالم است.»

*نامه‎نگاری سردار شهید کیانی برای 200 نفر از بسیجیان

دوست و همرزم سردار شهید کیانی نیز در خصوص ویژگی‎های شخصیتی شهید می‎افزاید، با ارزیابی فعالیت‎های شهید کیانی در دوران انقلاب، جنگ تحمیلی در جبهه و یا پشت جبهه به این نکته پی خواهیم برد که شهید تقی کیانی شخصیتی چند بُعدی داشتند و علاوه‎بر آمادگی در بعد نظامی در سایر ابعاد نیز توانمند و شاخص بودند.

بابا پاکدل با بیان اینکه ایمان قوی، روحیه و هدفی محکم و استوار و توکل و توسل شهید کیانی را به یک شخصیت توانمند در ابعاد مختلف تبدیل کرده بود، می‎گوید، شهید کیانی فردی بسیار آگاه، هوشیار و بصیر بودند و در زمانی که فعالیت گروهک منافقین و ضدانقلاب شدت گرفته بود ایشان عمق ماهیت و خباثت منافقین را درک و برای مردم افشاگری می‎کرد.

دوست و همرزم سردار شهید کیانی با اشاره به اقدامات شهید از جمله راه‎اندازی پایگاه مقاومت بسیج امام موسی کاظم (ع) ولاغوز، ابراز می‎کند،در آن دوران تشکیل و جذب در بسیج یک مسأله بود و ایجاد اتحاد و انسجام مسأله دیگری بود که شهید کیانی به این مهم توجه داشت در واقع بعد از جذب افراد به بسیج باید ارتباط آنها با بسیج را نیز حفظ و تقویت می‎کردند که ایشان این کار را به خوبی انجام می‎داد.

با توجه به این شرایط ایشان به‎عنوان فرمانده در جبهه بودند که برای حفظ ارتباط افراد با بسیج سختی‎ها را به جان می‎خریدند و با وجود مشغله کاری فراوان برای 200 نفر از بسیجیان نامه می‎نوشتند، البته اینطور نبود که محتوا و مضمون نامه‎ها مشابه باشد بلکه نگارش نامه‎ها بر اساس روحیه و شناختی که از هر فرد داشتند متفاوت بود که ارسال این نامه در دلگرم کردن بسیجیان و ایجاد انسجام آنها تاثیر به‎سزایی داشت.

وی ادامه می‎دهد، در واقع سردار شهید کیانی ارتباط بین فرمانده با نیروهایی که قرار بود از ارزش‎های انقلاب پاسداری کنند را حتی در خط مقدم جبهه نبرد نیز فراموش نکرد و از اینکه یک فرد بسیجی از این مسیر رویگردان شود و یا جذب گروهک منافقین شود احساس تکلیف می‎کرد.

پاکدل مشارکت سردار کیانی در موضوعات عمرانی از جمله گازرسانی به روستا، احداث نانوایی را از دیگر اقدامات شهید کیانی برشمرد و بیان می‎کند، در بعد نظامی نیز شهید کیانی یک نظامی به تمام معنا بود و هنگام کار و در آموزش نظامی فردی منضبط، جدی و سرسخت بودند اما در حالت عادی با همه رزمندگان رفتار محترمانه و صمیمانه‎ای داشتند.

اگرچه سردار شجاع گزارش ما بارها در دفاع از انقلاب و ولایت طعم مجروحیت را چشیده بود اما هیچگاه دست از مقاومت برنداشت و با وجود اینکه یکی از دستانش را در جریان یک بمب‎گذاری از دست می‎دهد باز هم مصمم‎تر و با آمادگی هر چه تمام‎تر به جبهه‎های نبرد باز می‎گردد.


دوست و همرزم سردار شهید کیانی در این باره می‎گوید، شهید کیانی در جریان خنثی‎سازی بمبی که توسط منافقین در یکی از مدارس شهرستان کردکوی جاسازی شده بود دست راست خود را از ناحیه مچ از دست می‎دهد و کل بدن ایشان مجروح می‎شود.

پاکدل ادامه می‎دهد، سردار شهید کیانی که پس از این مجروحیت مدت‎ طولانی در بیمارستان بود با وجود اینکه در هنگام ترخیص وضعیت مناسبی نداشت اما اصرار کردند که بعد از ترخیص از بیمارستان حتماً لباس و پوتین نظامی به تن کنند و همچنین گفتند که به مردم اعلام کنید که امشب برای حضور در مراسم با سخنرانی آقای کیانی به مسجد بیایند، هر چقدر به ایشان گفتیم با این وضعیت جسمانی و ترکش‎های بسیار در بدن امکان پوشیدن لباس نظامی و نشستن و ایستادن در مسجد نیست قانع نشدند و با لباس نظامی خود را برای سخنرانی به مسجد رساندند و ماهیت و اهداف خباثت‎آلود منافقین را برای مردم افشا کردند و بعد از مراسم نیز بدون آمبولانس و با پای پیاده به منزل رفتند.

وی می‎گوید، با تکرار مجروحیت‎ها و همچنین قطع شدن یکی از دست‎ها بسیاری از افراد به شهید کیانی می‎گفتند دیگر تکلیف از شما بر داشته شد و نیازی به حضور شما در جبهه نیست اما شهید کیانی می‎گفت:« نسبت به کاری که شهدا کردند خیلی بدهکارم، حضور و فدا شدن ما ضرورت انقلاب است.»

*اهتمام ویژه سردار شهید کیانی به اطاعت‎پذیری از ولایت

برادر سردار شهید تقی کیانی با اشاره به ویژگی‎های شاخص شهید کیانی، می‎افزاید، شهید اهتمام ویژه‎ای به اطاعت‎پذیری از ولایت داشت و این مهم در وصیت‎نامه‎های تمامی شهدا از جمله شهید کیانی تاکید شده است.

محمدرضا کیانی ادامه می‎دهد، تاکید ویژه در اقامه نماز در اول وقت، حضور همیشگی در مسجد و پایگاه بسیج، شرکت در نماز جمعه، سفارش بانوان به حفظ حجاب از توصیه‎های شهید کیانی بود که در کنار این موارد به ولایتمداری و پیروی از ولی‎فقیه نیز اهتمام ویژه‎ای داشتند.

وی با بیان اینکه  شهید کیانی همیشه می‎گفت برای تمرین ولایتمداری در جبهه نیز باید تابع فرمانده بود، بیان می‎کند، یکی از دستان شهید در جریان خنثی‎سازی بمبی که توسط منافقین کار گذاشته شده بود، قطع بود از این رو بنده به دلیل وضعیت جسمانی برادرم  در جبهه همراهش بودم و به امورت شخصی او رسیدگی می‎کردم، در یکی از روزها که می‎خواستند برای فرمانده لشکر نامه بنویسند بنده بعد از پایان نگارش نامه روی پاکت نوشته بودم از طرف «فرمانده گردان صاحب‎الزمان (عج) – تقی کیانی». که بعد از دیدن این جمله نامه را از دستم گرفت و گفت این جمله را حذف کن زیرا من در برابر فرمانده خودم، کسی نیستم.

او قلب رئوف و مهربان خود را آنقدر گسترش می‎دهد تا از دامنه خانواده و بستگان به مردم عادی و  خانواده‎های شهدا می‎رسد، طوری که همسرش می‎گوید همین که فردی در محله ما شهید می‎شد تازه رسیدگی‎های همسرم به خانواده آن شهید آغاز می‎شد.

برادر سردار شهید تقی کیانی در این باره می‎گوید، همین که فردی به شهادت می‎رسید شهید کیانی رسیدگی‎ها به خانواده شهید را آغاز می‎کرد و دو بار در ماه با تمامی خانواده‎های شهدای روستا دیدار داشت. او  فردی بسیار خوش‎اخلاق و مهربان بود و به کسی بی‎احترامی نمی‎کرد، توجه ویژه به وقت داشت به‎عنوان مثال اگر ساعت 10 جلسه‎ای داشت 10 دقیقه قبل در مکان جلسه حاضر می‎شد

* شهادتم به دست منافقین خواهد بود و یا در بمباران هوایی

کیانی با اشاره به توجه ویژه شهید به بسیجیان روستا، می‎افزاید، اگر بسیجی دو بار به مسجد نمی‎آمد حتماً به منزل آن شخص می‎رفت و علت غیبت را پرسیده و به مشکل یا گرفتاری آنها رسیدگی می‎کرد، در آن زمان یکی از کشاورزانی که لوبیا کاشته بود به دلیل برداشت محصول قادر به حضور در مسجد نبود که در این زمان شهید کیانی عده‎ای از بسیجیان را به کمک آن کشاورز فرستاد تا او بتواند به مسجد بیاید، البته با اینکه دست نداشت و قادر به درو کردن لوبیا نبود اما تا پایان کار همراه بسیجیان بود.

وی یادآور می‎شود، سردار شهید کیانی همیشه می‎گفت خداوند آنقدر به من جرأت داده و تاکتیک جنگی آموخته است که دشمن نمی‎تواند در خط مقدم مرا مورد هدف قرار دهد، من در دو حالت یا به دست منافقین و یا در بمباران هوایی به شهادت می‎رسم، که در نهایت نیز در بمباران هوایی به درجه رفیع شهادت رسیدند.

برادر سردار شهید تقی کیانی ادامه می‎دهد، سردار شهید کیانی می‎دانستند که روزی شهید می‎شوند و همیشه در دوران حیات به مادرم می‎گفتند «شما مادر شهید هستی» و به همسر خود نیز می‎گفتند «شما همسر شهید هستی».

*گلایه از کم‎توجهی و بی‎مهری مسؤولان

این برادر شهید که خود از جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس است، در بخشی از سخنانش از کم‎توجهی به خانواده‎های شهدا نیز گلایه می‎کند و می‎گوید، بعد از شهدا ارزش‎ها و حجاب که آنچنان حفظ نشد حداقل توجه و رسیدگی به خانواده‎های شهدا وجود داشته باشد، مادران شهدا به فرزندان شهیدشان پیوستند و تنها تعداد انگشت‎شماری از مادران شهدا مانده‎اند اما امروز  همسران شهدا با مشکلات خود زندگی را مدیریت می‎کنند، حال آنکه موقع مراجعه به ارگان‎های ذی‎ربط توجه زیادی به آنها نمی‎شود.

کیانی با بیان اینکه ارگان‎های متولی باید به مشکلات و گرفتاری‎های خانواده‎های شهدا توجه کنند، با گلایه از کم‎توجهی ارگان‎های متولی می‎افزاید، بنیاد شهید و امور ایثارگران برای خانواده این شهید کاری انجام نداده و تنها هنگام فوت مادر شهید خود را به مراسم تشییع می‎رساند که باید گفت حضور مسؤولان صرفاً در زمان فوت مادر یا همسر شهید فایده‎ای ندارد زیرا تا زمانی که آن فرد زنده است باید به مشکلات و کمبودهای او رسیدگی شود.

* سرداری که هنگام قنوتِ نماز عروج کرد / شهید تقی کیانی؛ سردار شجاع در خطِ مقدم جهاد و مبارزه

همرزم سردار شهید کیانی می‎گوید، شهید کیانی روحیه خاصی توأم با نشاط و آمادگی کامل داشت، ولایت‎پذیری‎اش شاخص بود، با وجود مجروحیت پیاپی و جانبازی از ناحیه دست هیچ‎گاه خود را در فضای کوچک منزوی نکرد و همیشه به وظایف خود با حضور در جبهه و جنگ و قبول مسؤولیت‎های سنگین عمل می‎کرد.

مسیب راییجی با اشاره به لحظه شهادت سردار شهید تقی کیانی، می‎افزاید، در سال 1366 در عملیات کربلای 10 و عملیات نصر 4 فرمانده لشکر 25 کربلا، فرماندهی منطقه‎ای صعب‎العبور به نام تنگه «احد» که در آن درگیری سختی با عراقی‎ها داشتیم را به سردار شهید تقی کیانی سپرده بودند، این منطقه با توجه به نفوذپذیری عراقی‎ها و احتمال آسیب به نیروهای ما منطقه حساسی بود که با توجه به شناخت از صبر، توانمندی و روحیه شهید کیانی مسؤولیت این منطقه را به ایشان واگذار کردند که با وجود شرایط جسمانی و جانبازی از ناحیه دست به خوبی در این مسؤولیت درخشیدند و مانع نفوذ عراقی‎ها شده بودند.

بعد از عملیات نصر 4 در منطقه بانه کردستان بحث عملیات تمام شده بود و با ورود به فرایند پدافندی،  گردان‎ها مستقر و خط‎ها تثبیت شده بود که برای استراحت کمی گردان را عقب‎تر آورده بودند. بنده نیز مدت‎ها بود که شهید کیانی را ندیده بودم، از این رو از فرصت ایجاد شده استفاده کردم و برای ملاقات با سردار شهید کیانی به چادر ایشان که درون دره‎ها و شیارها بود، رفتم.

بعد از احوالپرسی و پذیرایی با شهید کیانی به اذان ظهر نزدیک شدیم، جهت آماده شدن برای اقامه نماز آماده وضو گرفتن شدیم، هر چقدر اصرار کردم برای وضو گرفتن به شهید کیانی کمک کنم اما به‎هیچ عنوان موافقت نکردند، بعد از وضو به همراه قربانعلی کشیری، برادر شهید کیانی، شهید عرب طیبی برای اقامه نماز در چادر حاضر شدیم، هر چقدر سعی کردیم سردار شهید کیانی به‎عنوان امام جماعت نماز را اقامه کنند، نپذیرفتند و افراد دیگر در جمع هم حاضر نشدند که به این ترتیب نماز فرادا اقامه شد.

قبل از شروع نماز هواپیمای عراقی  کمی منطقه‎ای که حضور داشتیم را بمباران کرده بود که سردار کیانی آن روز در چادر می‎گفتند نیروهای ما آمادگی کامل دارند و عراقی‎ها نمی‎توانند غلطی بکنند، البته این سخن ایشان به معنای این نبود که احساس خطر نمی کردند بلکه یک فرمانده برای حفظ روحیه نیروها حتی در محیطی که خطر وجود داشته باشد، نباید آن را بیان کند.

در هر صورت  نماز شروع شد و چون فرادا بود نماز بنده شکسته بود و زودتر تمام شده بود، هنگامی که در قنوت نماز بودم هواپیماهای دشمن دوباره شروع به حمله کردند که بعد از اینکه تشهد را خواندم در اثر انفجار دشمن  چادر به هوا رفت و فضا تاریک شده بود، البته می‎توانستم بلند شوم اما جایی را نمی دیدم و چیزی نمی‎شنیدم، اثری از چادر نمانده بود آقا تقی در حال قنوت ترکش خورده بودند قربانعلی کشیری و عرب طیبی و محمدرضا کیانی برادر شهید کیانی مجروح شده بودند.

از آنجایی که ماشین‎ها ترکش خورده بودند برای انتقال و امدادرسانی هم مشکل داشتیم که بعد از مطلع شدن گردان‎های دیگر ماشین به دست ما رسید و شهید کیانی را به بیمارستان صحرایی رساندیم، بعد از انجام بخشی از اقدامات پزشکی به بانه منتقل شد که فردای آن روز خبر شهادت ایشان رسیده بود، در این عملیات سردار تقی کیانی و عرب طیبی به درجه رفیع شهادت رسیدند.

وی در پایان می‎گوید، سردار شهید کیانی فردی سرشار از روحیه خودباوری، اطاعت‎پذیری و شجاعت بود که در هر عرصه‎ای که کشور و نظام به وی نیاز داشت در خط مقدم جهاد و مبارزه حضور داشت



:: برچسب‌ها: شهدای دفاع مقدس , شهادت , بمباران هوایی , منافقین , ,
:: بازدید از این مطلب : 56
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، در هفته ای که گذشت، فضای سیاست خارجی کشورمان شاهد تحولات و رویدادهای جالبی بود که برخی از آنها به شرح ذیل، در اختیار مخاطبین محترم میزان قرار می گیرد.

ظریف خواستار توجه جدی سازمان ملل به وضعیت اسفبار مسلمانان روهینگیا در میانمار شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، نسبت به وخامت فزاینده اوضاع مسلمانان روهینگیا در میانمار ابراز نگرانی کرد و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواست فعالانه و در تعامل با دولت میانمار گام‌های اساسی برای پایان دادن به نگرانی‌های جدی جامعه بین المللی درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا بردارند

موج جدید تحولات منطقه متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود


امیرعبداللهیان دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین در تجلیل از مقام مرحوم «اسقف کاپوچی»، و با تأکید بر اینکه مبارزان دیروز و نسل امروز مقاومت در فلسطین «قدس» را از چنگال صهیونیست‌های غاصب آزاد خواهند کرد، گفت: بی‌تردید موج جدید تحولات منطقه متوجه رژیم صهیونیستی خواهد بود

آمادگی سرکنسول های مستقر در مشهد برای گسترش روابط با ایران


سرکنسول های مستقر در مشهد روز چهارشنبه در نشستی با مسئولان شهری و ستاد رویداد مشهد 2017 برای گسترش روابط کشورشان با ایران اعلام آمادگی کردند.سرکنسول کشور ترکیه در این نشست اظهار کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 میلادی فرصتی مغتنم برای همبستگی همه مسلمانان جهان است.

نماینده جدید انگلیس در اتحادیه اروپا از نگاه «بعیدی‌نژاد»

حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای نوشت: در این ایام به طور روزانه در انگلیس بحث‌های مفصلی در خصوص نقش تعیین کننده و تاریخی دیپلمات‌ها در مذاکرات سرنوشت ساز کشور و بسته بودن دست سیاستمداران حتی در کشوری مثل انگلیس در انتخاب فرد مناسبی که تجربه مذاکره دیپلماتیک و دانش مربوطه را هر دو در خود جمع کرده باشد در جریان است.

روسیه نشست برجام را در سازمان ملل برگزار می کند


هیات نمایندگی روسیه در سازمان ملل در آستانه یک ساله شدن اجرای برجام سند توافق هسته ای بین ایران و 1+5، نشست بررسی دستاوردهای آن را برگزار می کند.

 عنوان این نشست که با همکاری مرکز مطالعات انرژی و امنیت روسیه نیمه ماه جاری میلادی برگزار می شود، «یک سال روند اجرایی برجام؛ دستاورها و چشم ‌اندازهای توسعه پایدار»است.

رئیس جمهوری کشمیر پاکستان: از اعلام آمادگی ایران برای میانجی گری استقبال می کنیم

'محمد جواد ظریف' وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یک ماه پیش در سفر به هند برای شرکت در کنفرانس 'قلب آسیا'، در سخنان خود در 'بنیاد تحقیقاتی آبزرور' در دهلی نو گفت: اگر کمکی از ایران برای هریک از این دو کشور ساخته باشد، ما آماده ایم. ما اعلام داوطلبی(برای میانجی گری بین هند و پاکستان) نمی کنیم اما اگر از ایران خواسته شود، برای کمک آماده ایم زیرا این دو کشور برای ما فوق العاده مهم هستند و با این دو کشور نظرات و دیدگاه های مشترک فراوانی داریم

قاسمی: عربستان با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی منطقه را به آشوب می‌کشاند

بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات اخیر وزیر دفاع و جانشین ولیعهد عربستان درباره جمهوری اسلامی ایران گفت: «از جمله بازیگرانی که اصلاح رفتار آن برای صلح و آرامش جهانی ضروری می‌باشد، عربستان سعودی است که با حمایت سازمان یافته از گروه‌های تروریستی تکفیری منطقه را به آشوب کشانده است.»

پیام تسلیت ظریف در پی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی


محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه متنی در مورد ارتحال ناگهانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام به شرح ذیل بیان کرد.

عراقچی سکوتش را بالاخره شکست

سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام گفت: تحمل نخواهیم کرد کشوری به بهانه های مختلف تعهدات خود را درخصوص برجام زیر پا بگذارد. جمهوری اسلامی ایران واکنش متناسب را به چنین رفتارهایی نشان می دهد.

تکذیب خبر هسته ای وال استریت ژورنال توسط عراقچی

سید عباس عراقچی در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام،  با تکذیب خبر وال استریت ژورنال گفت: امروز کمیسیون مشترک در پایان جلسه خود همچنین با " طرح ایران" برای پاکسازی رسوبات از تاسیسات غنی سازی نظنز، موافقت کرد

نظر کمیسیون مشترک برجام درباره تمدید تحریم های ضد ایرانی


در آستانه اولین سالگرد اجرای برجام، نشست کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۱۷ در وین برگزار شد. 

ریاست کمیسیون مشترک متشکل از گروه ۵+۱، اتحادیه اروپا و ایران از طرف خانم موگرینی، نماینده عالی اتحادیه اروپایی، توسط خانم هلگا اشمیت، رئیس امور خارجی اتحادیه، صورت پذیرفت و جلسه در سطح معاونان و مدیران سیاسی کشورهای عضو برجام بود

 



:: برچسب‌ها: ظریف , برجام , فوت هاشمی , میانمار ,
:: بازدید از این مطلب : 58
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
حجت الاسلام و المسلمین کمال الدین خداداده فعال در زمینه پژوهش های مهدوی در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان گفت: یکی از زیباترین و مهمترین مباحثی که در مورد آن متفکران و پژوهشگران حوزه مهدویت که قلم فرسایی و نظریه پردازی کرده اند بحث رشد و توسعه و تکامل عقول بشری در زمان ظهور است؛ که به واسطه ظهور مهدی موعود (عج) زمینه، برای شکوفایی عقول فطری جامعه بشری فراهم می شود.
 
وی همچنین تصریح کرد: ابو یوسف یعقوب بن اسحاق اهوازی مشهور به «ابن سکیّت» از خواص اصحاب امام جواد (ع) و امام هادی(ع) فردی بسیار جلیل القدر و دانشمند بود و در زمان خود پرچمدار ادبیات عرب از لغت و شعر و نحو و منطق به شمار می رفت.

این کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: ابو یوسف یعقوب بن اسحاق اهوازی از امام هادی(ع) پرسید: علت اختصاص هر پیامبری به معجزه ای مخصوص چیست؟ موسی بن عمران با عصا و ید بیضاء، عیسی بن مریم با علم طب و شفای کور مادرزاد و احیای مردگان و اختصاص پیامبر اسلام (ص) به قرآن.

وی در ادامه صحبت های خود توضیح داد: حضرت هادی(ع) در پاسخ به این پرسش فرمودند: معجزه هر پیامبری با شرایط روز خود متناسب است تا بتواند بر همگان حجت و دلیل و راهنما باشد. در عصر موسی بن عمران جادو و سحر غلبه داشت و موسی بن عمران(ع) با انداختن عصا بساط جادوگران را بر هم ریخت و قرآن کریم این صحنه پرشور و هیجان را ترسیم فرموده است. (اعراف/ 121- 118) امام (ع) سپس فرمودند: در عصر حضرت عیسی(علیه السلام) بیماری های فلج و زمین گیر شیوع داشت و حضرت مسیح(ع) در راستای طب و علاج و درمان بیماران از قوانین عادی و متعارف فراتر رفت و پای را به آن سوی افق گذارد، کور مادرزاد را شفا داد و مردگان را زنده نمود. امّا پیامبر اسلام (ص) «كانَ الغالِبُ على أهلِ عَصرِهِ الخُطَبَ والكَلامَ فأتاهُم مِن عِندِ اللّه مِن مَواعِظِهِ وحِكَمِهِ ما أبطَلَ بهِ قَولَهُم، وأثبَتَ بهِ الحُجَّةَ علَیهِم» غالب در عصر رسول اکرم(صلی الله علیه واله وسلم) خطبه و کلام بوده است پس از جانب خداوند متعال پیامبر اکرم (ص) برایشان مواعظ و حکمتی آورد که با آن ها باطل شوند.

این کارشناس دینی یادآور شد: نکته کلیدی بیان امام هادی(ع) در سوال ابن سکیّت این است که پرسید: فما الحجة علی الخلق الیوم؛ بنابراین امروز حجت خدا بر مردم چیست؟

وی افزود: امام عصر(عج) یک کار اساسی که می کند همان شکوفایی عقل هاست که بر آن اساس همگی او را پیروی کرده و به سوی کمال حقیقی حرکت می کنند! امام فرمودند: «العقل یعرف به الصادق علی الله فیصدقه و الکاذب علی الله فیکذبه ... » عقل که راه صحیح  را از غلط جدا می کند و صراط مستقیم الهی را از پرتگاه ها و جاده های هولناک باز می شناسد و راه صحیح را تأیید و راه غلط را رد می نماید. این عقل فطری برای انسان حجت خدا و راهگشاست.

این فعال حوزه جوانان همچنین گفت: با توجه به برخی از روایات رسیده ما می توانیم به اعتباری بهره گیری از عقل را به دو قسمت تقسیم کنیم عقل فردی  که شخص خود انسان از آن بهره مند است و عقلی که اجتماع نوع بشر از این نعمت الهی بهره می برد.تقسیم. عقل فردی نحوه فهم انسان از عالم هستی و جایگاه و منزلت خویش را راهبری می کند. همان گونه امیرالمومنین(علیه السلام) عقل و عاقل را تعریف فرموده اند. از آن حضرت(علیه السلام) پرسیدند: «صف لنا العاقل، فقال: هو الّذی یضع الشیء مواضعه. ثم قیل له: صف لنا الجاهل، فقال قد فعلت؛ عاقل کسی است که جایگاه و منزلت هر چیز را می شناسد و آن را در جای خودش می نهد و در نتیجه نادان کسی است که راه را گم کرده است، غلط می فهمد و غلط عمل می کند.» چه بسیار انسان های عاقلی که در طول دوران های مختلف بشری زندگی کرده و از دنیا رفته اند اما در میان جامعه ای بوده اند که عقل جمعی اجازه شکوفایی و تکامل را به انسان ها نداده است و نهایتا فقط توانسته اند عده ی کمی  را با خود همراه کنند.

وی تصریح کرد: حرکت جامعه بشری به سوی عقلانیت در  زمینه سازی ظهور نقش بسزایی ایفاء می کند یعنی جامعه انسانی به یک رشد و بلوغ لازم جهت ظهور حضرت صاحب عجل الله می رسد. 

این کارشناس دینی خاطرنشان کرد: امروز درک و فهم بشری نسبت به گذشته بیشتر شده است گرچه تمدن جدید بشری مشکلات زیادی را برای او به ارمغان اورده ولی با این وجود بشر امروزی به این نتیجه رسیده است که آرامش و صلح در گرو پاکی و حرکت به سوی صفات انسانی است.





:: برچسب‌ها: امام زمان , آرامش , صلح , مهدی موعود , ,
:: بازدید از این مطلب : 35
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزرای میزان، رسانه‌های محلی روسیه گزارش دادند که جنگنده‌های رژیم رصهیونیستی بامداد روز جمعه یک انبار مهمات ارتش سوریه را در فرودگاه «المزه» هدف قرار دادند.
 
بنا به این گزارش هدف اصلی این جنگنده‌های رژیم صهیونیستی این انبار مهمات بوده که صدای انفجار آن آنچنان زیاد بود که از داخل شهر دمشق نیز شنیده می شد.
 
حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به این فردوگاه نظامی ارتش سوریه درحالی صورت گرفت  که چند ساعت پیش از آن نیز یک عامل انتحاری خود را در منطقه «کفر سوسا» دمشق منفجر کرد که 7 کشته و شماری زخمی بر جای گذاشت.
 
فرودگاه «المزه» در حومه شهر دمشق پایتخت دولت سوریه قرار د ارد.
 
تاکنون از تعداد کشته‌ و زخمی‌های این حادثه گزارشی اعلام نشده است.
 
ستاد فرماندهی ارتش سوریه درواکنش به حمله جنگنده‌های صهیونیستی بیانیه‌ای شدیدالحنی صادر کرد که در آن به عواقب این حمله هوایی به رژیم صهیونیستی هشدار داد.
 

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه «اسرائیل نیوز» با انتشار تصاویری از این حمله و انفجار انبار مهمات ارتش سوریه حمله جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به فرودگاه نظامی ارتش سوریه در حومه دمشق را تأیید کردند.

 



:: برچسب‌ها: فرودگاه نظامی المزه , حومه دمشق , اسراییل , ,
:: بازدید از این مطلب : 52
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، عصر روز یک شنبه هفته گذشته، 19 دی بود که خبرهای ضد و نقیضی در شبکه های اجتماعی و برخی سایت های خبری رد و بدل شد، آنقدر ناگهانی و غیر منتظره بود که هیچ شخصی آن را جدی تلقی نکرد.

اما خبر کاملا جدی بود و عصر روز یک شنبه ، همه را بهت زده کرد." آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام حوالی ساعت 18:00 به طور ناگهانی دچار ایست  کامل قلبی شد. بلافاصله به یکی از بیمارستان های تهران منتقل شدند و در بخش اورژانس تیم کامل تخصصی شامل متخصصین قلب، بیهوشی و طب اورژانس بر بالینش حاضر شدند حدود یک ساعت و نیم عملیات احیا ادامه داشت همه امکانات لازم و اقدامات درمانی ممکن انجام شد، اما در نهایت تاسف ایشان در 19:30 به لقاء الله پیوستند." این ها جزئیات درگذشت آیت الله که معاون وزیر بهداشت  مطرح کرد.

وزیر بهداشت  هم در این خصوص صحبت هایی را عنوان کرد اما تنها دقایقی بعد، جزئیات اندک درگذشت آیت الله، زمینه ای برای خبرپراکنی ها و لجن پراکنی های سایت های ضد انقلاب مهیا کرد، به طوری که واکنش وزیر بهداشت را برانگیخت؛ "وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه "ضدانقلاب از اظهارات دیشب شما درباره نبود تیم پزشکی همراه شخصیت ها سوء استفاده کرده اند، گفت: آن‌ها غلط کردند!"



در همین زمینه محسن هاشمی فرزند ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی  در برنامه"حالا خورشید" روز چهارشنبه 22 دی ماه،در توضیح چگونگی اطلاع وی از خبر ناخوشی پدرش، توضیح می دهد:" در مسیر دانشگاه آزاد به منزل بودم که به من گفتند ایشان حالشان خوب نیست و به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند، 15 دقیقه بعد خودم را به بیمارستان رساندم..."

قرائت بخشی از وصیت نامه آیت الله هاشمی رفسنجانی در برنامه زنده

"...بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون چیزی بر دارایی های قبل از انقلابم نیفزوده ام و هزینه‌های زندگی را در درجه اول از عوائد فروش اموال قبل از انقلاب و در درجه دوم از حقوق و مزایای قانونی ام برداشتم..." این چند خط به گفته پسر ارشد آیت الله هاشمی رفسنجانی مربوط به وصیتنامه  ای است که توسط ایشان در سال 79 نوشته شده و وصیتنامه جدیدی از آیت الله هاشمی یافت نشده است.


روایت وزیر بهداشت از چند ساعت قبل از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

وزیر بهداشت که در آخرین روز حیات آیت الله هاشمی همراه وی بود، گفت: چند ساعت قبل از فوت آیت الله با ایشان جلسه داشتم. در آن جلسه گفتند، آرزوی‌شان ساختن کشور، آرامش مردم، پیشگیری از دو قطبی شدن و تنازعاتی است که همیشه برای استقلال و پیشرفت یک کشور چون سمی مهلک عمل می‌کند.آیت الله هاشمی همیشه و به‌ویژه در آخرین روز زندگی که ناهار را در خدمت‌شان صرف کردم، آرزوهای زیبایی برای آینده کشور داشتند و مطمئن بودند که کشور از گردنه و مشکلات اقتصادی عبور خواهد کرد.

اولاً باید به آقا تسلیت گفت که بزرگ‌ترین مصیبت به ایشان وارد شد

"اولاً باید به آقا تسلیت گفت که بزرگ‌ترین مصیبت به ایشان وارد شد. خدا به ایشان صبر و طول‌ عمر بدهد و ایشان را برای ما حفظ کند و ذخیره کند برای چیزهایی که از دست داده‌ایم." این ها صحبت های سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بود. حرف هایی که یادآور پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت رفیق دیرین، همرزم و همکار نزدیک شد.

 

اولاً باید به آقا تسلیت گفت/روز باشکوه خداحافظی ملت با یار دیرین امام(ره)/ آخرین جزئیات روز درگذشت آیت الله هاشمی +عکس و فیلم


روز باشکوه خداحافظی ملت با یار دیرین امام(ره)

گرچه محل تدفین آیت الله تا روز دوشنبه 20 دی، ساعت 12 ظهر مشخص نبود و بین دو گزینه قم -حرم حضرت معصومه(س) و مرقد مطهر امام خمینی(ره) هنوز گزینه ای مشخص نبود، خانواده وی طی اطلاعیه ای اعلام کردند، محل تدفین آیت الله هاشمی رفسنجانی، کنار بنیانگذار انقلاب اسلامی، درون مرقد امام خمینی (ره) خواهد بود و مردم و شخصیت های لشکری و کشوری نیز سنگ تمام گذشته و در بدرقه ای باشکوه ، یار دیرین امام و رهبری را راهی خانه ابدی خود کردند.



اولاً باید به آقا تسلیت گفت/روز باشکوه خداحافظی ملت با یار دیرین امام(ره)/ آخرین جزئیات روز درگذشت آیت الله هاشمی +عکس و فیلم


مواضع ضد استکباری آیت الله بر همه واضح و مبرهن بود

در سوابق، آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده مجلس خبرگان رهبری، دومین رییس مجلس خبرگان رهبری، چهارمین رییس جمهور ایران، اولین رییس مجلس شورای اسلامی، رییس شورای عالی دفاع در زمان جنگ و جانشین فرماندهی کل قوا، به چشم می خورد.

آیت الله مواضع ضد استکباری و ضد صهیونیستی داشتند که بر همه واضح و مبرهن بوده و بارها در سخنرانی هایش به انها اشاره کرده بود.

ماجرای سکونت آیت الله هاشمی رفسنجانی در جماران

محسن هاشمی در این باره می گوید: "در زمانی که حضرت امام خمینی(ره) در جماران اسکان پیدا کردند. صاحب منزل که فردی شخصی بود بدلیل مسائل امنیتی و رفت و آمدهای زیادی که در همسایگی منزل امام انجام میگرفت، مورد اذیت قرار میگرفت.به همین جهت امام(ره) دستور فرمودند تا منزل این فرد به قیمت مناسبی خریداری شود تا او بتواند خانه خوبی برای خود مهیا کند و دیگر اذیت نشود.وقتی منزل خریداری شد از امام(ره) پرسیدند از این منزل چه استفاده ای کنیم که حضرت امام(ره) فرمودند، بگویید آقای هاشمی بیایند اینجا زندگی کنند.

 



:: برچسب‌ها: هاشمی رفسنجانی , در گذشت , ,
:: بازدید از این مطلب : 179
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
خانی دادستان ایرانشهر در  گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از دستگیری دو نفر از عوامل قتل عام 8 نفر در ایرانشهر خبر داد.
 
20 دی ماه خبری مبنی بر قتل عام 8 نفر در ایرانشهر از توابع استان سیستان و بلوچستان منتشر شد. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس استان سیستان و بلوچستان ساعاتی بعد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، در تشریح جزئیات این حادثه گفت: ساعت 12 ظهر ماموران پلیس در تماس کارمند اداره بهداشت در جریان وقوع جنایتی خونین در روستای نصرآباد ایرانشهر قرار گرفتند. با حضور ماموران در محل آنها با جسد خونین 5 کودک، دو زن و یک مرد روبرو شدند. 
 
وی ادامه داد: کارمند اداره بهداشت در تحقیقات اولیه ادعا کرد زمانی که برای تزریق واکسن هپاتیت به روستا آماده متوجه باز بودن در شده و پس از ورود به خانه با این اجساد روبرو شده و موضوع را به پلیس اطلاع داده است.
 

فردای روز حادثه دادستان ایرانشهر به خبرگزاری میزان گفت: این 8 نفر در ساعات اولیه صبح با شلیک گلوله و در خواب به قتل رسیده‎اند.

 
وی از تشکیل پرونده برای بررسی این موضوع خبر داد و گفت: دادستانی و نهادهای مسئول با جدیت پای کار هستند و تیمی از پلیس آگاهی مرکز استان سیستان و بلوچستان برای بررسی ابعاد و جزئیات این حادثه در محل  وقوع حادثه حاضر شده‌اند.
 

خانی تصریح کرد:  پوکه‎هایی از فشنگ‌های اسلحه در صحنه قتل کشف شده که برای بررسی و کارشناسی به آزمایشگاه تشخیص جنایی پلیس آگاهی فرستاده شد تا چنانچه در صحنه درگیری مشابهی از آن استفاده شده باشد از آن طریق قاتل یا قاتلین شناسایی شود و به نوعی از این طریق پرونده تا حدودی پیش رفته و به ابعاد و جزئیات ماجرا روشن شود

 



:: برچسب‌ها: دادستان ایرانشهر , عامل قتل , ,
:: بازدید از این مطلب : 56
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

ورزشکاران معمولا برای این که بتوانند کارایی خود را افزایش دهند کربوهیدرات و پروتئین زیاد مصرف می‌کنند اما مواد غذایی مختلفی هستند که می‌توانند برای ورزشکاران مفید باشند.

به‌ گزارش ‌ایسنا، بهتر است ورزشکاران از مواد غذایی طبیعی به جای غذاهای فراوری شده استفاده کنند.

مصرف غذاهای سالم تنها نباید بعد از ورزش یا قبل از آن باشد،‌ بلکه ورزشکاران باید در وعده‌های مختلف شبانه‌روزی غذاهای مناسب مصرف کنند.

9 غذایی که بهتر است در سبد غذایی ورزشکاران باشد عبارتند از:

1. کینوآ:

کینوآ گیاهی است که دانه‌های خوراکی دارد و به اسفناج شباهت دارد. این گیاه پروتیین زیادی دارد و جزو معدود گیاهان است که 9 آمینو اسید مورد نیاز بدون را داراست. این آمینو اسیدها به ساخت عضلات بدن و ریکاوری بعد از ورزش کمک می‌کنند.

کینوآ هم‌چنین حاوی فیبرو کربوهیدرات است. می‌توان این گیاه را در وعده صبحانه با عسل مصرف کرد.

2. توت‌ها:

توت‌ها حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین‌های A ،C و E هستند. خوردن توت‌ها باعث می‌شود که بدن در زمان ورزش شدید بهتر حفاظت شود.

سعی کنید شاتوت و توت سیاه مصرف کنید که پررنگ‌تر هستند. این نوع توت‌ها آنتی اکسیدان بیش‌تری دارند.

3. سالمون:

ماهی سالمون حاوی پروتیین و امگا سه است. این مواد از تورم عضلات جلوگیری می‌کنند و کارایی ورزشکاران را افزایش می‌دهند. خوردن سالمون از بیماری‌های قلب نیز جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن غذایی دریایی دو بار در هفته‌ بسیار مفید است.

4. حبوبات:

ورزشکارانی که گیاه‌خوار هستند می‌توانند حبوبات مصرف کنند تا پروتیین بدن را تامین کنند. حبوبات را در سالاد و حتی وعده‌های غذایی عادی خود داشته باشید.

حبوبات مانند گوشت، پروتیین دارند اما تفاوت آن‌ها با گوشت این است که چربی ندارند و حاوی فیبر زیادی هستند.

5. پاستا:

پروتیین برای ساختن عضلات لازم است، اما کربوهیدرات‌ هم‌چنان یکی از مواد غذایی اصلی است که ورزشکاران باید مصرف کنند.

بدن ورزشکاران از کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده می‌کنند. بدن می‌تواند پروتیین و چربی را بسوزاند، اما باید ابتدا آن‌ها را به کربوهیدرات تبدیل کند.

پاستا فیبر زیاد دارد و قند آن کم است.

6. موز:

موز قند قابل هضم دارد و حاوی الکترولیت است. موز حاوی پتاسیم زیاد است. خوردن موز از آسیب رسیدن به عضلات جلوگیری می‌کند.

7. کلم‌ها:

همه سبزیجات می‌توانند به تامین ویتامین و مواد معدنی بدن کمک کنند اما سبزیجاتی که برگ‌های تیره دارند مانند بروکلی، کلم بروکسل و ... آنتی اکسیدان و فیبر زیاد دارند. در نظر داشته باشید که کلم‌های تیره رنگ بهتر هستند.

8. آجیل و کره مغزها:

مغزها حاوی پروتیین و چربی‌های سالم هستند. این موارد راحت هضم می‌شوند و قند خون را تنظیم می‌کنند. خوردن کره بادام و کره بادام زمینی نیز بسیار خوب است و پروتیین و چربی بدن را تامین می‌کند.

9. شیر کاکائو:

بر خلاف آن چه که همه فکر می‌کنند ورزشکاران لازم نیست که بعد از ورزش پروتیین خیلی زیاد مصرف کنند. می‌توانید بعد از ورزش شیر کاکائوی کم چرب بنوشید این نوشیدنی به عروق خونی و عضلات شما کمک می‌کند



:: برچسب‌ها: ورزشکاران , غذا , سلامت ,
:: بازدید از این مطلب : 55
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان،ستاد ارتش ترکیه اعلام کرد که جنگنده های این کشور 40 پایگاه داعش را در شهر الباب هدف قرار داده است.

 
بنابر این گزارش در عملیات هوایی ترکیه در شهر الباب سوریه دستکم 22 نفر کشته شده اند.
 
پیشتر ستاد ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود که در عملیات 24 ساعت گذشته نزدیک به 69 تن از عناصر داعش در شمال سوریه کشته شده اند.
 
روزنامه «دیلی‌صباح» ترکیه با استناد به بیانیه ارتش ترکیه نوشت نیروهای ارتش ترکیه در ادامه عملیات خود علیه گروه داعش و در قالب عملیات «سپر فرات» در جریان درگیری های روز شنبه 32 تروریست را به هلاکت رسانده و همزمان در عملیات جداگانه‌ دیگری ارتش ترکیه موفق شده که 37 تن دیگر از عناصر داعش را به قتل برساند.
 

بیانیه ارتش ترکیه همچنین می افزاید که در این عملیات سرجمع 292 هدف تروریست های داعش از جمله پناهگاه، مواضع دفاعی، خودروهای زرهی و مراکز فرمانهی گلوله‌باران و منهدم شدند

بیانیه ارتش ترکیه همچنین می افزاید که در این عملیات سرجمع 292 هدف تروریست های داعش از جمله پناهگاه، مواضع دفاعی، خودروهای زرهی و مراکز فرمانهی گلوله‌باران و منهدم شدند.
 
در همین حال جنگنده‌های ترکیه مواضع تروریست ها در شهر «الباب» و مناطق پیرامونی آن را بمباران کردند که در نتیجه این حمله هوایی 18 ساختمان، 5 مرکز کنترل، 3 خودروی بمب‌گذاری‌شده، دو مرکز فرماندهی و 7 پناهگاه تروریستهای داعش منهدم و نابود شدند.
 
ارتش ترکیه در بخش دیگری می‌افزاید که از زمان آغاز عملیات «سپرفرات» در خاک سوریه علیه داعش تاکنون 2هزار و 817 مواد و دستگاه‌های منفجره تروریستها منهدم شده است.
 
ارتش ترکیه عملیات «سپر فرات» را در آگوست 2016  به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش در خاک سوریه آغاز کرد.


:: برچسب‌ها: ترکیه , سوریه , الباب ,
:: بازدید از این مطلب : 48
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

منابع آگاه ترکیه خبر دادند این کشور، پس از احداث دیوار در طول مرز با سوریه، مرز مشترک با ارمنستان و ایران را نیز با احداث دیوار بتنی به بلندی سه متر، مسدود خواهد کرد.

به گزارش ایران، وزارت دفاع ملی و دارایی ترکیه در حال کار بر روی طرح احداث دیوار در مرزهای ترکیه با ایران و ارمنستان هستند.

منابع مطلع خبر دادند ترکیه برای شهرهای اردهان، قارص و ایقدیر نیز دیوار احداث خواهد کرد.

روزنامه «استار» ترکیه نیز نوشت: دیوار مرزی را سازمان مسکن ترکیه خواهد ساخت و به منظور متوقف نشدن تجارت خارجی با کشورهای همسایه و برای بهتر شدن تجارت خارجی، گذرگاه های مرزی با ایران و گرجستان و نیز گذرگاه مرزی با ارمنستان که بسته است، نوسازی خواهد شد.

استار نوشت: هدف از احداث دیوار مرزی با ایران و ارمنستان، مبارزه با تروریسم و قاچاق و ترددهای غیرقانونی است



:: برچسب‌ها: ترکیه , مرز , دیوار ,
:: بازدید از این مطلب : 62
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf

تاق خبر 24

آزادی حلب توسط نیروهای مقاومت، حزب‌الله، ایران و روسیه در ماه گذشته آن‌قدر مهم و تاثیرگذار بود که باعث شده تا پرده‌ها کنار رود و توانمندی محور مقاومت در تحولات میدانی منطقه غرب آسیا برای همه مخصوصا غربی‌ها بیش از پیش مشخص گردد. رسانه‌های متعددی همچون وال‌استریت‌ژورنال در این مدت به «ناتوانی» ائتلاف غربی- عربی به رهبری آمریکا در برابر خواست و اراده جبهه مقاومت اشاره کرده بودند.

در این مدت هم‌صدا با رسانه‌ها، سیاستمداران غربی همچون سناتورهای آمریکایی هم به قدرت نیروهای تحت امر مقاومت اذعان کردند .

اما در تازه‌ترین مورد از این اظهار نظرها ، «فرانسوا فیون»، نخست‌وزیر سابق فرانسه در مصاحبه‌ای گفته که «به طور کلی می‌توان گفت روسیه ایران و ترکیه کنترل اوضاع در خاورمیانه را برعهده گرفته و در این منطقه پیش قدم هستند.

 امروزه صدای فرانسه در سطح بین المللی شنیده نمی‌شود در نتیجه باید به منظور برجسته کردن وجهه و تصویر کشورمان اقداماتی انجام دهیم.» وی که با ایتارتاس مصاحبه‌ می‌کرد این را هم گفت که، دیپلماسی فرانسه با انجام اشتباهات متعدد از تماشای این روند شرمسار شده‌‌اند. سال ۲۰۱۷ زمان آن رسیده که به طور قاطعانه دیپلماسی فرانسه در جهان را تغییر دهیم به همین منظور باید برای تقویت توانایی‌های نظامی فرانسه اقداماتی انجام دهیم. من می‌خواهم نفوذ و وجهه جهانی فرانسه را برجسته سازم.»

نظرسنجی‌های جدید حاکی از آن است که فرانسوا فیون نخست‌وزیر سابق و نامزد حزب محافظه‌کار می‌تواند در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ، مارین لوپن رهبر جبهه ملی را شکست دهد. این انتخابات تا پنچ ماه دیگر برگزار خواهد شد. نظرسنجی موسسه «آیفوپ» نشان می‌دهد که فیون قادر به کسب 64 درصد آرا خواهد بود و لوپن در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تنها 36 درصد آرا را کسب خواهد کرد.

به نظر می‌رسد پیشتازی «فیون» و گمانه‌زنی‌ها بر پیروزی وی در انتخابات به خاطر مواضع شفاف وی است.  وی بارها در مناظرات انتخاباتی خود قول داده که از اتخاذ سیاست‌هایی که موجب ذلت فرانسه می‌شود، جلوگیری کند



:: برچسب‌ها: فرانسه , ایران , خاور میانه ,
:: بازدید از این مطلب : 61
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
قاضی محمد بخشی محبی در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، با اشاره  ضرورت حفاظت از آثار باستانی گفت: برخی از آثار باستانی با توجه به سابقه تاریخی خراسان در این استان یافت می شوند بنابراین بجای پنهان کردن در منازل مردم یا خروج از مرز به صورت قاچاق بهتر است به دولت فروخته شود و دولت نیز بر اساس قانون موظف به خرید آنها است.
 
وی تصریح کرد : بر اساس ‌لایحه قانونی راجع به جلوگیری از انجام اعمال حفاری‎های غیر مجاز و کاوش به قصد به دست‌آوردن اشیاء عتیقه و آثار‌ تاریخی که بر اساس ضوابط بین‌المللی مدت یک صد سال یا بیشتر از تاریخ ایجاد یا ساخت آن گذشته باشد مصوب 1358 در صورتی که اشیاء مکشوفه از ملک شخصی باشد در مورد فلزات قیمتی و جواهرات پس از توزین معادل دو برابر بهای روز ماده خام آن و‌در مورد سایر اشیاء نصف بهای تقویم شده به کاشف پرداخت خواهد شد.
 
معاون دادستان مشهد ادامه داد: در صورتی که اشیاء مکشوفه از غیر ملک شخصی به دست آید به میزان نصف حق‌الکشف فوق الذکر به کاشف پرداخت خواهد شد.
 

قاضی بخشی محبی بیان کرد: بر اساس این ماده واحده و ماده 562 قانون مجازات اسلامی انجام هر گونه عمل حفاری و کاوش به قصد به دست آوردن اشیاء عتیقه و آثار تاریخی مطلقاً ممنوع است و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیاء مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود اما اگر کسی ادعای کشف تصادفی آنها را داشته باشد دولت موظف به پذیرش ادعا است

وی در پایان تصریح کرد: امیدوارم با آگاه سازی مردم و کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که احتمال کشف اشیا قیمتی وجود دارد بتوانیم از خروج آثار ملی و ارزشمند از کشور جلوگیری کنیم.



:: برچسب‌ها: حفاری , عتیقه , منع قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 40
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری میزان، وب‌ سایت «بیزینس اینسایدر» در گزارشی ضمن اشاره به رویارویی هفته جاری نیروی دریایی ایران و آمریکا در آب های خیلیج فارس و ادعای شلیک هشدارآمیز ناوشکن‌ آمریکایی به شناورهای تندروی ایران در پی واکاوی این موضوع است که چگونه امکان دارد که نیروی دریایی ایران با قایق های کوچک و با تجهیزات نیمه‌مدرن ناوشکن ها و ارتش پیشرفته آمریکا را به چالش بکشد.
 

«بیزنس اینسایدر» با استناد به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا مدعی است که ایجاد مزاحمت های دریایی ایران برای ناوشکن‌ها و کشتی‌های جنگی آمریکا در سال 2016 یعنی  یک سال پس از توافق هسته‌ای با ایران به صورت چشمگیری افزایش یافته است

 
قایقهای تندرو ایران
 
نگارنده گزارش «بیزینس اینسایدر» در ادامه  قدرت‌نمایی نیروی دریایی ایران در آبهای خلیج فارس را از نظر سیاسی و نظامی تحلیل می کند و ضمن اشاره به توانمندی های نظامی نیروی دریایی ایران در عین حال مدعی است که رویکرد سیاسی و نظامی دولت اوباما نیز موجب شده که ایران با ساده‌ترین تجهیزات نظامی برای کشورهای غربی و به خصوص آمریکا دردسرهای  فراوانی ایجاد کند.
 
وی با ارجاع به گفته کارشناسان سیاسی آمریکایی معتقد است که اگرچه اعمال تحریم های فلج کننده علیه ایران ضروری است اما اذعان می کند تحریم های چند دهه علیه ایران  کارآمدی خود را نشان نداده و از لحاظ نظامی نتوانسته مانع پیشرفت نظامی ایران شود و باید رویکرد تهاجمی تری علیه این کشور اعمال کرد که دولت اوباما به علت توافق هسته‌ای با ایران از آن هراس داشته‌است.
 
این وب‌سایت آمریکایی با اشاره به بازداشت تفنگداران آمریکایی  توسط نیروی دریایی ایران به نقل از «لورانس برنان» فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا مدعی می‌شود که دولت آمریکا در تلاش برای حفظ برجام، فرماندهان نظامی و دریایی آمریکا را از پاسخ متقابل به مزاحمت های دریایی ایران برحذر داشته و از سوی دیگر موجب رویکرد تهاجمی نیروی دریایی ایران نیز شده است.
درخصوص توانمندیهای  داخلی و ماهیت نیروی نظامی ایران، «بیزنیس اینسایدر» معتقد است که ورزیدگی و چابکی نیروی نظامی ایران در جنگ های نامتقارن عامل مهم دیگر است که موجب می‌شود با اینکه شاید سلاح های چندان مدرنی دراختیار ندارد، اما برای نیروی نظامی آمریکا در منطقه مزاحمت های جدی ایجاد کند.
 
«بیزنس اینسایدر» در ادامه مدعی می‌شود که برای درک راهبرد کلی ایران در برخورد با آمریکا باید به این موضوع توجه داشت که در زمان جنگ تحمیلی کشتی‌های جنگی آمریکا در آب های خلیج فارس نیروی دریایی ایران را مغلوب کردند، اما اکنون نیروی دریایی ایران با قایق های کوچک تندروی خود برای ناوشکن های مدرن ما ایجاد مزاحمت می کند.
 
مانور دریایی ارتش
 
این گزارش درباره جنگ نامتقارن ایران با آمریکا می‌نویسد که ایران و آمریکا از رویارویی مستقیم نظامی اجتناب می کنند و با این حال ایران با مهارت خاص خود گروه‌های هوادار خود در منطقه را با انواع سلاح ها و به خصوص موشک های دوربرد خود را تجهیز می کند تا به قدرت نظامی آمریکا در منطقه ضربه بزنند.
 
این وب‌سایت در بخش دیگری از گزارش خود ضمن اشاره به توان موشکی و هوشمندی سیاسی و نظامی ایران می‌نویسد که ایران با آنکه در مقایسه با آمریکا از نظر نظامی چندان مدرن نیست و از نظر وسعت هم کشور کوچکتری به حساب می آید؛ اما نشان داده که دشمنی با کفایت و توانمند است.
گزارش نویس «بیزنس اینسایدر» مدعی می‌شود که ایران از یک سو به دنبال دست‌یابی به سلاح اتمی بوده و به نگرانی اصلی آمریکا و کشورهای غربی تبدیل شده و آنها را از لحاظ سیاسی درگیر کرده که سرانجام به توافق هسته‌ای منجر شد.
اما برجام تنها مختص به برنامه هسته‌ای ایران است و هیچ گونه اقدام مؤثری برای جلوگیری از برنامه موشکی این کشور در آن گنجانده نشده است.
 
نویسنده در این باره ضمن تأکید براینکه هدف قرار ندادن برنامه موشکی ایران در برجام از شکست های جدی دولت اوباما در برخورد با ایران است ، می افزاید که نبود محدودیت های جدی علیه برنامه هسته ای ایران در توافق هسته ای موجب می شود که تهران به راحتی به ساخت موشک های بالستیک هسته‌ای دست بزند.
«بیزنس اینسایدر» در پایان  مدعی می شود از آنجایی که ایران نیروی هوایی مدرنی ندارد به دنبال تقویت برنامه موشکی خود است و  سعی می کند هوشمندانه از رویارویی نظامی مستقیم با آمریکا اجتناب کند و با شیوه‌های کم هزینه و رویکرد جنگ نامتقارن در منطقه نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد و قدرت آمریکا و متحدان او را در منطقه به چالش بکشد و در این راه تاکنون نیز موفق بوده است.


:: برچسب‌ها: نیروی دریایی ایران , قایق های تند روی ایران , خلیج فارس , ناو های آمریکایی ,
:: بازدید از این مطلب : 42
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : rf
منصور حقیقت پور مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به صحبتهای جاش ارنست سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص شلیک های هشداآمیز ناو آمریکایی به سمت شناورهای سپاه در خلیج فارس اظهار کرد:  ما به آنها اخطار می دهیم که حریم خودشان را رعایت کنند و به هیچ وجه نزدیک آبهای ما نشوند وگرنه عواقب ورود به آبهای سرزمینی ما بر دوش خود آمریکایی هاست.
 
ی در ادامه با اشاره به اخطارهای شناورهای سپاه و ارتش نسبت به حرکات تحریک کننده ناوها و ناوچه های آمریکایی در خلیج فارس عنوان کرد: گاهی اوقات رفتارهای ناشیانه و عدم تشخیص مسیر صحیح از سوی ناوهای آمریکایی، سبب تذکر و اخطار ما به آنها می شود و این اقدام، اقدام تازه ای نیست.
 
حقیقت پور با بیان اینکه اشراف اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح ایران به آبهای سرزمینی و بین المللی بسیار زیاد است تاکید کرد: اگر حتی مسئولان دفاعی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران به جمع بندی بستن تنگه هرمز برسند، ایران توانایی بستن این تنگه را دارد.
 
مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به فرارسیدن سالروز 22 دی (روز دستگیری ده تفنگدار متجاوز آمریکایی در جزیره فارسی) خاطرنشان کرد: دستگاه نظامی آمریکا در جریان سال گذشته توسط نیروی دریایی سپاه خار و خفیف شد؛ اتفاقی که سالیان سال برای آمریکایی ها نیفتاده بود به وسیله نیروی دریایی شجاع ایران رقم خورد و موجب سرشکستگی آنها شد
 


:: برچسب‌ها: ناو آمریکایی , آمریکا , خلیج فارس , ایران ,
:: بازدید از این مطلب : 73
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 دی 1395 | نظرات ()